Realistische rockgitaren, wie heeft suggesties?

Inderdaad - dat klinkt best lekker. Ik hoop maar dat er uiteindelijk ook acceptabele gratis virtuele gitaar progs voor Linux uitkomen...
 
Inderdaad - dat klinkt best lekker. Ik hoop maar dat er uiteindelijk ook acceptabele gratis virtuele gitaar progs voor Linux uitkomen...
Even off-topic. Of je stapt gewoon over op Windows of Mac 😀

Onze huiskamer-pc draait op Lubuntu. Dat gaat op zich heel aardig, maar bepaalde programma's mis je gewoon. En ik moet altijd een opdracht intikken in de terminal, anders herkent hij de analoge geluidskaart niet. Ik vind Linux heel sympathiek, maar voor muziek maken lijkt het me niet ideaal.
 
Klopt - Linux heeft beperkingen. Soms is dat lastig. Maar vaak ook niet, want ik heb een gruwelijke hekel aan het moeten kiezen uit een overvloed aan opties. Dan wil ik toch graag eerst alles even bekijken en zie ik al snel door de bomen het bos niet meer. Vaak eindigt dat dan met een knallende hoofdpijn. Nee - dan in een incidenteel geval maar liever wat langer wachten tot ik ook op Linux kan wat ik wil. Ik heb mijn vraag ook zojuist op een forum voor Linux musici gesteld, dus eens zien wat daar uit komt.
 
Soundsonline "Ministry of Rock 1 & 2" (East West Quantum leap), of was deze al genoemd?
 
Voor de wat simpelere riffs vind ik Guitarist van Sugar Bytes toch best aardig klinken. Uiteraard niet zo goed als een echte gitarist, maar als backing denk ik wel beter dan samples.
Valt me mee moet ik zeggen, de sound is niet verkeerd maar je hoort wel jammer genoeg dat het niet door een echte gitarist wordt gespeeld doordat het teveel hetzelfde klinkt wat mij betreft.
Ik denk dat dit soort pakketten wel okay kunnen zijn als je hier en daar een paar akkoorden of rifs plaatst voor opvulling in het arrangement maar je mist de levendigheid van een mens toch wel.


Onze huiskamer-pc draait op Lubuntu. Dat gaat op zich heel aardig, maar bepaalde programma's mis je gewoon. En ik moet altijd een opdracht intikken in de terminal, anders herkent hij de analoge geluidskaart niet. Ik vind Linux heel sympathiek, maar voor muziek maken lijkt het me niet ideaal.

Ik geef je helemaal gelijk wat dit betreft; ik heb 2 keer bij aanschaf van een nieuwe huiskamer mini pc het geprobeerd met Linux Ubuntu maar telkens na verloop van tijd weer gekloot omdat er geen upgrades zich meer lieten installeren of gedoe met allerlei commando's waarbij ik soms met vraagtekens achterbleef omdat uiteindelijk het toch niet goed ging, en nou is de informatie niet bepaald scheutig te noemen als je dan rondzoekt op internet.
Het is leuk als je wat wilt mailen of een beetje clips op youtube kijken maar als je wat meer wil dan loop je op een gegeven moment tegen problemen aan.
Nu wat meer ontopic; zeker als het om muziek gaat is de keuze nogal beperkt, leuk als je met LMMS wat kan opnemen bijv en voor de rest niet teveel verwacht maar als je iets meer wilt dan wordt het lastig.
En als het om drivers gaat dan houdt het niet over.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat dit soor pakketten wel okay kunnen zijn als je hier en daar een paar akkoorden of rifs plaatst voor opvulling in het arrangement
Ja, precies. Voor een simpele partij in de achtergrond kan het wel werken, zeker als je het wat layered. Maar wat @flyweight ook al aangaf, dit soort softwaregitaren klinken toch altijd een beetje dood, zielloos. Ik moet zeggen dat de bas en drum plugins van Toontrack wat dat betreft toch beter klinken, ik denk dat dat makkelijkere instrumenten zijn om geloofwaardig te emuleren.
 
Ik denk trouwens wel dat een goeie MPE compatible plugin met een bijbehorende controller heel goed kan werken.
Dan kan je zelfs mooie blueslijntjes met alle dynamische variaties spelen, dan kan het heel realistisch klinken denk ik?
Enigste wat je dan nog nodig hebt is een goede plugin zodat je bijv een hele echte Telecaster sound door bijv een lekkere Vox of Fender buizenamp kan simuleren, compleet met een pietsie ruis erbij om het af te maken.
Moet je alleen nog je techniek op hetzelfde level als bijv Roy Buchanan en andere grootheden brengen, da's toch niet zo moeilijk? ;)
 
Ik zag net dit op YouTube:



Dus zo goed kan virtuele gitaar klinken!
 
Het maakt bij het imiteren van een instrument ook heel veel uit wat je speelt. Als je er rekening mee houdt dat een gitaar zes snaren heeft, die op een bepaalde manier gestemd zijn en waar je bepaalde akkoorden wel en sommige andere niet mee kan spelen kan je heel veel geluiden als een gitaar laten klinken. (zeker met een bak distortion en een cab simulator)

Als je goed naar gitaar-solo's luistert hoor je bijvoorbeeld dat bepaalde noten de vorige noot afkappen (omdat ze op dezelfde snaar gespeeld worden) en andere noten nog even doorklinken. Soms wordt een noot sneller stil omdat de gitarist zijn hand moet verplaatsen voor de volgende noot. Soms hoor je een vinger over een snaar glijden. Open snaren klinken anders dan gefrette snaren enzovoort. Als je met een paar van die dingen rekening houdt klinkt wat je speelt sneller als een gitaar dan als je gewoon toetsen-partijen speelt met een gitaar geluid.

