• Welkom terug op het vernieuwde Synthforum!
    Lukt het inloggen niet meer en krijg je ook geen email als je je wachtwoord probeert te resetten?
    Neem dan even contact met ons op.

• Als lid van Synthforum kunnen we uren praten over synths en aanverwante zaken. Waar het uiteindelijk natuurlijk om gaat is het maken van muziek. Heb je iets gebrouwen, geproduceerd, gecomponeerd of ingespeeld wat je graag wilt delen met de rest van de community, dan is dit de juiste plek om dat te doen. Ben je trots op het resultaat of wil je suggesties voor verbetering, post dan hier je track. Wil je alleen luisteren en opbouwende kritiek geven? Dat kan ook.

Er zijn twee manieren om je track te plaatsen:

1. Via de uploadmogelijkheid die Synthforum biedt. Het mp3 bestand mag dan niet groter zijn dan 20 MB. Maak een nieuwe thread aan en klik links onder het bericht op "bestanden toevoegen". Kies na het uploaden voor "Insert". Alleen dan wordt de audio player in je post zichtbaar.

2. Via een externe site. Er bestaan verschillende sites die ruimte bieden om je muziek te hosten. Je kunt in je bericht een link naar je track plaatsen. Omdat Synthforum de soundcloud link automatisch omzet in een player, gaat hier de voorkeur naar uit. Je hoeft dus verder niets te doen, alleen de link naar je track in je post plakken.

Let op: Wanneer je track op SoundCloud op "private" staat, verschijnt er geen player, maar blijft alleen de link over.

Een veelgebruikt alternatief is YouTube. Heb je je muziek op je YouTube kanaal gezet, dat kun je je clip embedden door simpelweg een link te posten. Daarna wordt de YouTube player automatisch embed in je post. Dit geldt ook voor video's van bijvoorbeeld Facebook en Vimeo.

Heel veel succes en plezier gewenst!

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Het zit hem niet is de saus, maar meer in het arrangement. Die “kale” tracks zijn vaak helemaal niet kaal en er gebeurt een hoop van andere percussie tot 2e en 3e synth lijntjes etc. Je hebt net té weinig basis materiaal om de track uit te zitten.

Ja en nee.. ik zal niet met youtube filmpjes gaan strooien maar er zijn tracks die echt simpel zijn en toch staan als een huis.

In de house geldt 'less is more' dus als je met minder middelen een goeie track kan bouwen heeft dat wat mij betreft de voorkeur. Ik weet zelfs voorbeelden van hele strerke tracks die waarbij enkel een 909 kick en reverb / filter is gebruikt (in de hardcore).

Toch ga ik eens kijken of deze er beter van wordt als ik wat percussie aan toevoeg

Eclectic

Virtueel Analoog
Eens, je omschrijft het beter. Ik bedoel, hoe minder instrumenten, des te interessanter is hun interactie. Timing, effecten. directe groove, dat mis ik bij deze track. Het voelt een beetje bij elkaar geraapt, ipv een zorgvuldig gekozen geheel.

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Het voelt een beetje bij elkaar geraapt, ipv een zorgvuldig gekozen geheel.

Dat klopt, het is hoe ik tracks bouw. Hij is nog niet klaar en ik ben hem nog aan het finetunen. Ik neem jullie mee in het proces.. leuk toch?
En voor mij leerzaam gezien ik niet veel van dit soort nummers heb gemaakt en er een ton aan kennis hierover op het forum is.

Bambisk

jwt

Goeie tip :okdan:

Er zit al wel een saturator op de master dus dat zou in dit geval een beetje dubbelop zijn.
Ik heb nu alleen een low pass op de clap maar wellicht ook de rest wat donkerder maken, zal eens kijken

Die klassieke House is eind jaren 80 en begin 90 op vintage samplers en synths gemaakt. Vaak goedkope digitale synths en ook de samplers met lage bitrate. Dat maakt ook dat het allemaal minder strak en clean is denk ik. Vaak ook met samples van vinyl. En dan weer afgemixt op een analoge mixer waardoor het weer warmer klnkt.

