hoofdtelefoon voor langdurig gebruik

johanZero

Ingeburgerd
Lid sinds
9 mei 2006
Berichten
52
Locatie
oosterhout
vraag: zijn er nog goede hoofdtelefoons zonder die bass-overdrive?
Ik heb verschillende dure hoofdtelefoons maar voor dagelijks gebruik kies ik voor mijn goedkope SONY MDR-410 (https://www.bhphotovideo.com/c/prod...410LP_MDR_410LP_Ultra_Lightweight_Stereo.html). Deze is licht en bevat weinig bas. vooral dat laatste is voor mij een must om lang achter mijn synth te kunnen zitten. wellicht is dit persoonlijk (heb een basallergie ontwikkeld mede dankzij onze bassist)
Helaas begint deze uit elkaar te vallen en ben ik op zoek naar een hoofdtelefoon die deze kan vervangen. De nieuwe generatie hoofdtelefoons die ik heb geprobeerd bevatten een overdosis aan bas, dus voor mij ongeschikt.
Heeft iemand nog suggesties voor een mdr-410 vergelijkbaar model zonder veel bas?
 
ZELF ben ik goed tevreden over de Beyer Dynamics DT-770 pro (250 ohm).

Maar ik heb er niet heel veel uitgeprobeerd. Er is volgens mij (minimaal) 1 uitgebreid topic over hoofdtelefoons. Die zou je evt. ook nog kunnen checken.

Veel succes met je zoektocht 🙂
 
De Beyer Dynamics 770 en 990 zijn redelijk analytisch met weinig bas. Maar ik zou ze niet klasseren als makkelijk wegluisterend. Ik vond de Sennheiser die ik destijds ook testte een wat fijnere HiFi klank hebben. Ik ben toch voor de 770 of 990 gegaan (heb hem niet bij de hand) omdat ik daar allerlei foutjes mee hoorde in de tracks die ik meebracht terwijl de Sennheiser het allemaal wat afvlakte. Ik denk dat de DT's een beetje de NS-10 van de studio headphones zijn. Ik zou voor thuis muziek luisteren voor Sennheiser gaan.
 
Als je zou beslissen om voor een DT770 of DT990 te gaan, hou er dan rekening mee dat de DT990 door z'n half open systeem minder vermoeiend klinkt. Ik heb eerst een DT990 gehad en was daar zeer tevreden over. Daarna werd deze door een DT770 vervangen (omdat ik die zoveel in de TV- en radiostudio's zag t.o.v. een 990) en heb daar een beetje spijt van. Het draagcomfort is gelijk aan de 990 (heel goed) maar na 4 à 5 uur intensief mixen merk ik dat ik bij de 770 een vermoeider gehoor heb dan bij de 990.

Als je de mogelijkheid hebt om ze te testen voor een dag of zo, zeker doen.

Dit voor wat betreft mijn DT-ervaringen. Maar er zijn nog veel andere goede merken en types.

:doei:

Danny
 
Kijk voor half open of open headphones dan heb je minder duk op je oren.
Woon je alleen dan kan je voor open gaan, en anders is een half open beter.
Ik heb zelf een Beyer DT990 pro maar ook Sennheiser en AKG bijv maken goede headphones voor net boven de 100 euro of iets meer zonder die overdreven basweergave.
Ik kocht eerst de AKG 702 maar vond doordat die de schelpen aantrekt nogal oncomfortabel op m'n hoofd na een paar uur en ingeruild voor een DT990 terwijl anderen geen last hebben met AKG, het is heel persoonlijk wat dat betreft.
 
Hier ook een tevreden DT990 gebruiker. Ik zou inderdaad voro een open of half open koptelefoon gaan. Dicht is erg vermoeiend voor je oren op de langere termijn. Mijn DT150, die niet mooi is maar wel erg goed klinkt, draag ik bv alleen als ik opneem en geen externe geluiden wil horen. Hij klemt wat meer en is daardoor ook minder prettig qua draagcomfort.
 
Ik heb een AKG 240 Studio (half-open) en mag nu een DT770Pro een tijdje gebruiken van een vriend.
De AKG geeft volgens mij iets te veel bas weer, de DT lijkt mij neutraler.
Ik wou die gesloten DT proberen omdat als ik muziek speel en mijn vrouw kijkt TV, ik met de AKG het geluid
van de TV te veel hoor doorkomen. Als er daar dan wat muziek is, ben ik afgeleid in mijn activiteit.
DE DT is gesloten en die sluit alle randgeluiden zo goed als af, doch is na enkele uurtjes wel wat bizar als je stopt.
Niet het draagcomfort, dat is en blijft na enkele uren nog steeds prima. De AKG is qua draagcomfort iets minder,
zeker met een brilletje.
Ik hoop dat ik eens een DT880 (half-open) kan proberen en misschien ook een 990. Misschien bevallen die mij beter
dan de 770 qua langer gebruik.
Om online meetings te doen of te luisteren naar TV of iPad, is de AKG mijn favoriet. Vermoedelijk omdat die wel wat bij-kleurt.
(Qua micro voor onine meetings, gebruik ik nog steeds zo'n soundblaster microfoontje van jaren terug... nostalgisch maar goed genoeg)
 
Vraagje, hoeveel geluid laten de gesloten dt’s door (in gebruik op je hoofd uiteraard)?

ik gebruik nog steeds de akg701, prima ding maar naast dat mn vrouw beneden letterlijk kan meeluisteren is de bass response echt belabberd.
 
