Realistische rockgitaren, wie heeft suggesties?

Dat is geweldig - maar vergt wel een speciaal toetsenbord en een zelfde virtuositeit als het bespelen van een echte gitaar.
 
Ja de Ipad is volgens mij de beste manier om een gitaar te simuleren omdat het Ipad scherm zich beter leent voor bending en vibrato dan een keyboard vind ik..
Of je moet een goede MPE controller gaan kopen, samen met een MPE compatible plugin moet je dan hele realistische gitaarsounds kunnen maken.
Als je dat nog niet goed genoeg vindt dan raad ik je aan zelf te leren spelen of het uitbesteden zolang je het zelf nog niet goed genoeg kent.

Hier nog een paar leuke voorbeelden met een Ipad;



 
Ik was ook 35 toen ik ermee begon, nu 13 jaar geleden. Zodra je Barré akkoorden goed gaan klinken en je zelfs eelt op het vingertopje van je pink gaat krijgen gaat alles beter. Soms stagneer je en soms merk je dat je opeens veel beter bent. Ik speel nog steeds elke dag en dan vooral op de akoestische, die staat achter de bank, makkelijk op te pakken. Lessen was ik gauw klaar mee, die vond ik suf. Ik zocht gewoon gelijk filmpjes met liedjes, nu heb ik inmiddels een enorme playlist.

Wat betreft virtuele gitaren: Ik denk dat er niks boven een echte gaat, maar met MPE kan je ook best veel, mij lukt het niet om op mijn seaboard gitaar te spelen als op mijn echte, maar deze mijnheer is daar wel meester in:

Parisi speelt vooral gitaarsolo's, waar een Roli Rise zeker een zeer mooie controller voor is.
Maar volgens mij gaat het Bombario vooral om de "riffs", zoals in het begin van het Weezer filmpje dat hij plaatste.
Het zoeken naar een plug-in waar dat goed mee kan is iets waar ik ook al een tijd mee bezig ben, maar het is erg moeilijk is om daar iets fatsoenlijks voor te vinden.
Uiteindelijk ben ik gezwicht voor de Shreddage 3 Stratus plugin van Impact Soundworks: Shreddage 3 Stratus (VST, AU, AAX) Virtual Guitar Instrument for Kontakt
Hier zou dat mogelijk mee moeten zijn, maar ik vind het een behoorlijk complexe plug-in:

Wat eigenlijk een zelfde soort effect geeft is het spelen van een mono-synth (b.v. NI Monark) met een arpeggiator en dan daar NI's Guitar Rig overheen zetten met een toffe distortion.
 
Bestaat er ook een (iPad-achtige) controler met ingebouwde virtuele gitaar zodat je hard- en software tegelijk aanschaft? Waarmee het dus ook een echt instrument wordt.
 
Voor een enkel nummer en een tamelijk eenvoudige imitatie van een gitaar zou ik ook een plugin proberen. Maar als het echt goed moet klinken en het ook een wat groter project is, dan een gitarist zoeken. Ingewikkelde interfaces, controllers om de boel te bespelen, ik zou het laten voor wat het is. Een gitarist die een beetje kan spelen heeft bovendien kijk op het instrument, weet dingen die je als niet-gitarist niet kent. De suggesties en ideeën die je vast en zeker krijgt te horen maken de nummers beter. Dat krijg je niet met een plugin, controllers en dat je er zelf mee zit te prutsen. Met een gitarist van vlees en bloed is het ook nog gezelliger. :biertje:
 
Bestaat er ook een (iPad-achtige) controler met ingebouwde virtuele gitaar zodat je hard- en software tegelijk aanschaft? Waarmee het dus ook een echt instrument wordt.
volgens mij is er wel een app waarbij je kan strummen en je snaren kan plukken als op een echte gitaar, maar dan mis je nog steeds de nek voor je noten en akkoorden. EDIT: Zie nu pas het filmpje hier eerder gepost.
 
Ik bedoel een alles-in-een instrument, ik heb namelijk geen iPad o.i.d. en apps en ik wil dat ook helemaal niet. Maar een apparaatje met touchscreen voor elektrische gitaarsimulatie als aanvulling op mijn Alesis keyboardje lijkt mij wel wat.
 