Er zijn plug-ins die dat emuleren en je kan zelf ook de boel een beetje off-grid zetten.
Ff zijspoor: Ik gebruik regelmatig 2x (dezelfde) saturation VST in tracks. 1x om bepaalde geluiden voller te maken, 1x op de master om het 'een geheel' te maken.

Eclectic

Virtueel Analoog
Dat klopt, het is hoe ik tracks bouw. Hij is nog niet klaar en ik ben hem nog aan het finetunen. Ik neem jullie mee in het proces.. leuk toch?
En voor mij leerzaam gezien ik niet veel van dit soort nummers heb gemaakt en er een ton aan kennis hierover op het forum is.
Dat is idd leuk. Vind het ook leuk om de voortgang te horen.

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Ff zijspoor: Ik gebruik regelmatig 2x (dezelfde) saturation VST in tracks. 1x om bepaalde geluiden voller te maken, 1x op de master om het 'een geheel' te maken.

Ik denk dat ik in dat geval een multiband distortion zou toepassen (zoals FabFilter Saturn). Maar goede tip. Ik ga er zeker nog eens goed naar kijken!

Eclectic

Virtueel Analoog
Ik vind de chops nog steeds hé lé maal niks. De vocal sample an zich is lekker, maar in een lounge supperclub achtste setting, werkt totaal niet met deze beat, blijft voor mij Vietnamees gejank. En met hem dan nog te chippen wordt dat alleen maar erger. De beat > lekker, orgel leuk, maar mag wel oktaafje lager, vocal > fijn, maar niet in deze track en verkocht door de chops.
sorry man, heb veel betere zaken van je gehoord, deze combi werkt niet. Ik erger me zo erg aan die chops dat ik in een playlist de moeite zou nemen om hem te skippen :D

Modus Operandi

Nostalgia is a trap
Ik vind de chops nog steeds hé lé maal niks. De vocal sample an zich is lekker, maar in een lounge supperclub achtste setting, werkt totaal niet met deze beat, blijft voor mij Vietnamees gejank. En met hem dan nog te chippen wordt dat alleen maar erger. De beat > lekker, orgel leuk, maar mag wel oktaafje lager, vocal > fijn, maar niet in deze track en verkocht door de chops.
sorry man, heb veel betere zaken van je gehoord, deze combi werkt niet. Ik erger me zo erg aan die chops dat ik in een playlist de moeite zou nemen om hem te skippen :D

Ja joh, is het zo erg?? Vind het zelf eerlijk gezegd wel meevallen.

Maar ik zie wel je punt. Ik zou liever helemaal geen chops gebruiken en heb ze al zo veel mogelijk geëlimineerd. Heb ook al geprobeerd om ze er helemaal uit te halen maar dat was helemaal geen optie.. ik heb daarvoor te weinig acapella.

Dank voor je input in elk geval, zal nog eens naar kijken.

Eclectic

Virtueel Analoog
wordt gek van mijn iPad: verkocht = verkracht. chips = chops

De beat klopt, orgeltje qua melodie ook, maar qua patch zou ik meer gaan voor een "Robin S" achtig orgeltje, octaaf lager is waarschijnlijk al dichter bij wat ik liever zou horen.
Vocal liever idd een zin (of 2) die een paar keer terugkomen. De stem leent zich gewoon NIET voor "funky chops" want er zit geen funk in. Het is een lazy jazzy vocal, en lettergrepen daaruit vissen klinkt gewoon ruk. :D

just a dude

Well-known member
mja....weet je wat het is ...het swingt niet echt.....ik weet niet precies waardoor dat komt ...
Misschien ligt het aan mij maar ik voel hem niet...tis net teweining groove ofzo.