Het zit hem niet is de saus, maar meer in het arrangement. Die “kale” tracks zijn vaak helemaal niet kaal en er gebeurt een hoop van andere percussie tot 2e en 3e synth lijntjes etc. Je hebt net té weinig basis materiaal om de track uit te zitten.

Ja en nee.. ik zal niet met youtube filmpjes gaan strooien maar er zijn tracks die echt simpel zijn en toch staan als een huis.

In de house geldt 'less is more' dus als je met minder middelen een goeie track kan bouwen heeft dat wat mij betreft de voorkeur. Ik weet zelfs voorbeelden van hele strerke tracks die waarbij enkel een 909 kick en reverb / filter is gebruikt (in de hardcore).

Toch ga ik eens kijken of deze er beter van wordt als ik wat percussie aan toevoeg
 
Eens, je omschrijft het beter. Ik bedoel, hoe minder instrumenten, des te interessanter is hun interactie. Timing, effecten. directe groove, dat mis ik bij deze track. Het voelt een beetje bij elkaar geraapt, ipv een zorgvuldig gekozen geheel.
 
Het voelt een beetje bij elkaar geraapt, ipv een zorgvuldig gekozen geheel.

Dat klopt, het is hoe ik tracks bouw. Hij is nog niet klaar en ik ben hem nog aan het finetunen. Ik neem jullie mee in het proces.. leuk toch?
En voor mij leerzaam gezien ik niet veel van dit soort nummers heb gemaakt en er een ton aan kennis hierover op het forum is.
 

Goeie tip :okdan:

Er zit al wel een saturator op de master dus dat zou in dit geval een beetje dubbelop zijn.
Ik heb nu alleen een low pass op de clap maar wellicht ook de rest wat donkerder maken, zal eens kijken

Die klassieke House is eind jaren 80 en begin 90 op vintage samplers en synths gemaakt. Vaak goedkope digitale synths en ook de samplers met lage bitrate. Dat maakt ook dat het allemaal minder strak en clean is denk ik. Vaak ook met samples van vinyl. En dan weer afgemixt op een analoge mixer waardoor het weer warmer klnkt.

Er zijn plug-ins die dat emuleren en je kan zelf ook de boel een beetje off-grid zetten.
Ff zijspoor: Ik gebruik regelmatig 2x (dezelfde) saturation VST in tracks. 1x om bepaalde geluiden voller te maken, 1x op de master om het 'een geheel' te maken.
 
Dat klopt, het is hoe ik tracks bouw. Hij is nog niet klaar en ik ben hem nog aan het finetunen. Ik neem jullie mee in het proces.. leuk toch?
En voor mij leerzaam gezien ik niet veel van dit soort nummers heb gemaakt en er een ton aan kennis hierover op het forum is.
Dat is idd leuk. Vind het ook leuk om de voortgang te horen.
 
Ff zijspoor: Ik gebruik regelmatig 2x (dezelfde) saturation VST in tracks. 1x om bepaalde geluiden voller te maken, 1x op de master om het 'een geheel' te maken.

Ik denk dat ik in dat geval een multiband distortion zou toepassen (zoals FabFilter Saturn). Maar goede tip. Ik ga er zeker nog eens goed naar kijken!
 
Begin nog iets aangepast, minder vocal chops.
Mijn idee is dat het met elke wijziging steeds een stukje beter geworden is maar als je vind dat ik op een dwaalspoor zit of juist niet, laat he aub weten.

Voor mijn gevoel is dit hem nu wel zo.
 
Ik vind de chops nog steeds hé lé maal niks. De vocal sample an zich is lekker, maar in een lounge supperclub achtste setting, werkt totaal niet met deze beat, blijft voor mij Vietnamees gejank. En met hem dan nog te chippen wordt dat alleen maar erger. De beat > lekker, orgel leuk, maar mag wel oktaafje lager, vocal > fijn, maar niet in deze track en verkocht door de chops.
sorry man, heb veel betere zaken van je gehoord, deze combi werkt niet. Ik erger me zo erg aan die chops dat ik in een playlist de moeite zou nemen om hem te skippen :D
 
Ik vind de chops nog steeds hé lé maal niks. De vocal sample an zich is lekker, maar in een lounge supperclub achtste setting, werkt totaal niet met deze beat, blijft voor mij Vietnamees gejank. En met hem dan nog te chippen wordt dat alleen maar erger. De beat > lekker, orgel leuk, maar mag wel oktaafje lager, vocal > fijn, maar niet in deze track en verkocht door de chops.
sorry man, heb veel betere zaken van je gehoord, deze combi werkt niet. Ik erger me zo erg aan die chops dat ik in een playlist de moeite zou nemen om hem te skippen :D

Ja joh, is het zo erg?? Vind het zelf eerlijk gezegd wel meevallen.

Maar ik zie wel je punt. Ik zou liever helemaal geen chops gebruiken en heb ze al zo veel mogelijk geëlimineerd. Heb ook al geprobeerd om ze er helemaal uit te halen maar dat was helemaal geen optie.. ik heb daarvoor te weinig acapella.

Dank voor je input in elk geval, zal nog eens naar kijken.
 
wordt gek van mijn iPad: verkocht = verkracht. chips = chops

De beat klopt, orgeltje qua melodie ook, maar qua patch zou ik meer gaan voor een "Robin S" achtig orgeltje, octaaf lager is waarschijnlijk al dichter bij wat ik liever zou horen.
Vocal liever idd een zin (of 2) die een paar keer terugkomen. De stem leent zich gewoon NIET voor "funky chops" want er zit geen funk in. Het is een lazy jazzy vocal, en lettergrepen daaruit vissen klinkt gewoon ruk. :D
 
mja....weet je wat het is ...het swingt niet echt.....ik weet niet precies waardoor dat komt ...
Misschien ligt het aan mij maar ik voel hem niet...tis net teweining groove ofzo.
 
Back
Top