Laatst gewijzigd:
vraag: zijn er nog goede hoofdtelefoons zonder die bass-overdrive?
Ik heb verschillende dure hoofdtelefoons maar voor dagelijks gebruik kies ik voor mijn goedkope SONY MDR-410 (Sony MDR-410LP - Ultra-Lightweight Open Back Portable Stereo Headphones). Deze is licht en bevat weinig bas. vooral dat laatste is voor mij een must om lang achter mijn synth te kunnen zitten. wellicht is dit persoonlijk (heb een basallergie ontwikkeld mede dankzij onze bassist)
Helaas begint deze uit elkaar te vallen en ben ik op zoek naar een hoofdtelefoon die deze kan vervangen. De nieuwe generatie hoofdtelefoons die ik heb geprobeerd bevatten een overdosis aan bas, dus voor mij ongeschikt.
Heeft iemand nog suggesties voor een mdr-410 vergelijkbaar model zonder veel bas?
Ik had vroeger een senheisser model wat precies op die mdr-410 leek.
volgens mij was het deze, weet dat ik dat altijd een fijn ding vond.

Ik geloof dat het deze was of een voorloper ervan.

Nu heb ik voor in de studio (net als iedereen blijkbaar) een DT770, maar die zou ik niet aan raden als je niet van bas houd. De open versie heb ik ook een tijd gehad, maar vond ik voor hiphop en techno minder fijn.
Als ik aan het dj-en ben of met de hond wandel gebruik ik een HD25II van Sennheiser dat blijf ik sowieso overall de fijnste headphone vinden ik verslijt er om de paar jaar wel een setje van.
 
Vraagje, hoeveel geluid laten de gesloten dt’s door (in gebruik op je hoofd uiteraard)?

ik gebruik nog steeds de akg701, prima ding maar naast dat mn vrouw beneden letterlijk kan meeluisteren is de bass response echt belabberd.
Heb de akg nog nooit gebruikt maar mn vriendin heeft meer last van het tikken van mijn voeten dan van de herrie die uit de DT's komen. Ook als ik aan de keuken tafel zit met een sampler of zo.
 
De DT770 laat inderdaad zo goed als niets door. Op dat gebied scoort deze erg goed. Ook de geluidskwaliteit vind ik prima maar, door het gesloten concept, zijn mijn oren na een uur of vier vermoeid. Hiervoor had ik de DT990 (half open) en die klonk even goed, zo niet net iets beter en die kon ik zonder problemen acht uur op m'n hoofd hebben zonder vermoeidheid.

:doei:

Danny
 
De DT770 laat inderdaad zo goed als niets door. Op dat gebied scoort deze erg goed. Ook de geluidskwaliteit vind ik prima maar, door het gesloten concept, zijn mijn oren na een uur of vier vermoeid. Hiervoor had ik de DT990 (half open) en die klonk even goed, zo niet net iets beter en die kon ik zonder problemen acht uur op m'n hoofd hebben zonder vermoeidheid.

:doei:

Danny

Dank voor de info, aangezien ik nu toch geen lange sessies doe is de vermoeidheid voor mij niet zo'n issue. Goede prijs ook! Is er nog een verschil tussen de verschillende ohm versies?
 
open Beyer DT 990; gesloten DT770pro 250 Ohm (beste set prijs/kwaliteit die ik ooit gehad heb), en voor reportage sennheiser HD25 II (fiche aan headset snel stuk), draadloos Sony wh-1000xm3 (waar ik een goede dongle voor zoek voor PC) zijn mijn dagelijkse sets, en nu misschien nog een Audio Technica 50 waar ik nog over twijfel.
 
Dank voor de info, aangezien ik nu toch geen lange sessies doe is de vermoeidheid voor mij niet zo'n issue. Goede prijs ook! Is er nog een verschil tussen de verschillende ohm versies?
Ja, voor de 250ohm versie heeft je headphone out flink power nodig. De 70ohm versie kan je gewoon aan je telefoon hangen zonder problemen.
Anders heb je er een extra versterker voor nodig.

Met mijn motu geluidskaarten is het nooit een probleem geweest, mpc1000 ook niet, xone62 mixer ook niet. iPhones wel maar goed of je zo’n ding aan je telefoon wil hangen is ook maar de vraag natuurlijk met die mega krul kabel.
 
Back
Top