En context maakt ook veel uit. Dat filmpje van Marco Parisi op de eerste pagina van deze thread bijvoorbeeld klinkt in het begin als hij alleen speelt niet zo heel geweldig maar het valt allemaal op zijn plek als de rest van de band invalt. Een gitaar-imitatie klinkt veel meer als een gitaar als je hem samen met een bas, drums en een zanger hoort die ook nog eens de juiste soort muziek spelen.
 
Als je een overtuigende simulatie van een gitaar wilt heeft 4-Tek groot gelijk! Maar aan de andere kant vraag ik mij dan ook af waarom de simulatie eigenlijk perfect zou moeten zijn. Persoonlijk zou ik als ouwe rocker al ruim tevreden zijn met een plugin waarmee je als op een elektrische gitaar lekker tekeer kunt gaan zonder mij al te veel zorgen te maken of dat allemaal op een echte elektrische gitaar wel uitvoerbaar is.
 
Het maakt bij het imiteren van een instrument ook heel veel uit wat je speelt. Als je er rekening mee houdt dat een gitaar zes snaren heeft, die op een bepaalde manier gestemd zijn en waar je bepaalde akkoorden wel en sommige andere niet mee kan spelen kan je heel veel geluiden als een gitaar laten klinken. (zeker met een bak distortion en een cab simulator)

Als je goed naar gitaar-solo's luistert hoor je bijvoorbeeld dat bepaalde noten de vorige noot afkappen (omdat ze op dezelfde snaar gespeeld worden) en andere noten nog even doorklinken. Soms wordt een noot sneller stil omdat de gitarist zijn hand moet verplaatsen voor de volgende noot. Soms hoor je een vinger over een snaar glijden. Open snaren klinken anders dan gefrette snaren enzovoort. Als je met een paar van die dingen rekening houdt klinkt wat je speelt sneller als een gitaar dan als je gewoon toetsen-partijen speelt met een gitaar geluid.

En context maakt ook veel uit. Dat filmpje van Marco Parisi op de eerste pagina van deze thread bijvoorbeeld klinkt in het begin als hij alleen speelt niet zo heel geweldig maar het valt allemaal op zijn plek als de rest van de band invalt. Een gitaar-imitatie klinkt veel meer als een gitaar als je hem samen met een bas, drums en een zanger hoort die ook nog eens de juiste soort muziek spelen.
 
Als je een overtuigende simulatie van een gitaar wilt heeft 4-Tek groot gelijk! Maar aan de andere kant vraag ik mij dan ook af waarom de simulatie eigenlijk perfect zou moeten zijn. Persoonlijk zou ik als ouwe rocker al ruim tevreden zijn met een plugin waarmee je als op een elektrische gitaar lekker tekeer kunt gaan zonder mij al te veel zorgen te maken of dat allemaal op een echte elektrische gitaar wel uitvoerbaar is.
Voor simpele rock gitaar heb je inderdaad alle details die ik eerder noemde niet nodig. Maar ik denk dat het nog steeds helpt om je een beetje te verdiepen in hoe je dat op een gitaar zou spelen. Ik denk dat je daar verder mee komt dan te proberen het meest realistische gitaargeluid te zoeken en dan gewoon pianopartijen te spelen.

Simpele dingen als open akkoorden op twee of drie lage snaren spelen, akkoorden en melodie afwisselen in plaats van met linkerhand en rechterhand tegelijk spelen ed kan je al helpen om met een onrealistische gitaar-patch, wat distortion en relatief weinig moeite lekker te rocken.
 
Ja hoor - die tips kloppen ook wel. Maar mijn vraag was meer waarom je met alle geweld een overtuigende simulatie zou moeten willen. Waarom niet lekker gebruik maken van die extra mogelijkheden die een virtuele gitaar biedt in plaats van ze als onrealistisch te diskwalificeren?
 
Persoonlijk zou ik als ouwe rocker al ruim tevreden zijn met een plugin waarmee je als op een elektrische gitaar lekker tekeer kunt gaan zonder mij al te veel zorgen te maken of dat allemaal op een echte elektrische gitaar wel uitvoerbaar is.
Maar mijn vraag was meer waarom je met alle geweld een overtuigende simulatie zou moeten willen. Waarom niet lekker gebruik maken van die extra mogelijkheden die een virtuele gitaar biedt in plaats van ze als onrealistisch te diskwalificeren?
Wat het laatste betreft, denk dat het erg afhangt van het soort muziek. Het zal voor jou dan niet van toepassing zijn, maar als je een soort rock wil maken en je maakt veel gebruik van mogelijkheden die anders/afwezig zijn op een echte gitaar, veel "ouwe rockers" haken waarschijnlijk af. Voor hen past dat niet binnen de formule binnen het genre. Voor andere soorten muziek maakt het niet uit, maak je industrial met sowieso veel elektronica, een "gitaar" die afwijkt van een echte zal door het beoogde publiek wel waardering krijgen.
 
Ja dat is zo. Het hangt af van het soort muziek dat je wilt maken. Ouwe rockers die niet van experimenten houden en vooral iets herkenbaars willen horen zullen onrealistische gitaren waarschijnlijk "nep" vinden. Als prog rocker heb ik daar geen last van.
 
... experimenten ...
Ja, altijd goed. Ik snap dat @bombario voor dit een plugin zoekt, maar je kunt ook experimenteren met hardware. Een pedaaltje is leuk om daar mee te pielen. Zie hieronder, het klinkt ook niet als een erg realistische gitaar, maar het Casio keyboardje klinkt best goed met de distortion, imo. Beter dan zonder. :D

 
Back
Top