Realistische rockgitaren, wie heeft suggesties?

Wat het laatste betreft, denk dat het erg afhangt van het soort muziek.

De discussie tussen een echte gitaar of een vst is niet zo belangrijk denk ik zolang het puur gaat om in je tracks wat akkoorden neer te zetten of hier en daar wat noten speelt.
Iemand die de gitaar een hoofdrol wil laten spelen die speelt zelf of huurt iemand in maar als het als partij in je arrangement is dan wordt het alweer anders.
Maar het heeft zeker ook met de stijl van muziek te maken lijkt me, in electronische muziek zal het makkelijker zijn dan bijv in Bossa Nova of iets met fingerpicking en slidegitaar lijkt me helemaal lastig op een keyboard.
Het is gewoon heel lastig om al die nuances in je spel te leggen.
Ik zou iemand wel 'ns octaves willen zien spelen op een midikeyboard, bijv zoiets;




Of een lekkere slow blues ala Robin Trower;

 
Laatst gewijzigd:
Ja, altijd goed. Ik snap dat @bombario voor dit een plugin zoekt, maar je kunt ook experimenteren met hardware. Een pedaaltje is leuk om daar mee te pielen. Zie hieronder, het klinkt ook niet als een erg realistische gitaar, maar het Casio keyboardje klinkt best goed met de distortion, imo. Beter dan zonder. :D


Heerlijk. :D Een distortionpedaal klinkt meer distorted naarmate je er meer harmonischen in gooit, vandaar dat de fluit en xylofoon weinig deden. Het Casiootje had met piano ook niet de ideale basisklank. Eenvoudig gitaarklanken uit een synth halen?

-basisklank met veel harmonischen. Dus liever blokgolven dan sinussen.
-Distortionpedaal
-pitchwheel
-pitchwheel
-meer pitchwheel

Hier doet Kebu het voor met een Poly800 ( 3:48 ):


Ik kan dit zelf niet, ik beheerst de pitch bender niet genoeg.
 
Dag allen,

Ik drukte vanochtend een oude cd van Weezer in de cd-speler en zat er weer helemaal in. Het lijkt me leuk om af en toe ook die muziek te maken. Maar ik krijg de gitateren virtueel voor elkaar.

Ik heb Electric Sunburst en Guitar Rig van Native Instruments, maar dat is het niet. Ik heb ook gespeeld met Iron van Ujam en een demo van Ample Sound, maar ik weet niet. Of ik doe iets niet goed.

Wie heeft hier ervaring mee? Dit is het geluid dat ik zoek, gewoon recht toe, recht aan rock gitaren:


Weezer!
Nou,wereld groep maar een beetje oefenen op de electrische gitaar speel je deze power chords zo mee.Tis niet moeilijk.
Maar ja, plugins komen in mijn opinie dichtbij maar het zal niet klinken als het echte werk .
Ik speel zelf gitaar maar never niet dat ik ga proberen om deze sound met plugins voor lkeaar tekrijgen, gaat niet werken en gaat shit klinken.
Als je wilt klooien prima je kunt best ver mee komen maar voor echte werk zoals al eerder hier genoemd een gitarist inhuren.
Zijn zat electronische producers die dit doen voor zang what ever doen.. . no problem.
Maar denk dat je je tijd verdoet om de feel en sound teproberen te evenaren met plugins.
Misschien met echte gitaar samples spelen nog een beter optie is .
 
Maar denk dat je je tijd verdoet om de feel en sound teproberen te evenaren met plugins.
Daar ben ik inmiddels ook achter 😁 Ik heb ook gezocht naar een goede sample pack met power chords, maar deze nog niet gevonden. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Gewoon lekker simpel in de Weezer-stijl, alles op de tel.
 
Daar ben ik inmiddels ook achter 😁 Ik heb ook gezocht naar een goede sample pack met power chords, maar deze nog niet gevonden. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn? Gewoon lekker simpel in de Weezer-stijl, alles op de tel.
Had het al gezegt. Je kunt loops zoeken. Die kun je dan ook knippen en dan bv akkoorden gebruiken.
Ik wil wel wat proberen in te inspelen. Persoonlijk ben ik helemaal niet zo van de standaard rock // metal distortion sound maar wat akkoorden inspelen moet wel lukken.
 
Ik ben wel positief over de elektrische guitaar plug-ins van MusicLab (in combinatie met Guitar Rig).

Ik heb inmiddels diverse guitar controllers/midi converters, zie hieronder. Maar uiteindelijk blijf ik een keyboard speler en kies dan toch meestal daarvoor.

- Charlie Lab Digitar:
7123B1F0-E04E-44E7-B2C8-546C105355DF.jpeg

- Artiphon Instrument 1:
CC4E20B7-1033-4CF7-957F-42D2E7A52C5D.jpeg

- Sonuus G2M:
0DE345EE-D74E-493B-AF91-971D2ED9D6AA.jpeg

- Jam Origin MIDI Guitar 2
 
Spelen die MIDI controlers makkelijker dan een echte elektrische gitaar? Wat daar het voordeel van?
 
Ja en nee. In basis spelen ze niet makkelijker, maar ze kunnen je het soms wel makkelijker maken (geen capo meer nodig, voorgeprogrammeerde akkoorden of stemmingen (drop D etc.), wisselen van guitar naar bas, ukelele of wat voor snaarinstrument dan ook, splits en layers). Daar staat tegenover dat het vaak toch anders speelt dan gewoon gitaar, hoewel dat bij Jam Origin niet zo is, omdat je daar je gewone gitaar voor gebruikt.

Voordeel van een gitaarmidicontroller? Tja, wat dacht je van dezelfde als waarom keyboards, drum pads en wind controllers en weet ik wat voor controllers bestaan?
 
Punt is dat ik lang geleden zelf gitaar heb proberen te spelen, wat geen succes was. Uit je reactie begrijp ik dat het dan met zo'n MIDI controler waarschijnlijk niet beter zal aflopen...
 
Precies, het is niet anders dan met een keyboard of welk instrument dan ook. Je zult altijd je de speeltechniek eigen moeten maken, waarbij vaak geldt dat dit ook nog weer net even anders is dan bij een vergelijkbaar akoestisch instrument. Iemand die keyboard heeft leren spelen bezit ook een andere speltechniek dan iemand die piano heeft leren spelen.

Overigens kun je bij bijvoorbeeld Instrument 1 wel voorgeprogrammeerde toonzetting met bijbehorende akoorden gebruiken. Dan hoef je de akkoorden niet meer met je vingers te maken. Je hoeft alleen nog het juiste vakje aan te raken en de triggers aan te slaan, net zoals bij de guitaar in Garageband op de IPad. Dan beperkt zich de speeltechniek tot het maken van het slagritme. Dat is natuurlijk wel makkelijker, maar ook beperkter.
 
Uit je reactie begrijp ik dat het dan met zo'n MIDI controler waarschijnlijk niet beter zal aflopen...
Een snaar en een key zijn gewoon twee verschillende manieren om geluid te maken, via keys is het allemaal wat statischer.
Ik denk dat alleen de nieuwere mpe controllers een echt goed vergelijkbare speelervaring kunnen opleveren met de juiste software erbij tov snaren.
 
Ik mis wel heel veel dynamiek bij met name alles wat niet de lead gitaren zijn. Gitaren zijn qua dynamiek toch nog een eind wilder dan piano's.
 
Back
Top