Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.899
Locatie
Utrecht, NL
Net klaar, een classic house nummer om mijn liefde voor het genre te tonen:



Deze komt op de aanstaande EP van Herbie Hatchback of misschien wordt het wel een single.. of beide. heb daar nog niet genoeg over nagedacht.
Ik hoor graag reacties over compositie, mix, master, wat het met je doet enzovoorts!
 
Ik vind de track prma, zou willen dat ik house tracks op dit niveau maakte. De vocal is heerlijk net als het terugkerende orgeltje (M1 organ 2 :) )?

De mix vind ik echter erg "agressief", "te punchy" als dit de bedoeling is dan is deze geslaagd maar naar mijn smaak mag het wel een tandje minder.
 
Dank voor de complimenten, fijn om te horen.

Ik vind de track prma, zou willen dat ik house tracks op dit niveau maakte. De vocal is heerlijk net als het terugkerende orgeltje (M1 organ 2 :) )?

De mix vind ik echter erg "agressief", "te punchy" als dit de bedoeling is dan is deze geslaagd maar naar mijn smaak mag het wel een tandje minder.

Ik heb de mix zo proberen te maken dat alle instrumenten in balans zijn en het is daarmee vanzelf zo geworden maar ik hoor wat je bedoelt.
Hoe kan ik dit het beste tackelen? Zijn de beats te hard? Eerlijk gezegd hoor ik het op dit moment niet goed meer ik moet hem even laten rusten denk ik.
 
Te veel transients idd, het stemmetje wordt ik ook redelijk gek van, lijkt wel een dronken Vietnamees.
vocals in dit genre zijn normaal gesproken soulful, het is alles bij elkaar nu beetje een karikatuur van het genre.
mijn tips: wat er nu qua processing erop zit een stuk minder, vooral de “plok” op de kick, die mag wel wat ronder.
En de vocal, ik vind hem écht niet te pruimen denk dat een andere sample je complete track omhoog haalt.
 
Te veel transients idd, het stemmetje wordt ik ook redelijk gek van, lijkt wel een dronken Vietnamees.

:dubbel:

Te veel transients idd, het stemmetje wordt ik ook redelijk gek van, lijkt wel een dronken Vietnamees.
vocals in dit genre zijn normaal gesproken soulful, het is alles bij elkaar nu beetje een karikatuur van het genre.
mijn tips: wat er nu qua processing erop zit een stuk minder, vooral de “plok” op de kick, die mag wel wat ronder.
En de vocal, ik vind hem écht niet te pruimen denk dat een andere sample je complete track omhoog haalt.

Ik denk dat het vooral door de vocal chops komen, ik zal kijken of ik die wat meer 'soulful' kan maken want de vocalen vind ik verder wel passen. Alleen lastig om er goede chops van te maken. Misschien laat ik die chops er wel helemaal uit.

Hoe ik die mix minder aggressief kan krijgen weet ik nog niet. Ga het eerst met EQ op de master proberen
 
Laatst gewijzigd:
kijk eens op een spectrumanalyzer waar je kick plopt en dan een beetje omlaag eq'en (zelfs op de master), maar niet doorheen heel de track zou ik zeggen, soms mag hij wel ploppen.
 
Ik vind de track prma, zou willen dat ik house tracks op dit niveau maakte. De vocal is heerlijk net als het terugkerende orgeltje (M1 organ 2 :) )?

Is gewoon een kwestie van doen denk ik. Ik ben voor mijn gevoel nog lang niet op het niveau waar ik wil zijn. Alleen doen te doen kom je er (misschien).
Orgeltje zit standaard van Ableton Live, heb het iets getweaked. Deze hele track is met enkel instrumenten en plug-ins van Ableton Live 10 gemaakt.
 
Ik vind je tracks altijd tof, maar deze vind ik net wat minder geslaagd.
Het is een beetje rechttoe rechtaan, terwijl je tracks normaal wat meer variatie en diepgang hebben.

Paar tips:
- probeer, zeker in dit genre, eens wat meer shuffle op je drums. Maakt het net wat groovier
- de kick is inderdaad zoals gezegd een beetje 'plokkerig'.
- je bassline en je kick zitten elkaar in de weg, terwijl ik juist een echt warme bass sound mis. . Ik zou óf je bassline een octaaf lager spelen (of zelfde noten maar met een diepere sound) óf je kick juist wat ronder maken en 'onder' de bassline leggen
 
Ik vind je tracks altijd tof, maar deze vind ik net wat minder geslaagd.
Het is een beetje rechttoe rechtaan, terwijl je tracks normaal wat meer variatie en diepgang hebben.