Vroeger.. Had je daar de oberheim strummer voor...
 
wellicht kun je gitaar loop samples nemen.
daar van de audio midi maken.
Dan die sequences gebruiken als basis om je vst gitaar aan te sturen.

Je kant dan bv van twee akkoorden gemakkelijk meerde akkoorden maken door te tranposen.
 
Ik heb ook nog een strum MIDI controller, genaamde "Le Strum", maar ik zie dat die op Tindie (waar ik em kocht) niet meer aangeboden wordt: LE STRUM - MIDI Strummed Chord Controller Kit by Sixty Four Pixels on Tindie

Das best een geinig (en goedkoop) apparaatje en met de standaard die ik er destijds ook bij gekocht heb, ziet het er ook nog es heel geinig uit!

2015-03-25T09_51_15.436Z-DSC00518.jpeg


 
Ik heb gitaarsamples of echte gitaristen gebruikt van mijn 23ste tot mijn 40ste. Terwijl andere veertigers gingen motor rijden of een jongere vrouw namen, ging ik gitaar spelen. Als Madonna en Robbie Williams het konden, moest ik het ook kunnen. Om een net echte gitaarpartij te simuleren zou ik meer energie kwijt zijn dan om het zelf te leren. Ik heb ruim een half jaar achter elkaar geoefend om de eerste opnames te kunnen maken. Ik ben nog zeer beperkt, zeker vergeleken met mijn oudere broer, die al sinds zijn twaalfde speelt. Maar dankzij de techniek (stukjes aan elkaar plakken) kom ik een heel eind en ik kreeg zelfs een compliment van hem over de gitaarpartijen in het Griekse stuk O omfalos tou kosmou, dat ik elders hier gepost heb. Voor de versterkers en effecten heb ik sinds een paar jaar de Line 6 Pod HD Pro X. Snelle solo's speel ik wel op synthesizers.

Als je geen strum controllers kunt vinden of betalen, zoals ik eind jaren tachtig, dan werkt de volgende truc: speel afwisselend akkoorden op twee aanslaggevoelige midiklavieren, die hetzelfde geluid aansturen, en quantiseer de opname niet. De truc werkt ook met trom- en xylofoonroffels, eigenlijk met alles waarin je snel noten herhaalt. Die worden niet afgekapt.
 
I kwam deze gratis kontakt library tegen mocht je alleen powerchords nodig hebben. Ik ga hem wel bewaren, want voor powerchords doet hij wat hij moet doen voor mij. hij heeft 3 samples aan de hand van velocity: palm mute, open en sustain. STRAT POWER-Chords - AnyDayLong's Ko-fi Shop

Met guitar rig erover:
 

Attachments

  • Gitaar kontakt.mp3
    219,9 KB
I kwam deze gratis kontakt library tegen mocht je alleen powerchords nodig hebben. Ik ga hem wel bewaren, want voor powerchords doet hij wat hij moet doen voor mij. hij heeft 3 samples aan de hand van velocity: palm mute, open en sustain. STRAT POWER-Chords - AnyDayLong's Ko-fi Shop

Met guitar rig erover:
Mooie, die ga ik proberen 👍
 
Ik ben zelf een gitarist en heb ook de gitaar plugins op ultimate 13 gecheckt, maar ik ben blij dat ik de gitaarpartijen op een gitaar in kan spelen ;)
 
Deze liggen nog bij mij in de kast, ik weet niet of deze genoeg 'rocken'

IMG_1557.JPG
 
Ik ben zelf een gitarist en heb ook de gitaar plugins op ultimate 13 gecheckt, maar ik ben blij dat ik de gitaarpartijen op een gitaar in kan spelen ;)
Ik luisterde gisteren wat previews van sample packs en snap wat je bedoelt. Het is te klinisch en strak uit een VST. Je hoort ook te weinig bijgeluiden.

Voor riffs in de stijl van Weezer kon ik helaas geen goede packs vinden. Ik heb vooral gekeken bij Splice.
 
Voor riffs in de stijl van Weezer
Voor de wat simpelere riffs vind ik Guitarist van Sugar Bytes toch best aardig klinken. Uiteraard niet zo goed als een echte gitarist, maar als backing denk ik wel beter dan samples.

 
Back
Top