Klopt inderdaad, ik wijk een beetje af van het gebaande pad. Het voelt ook wat tegennattuurlijk maar ik hou ook van dit soort muziek en wil het ook kunnen maken. Stiekum zit er toch heel wat subtiele afwisseling ;)

Paar tips:
- probeer, zeker in dit genre, eens wat meer shuffle op je drums. Maakt het net wat groovier\

Zit er op! uit de Ableton groove pool NY-Cut-1 alleen heb ik die er nu af gehaald omdat het niet echt werkt. Welke swing of groove ik ook probeer ze werken allemaal die zwevende snares tegen. Nu is hij dus helemaal recht-toe rtecht aan maar dat werk get best voor dit nummer vind ik

- de kick is inderdaad zoals gezegd een beetje 'plokkerig'.
- je bassline en je kick zitten elkaar in de weg, terwijl ik juist een echt warme bass sound mis. . Ik zou óf je bassline een octaaf lager spelen (of zelfde noten maar met een diepere sound) óf je kick juist wat ronder maken en 'onder' de bassline leggen

Ik ga een nieuwe file uploaden
 
file update!
zelfde linkje

- Minder vocal chops, de dronken vietnamees is nu naar bed :D
- Bas heeft meer attack om de kick minder in de weg te zitten
- RMS compressor met 'gentle squeeze' preset op de master gezet om de transients te verminderen
- EQ tussen 50 en 100 Hz gedipt om de plok terug te dringen


EQ.png



Zonder EQ

zonder.png


Met EQ

met.png

Dank voor de tips, echt tof om met jullie te samenwerken op deze manier. Heel leerzaam ook
 
Beter, maar.....

Vocal te hard en te droog, mag wel wat verb/delay op
open HH decay te lang, die mag wel iets meer clunky. en dan misschien net iets zachter.
de decay van de kick mag net een tikje langer, hij mist nu body.
 
Ok, ik snap um en vind um qua genre wat je probeert te doen goed, maar... en dit is een right off the bat reaction, voor hedendaagse maatstaven (en ondanks dat je dus een classic wilt weergeven) vind ik eea wel wat droog overkomen. De mix ansich is allemaal goed in balans, dat beheers je zeker, maar naar hedendaagse maatstaven, dus ondanks dat het een classic is, verwacht de luisteraar denk ik toch net wat meer, tis allemaal net wat te clean. Ok, tis weekend en ik heb nu bier op, ik ga um morgen nog eens vers luisteren :P.
 
Ok, ik snap um en vind um qua genre wat je probeert te doen goed, maar... en dit is een right off the bat reaction, voor hedendaagse maatstaven (en ondanks dat je dus een classic wilt weergeven) vind ik eea wel wat droog overkomen. De mix ansich is allemaal goed in balans, dat beheers je zeker, maar naar hedendaagse maatstaven, dus ondanks dat het een classic is, verwacht de luisteraar denk ik toch net wat meer, tis allemaal net wat te clean. Ok, tis weekend en ik heb nu bier op, ik ga um morgen nog eens vers luisteren :P.

Ik vind dat je best een punt hebt. Bovendien, dronken mensen spreken altijd de waarheid :biertje:

maarja, hoe krijg je die grit er in.. op de keys zit in elk geval al een 12bit redux maar er zal meer moeten gebeuren.
 
Ik vind dat je best een punt hebt. Bovendien, dronken mensen spreken altijd de waarheid :biertje:

maarja, hoe krijg je die grit er in.. op de keys zit in elk geval al een 12bit redux maar er zal meer moeten gebeuren.
Probeer eens wat saturator op je kick.
en ook op de rest van je drums, samen met wat ‘onhoorbare’ ambience reverb en een klein beetje lowpass (op 15k) op je percussie.
 
Probeer eens wat saturator op je kick.
en ook op de rest van je drums, samen met wat ‘onhoorbare’ ambience reverb en een klein beetje lowpass (op 15k) op je percussie.

Goeie tip :okdan:

Er zit al wel een saturator op de master dus dat zou in dit geval een beetje dubbelop zijn.
Ik heb nu alleen een low pass op de clap maar wellicht ook de rest wat donkerder maken, zal eens kijken

Die klassieke House is eind jaren 80 en begin 90 op vintage samplers en synths gemaakt. Vaak goedkope digitale synths en ook de samplers met lage bitrate. Dat maakt ook dat het allemaal minder strak en clean is denk ik. Vaak ook met samples van vinyl. En dan weer afgemixt op een analoge mixer waardoor het weer warmer klnkt.

Er zijn plug-ins die dat emuleren en je kan zelf ook de boel een beetje off-grid zetten.
 
Het zit hem niet is de saus, maar meer in het arrangement. Die “kale” tracks zijn vaak helemaal niet kaal en er gebeurt een hoop van andere percussie tot 2e en 3e synth lijntjes etc. Je hebt net té weinig basis materiaal om de track uit te zitten.
 
Back
Top