Arturia V Collection 8 released

Ik heb hier eens teruggekeken in de history naar discussies over arturia synths, maar daar vind je helemaal niets over op dit forum, op pigments na. Ik vond het wel opvallend aangezien je op andere forums daar wel levendige discussies over terug vindt.
Het is gewoon rete vette software. En dat behoeft weinig discussie.
 
Hoe klinkt de echte nu eigenlijk?
Ook ondanks de vele mythische verhalen kan ik je als ex-EMU II+ bezitter beloven dat die klanken op zich niet bijzonder waren, al hadden ze hun eigen karakter en timbre. Ik heb de library over gezet naar eerst S1000, later naar S5000, maar eigenlijk nooit meer gebruikt.
 
even kort vraagje: ik sinds de upgrade het idee dat er heel presets ontbreken! Ook blijkt de UI ook nog echt vooruitgegaan. Zo is bijvoorbeeld de polyphonie setting verder buiten handbereik (erg kut ivbm CPU-load & voice overlap).
 
even kort vraagje: ik sinds de upgrade het idee dat er heel presets ontbreken! Ook blijkt de UI ook nog echt vooruitgegaan. Zo is bijvoorbeeld de polyphonie setting verder buiten handbereik (erg kut ivbm CPU-load & voice overlap).
die missende presets zie ik niet echt, bij mij zitten er in :
- Analog Lab 4: 10787 presets
- Analog Lab 5: 11334 presets

Wel zijn de presets van de Jupiter 8-v3, Piano V en Stage 73 V verwijderd uit de preset lijst, aangezien deze synths nu draaien op de v4 audio engine en daar andere / geupgrade presets voor hebben gekregen. Maar als dat de missende presets zijn die je bedoelt, die kun je simpel weer toevoegen door in Analog Lab 4 of 5 in het menu, de legacy sounds aan te vinken, dan worden deze weer toegevoegd aan je library.

Ik vind zelf de UI wel vooruitgegaan, op een 4K scherm spatten de synths kwa scherpte nu van je scherm af (zelfs als je 120 procent size gebruikt bijvoorbeeld), dat werkt echt super goed.
CPU load wordt nu onderin per plugin aangegeven, die polyphony setting is toch juist veel beter nu (staat nu onderin je scherm)?
 
val af en toe van de ene verbazing in de andere met al die nieuwe synths
Ik ben eigenlijk pas sinds een paar maanden meer met softsynths bezig en moet zeggen dat die V Collection 8 wel tot mijn favorieten behoort. Ik kan het (op 1 na) niet met de originelen vergelijken, maar wat mij betreft klinken ze top. Ik kan de Juno-60 variant wel 1-op-1 vergelijken en ik ben onder de indruk van hoe goed ze die benaderd hebben. Daar zit, als je een beetje tweakt, vrijwel geen verschil tussen de hardware en de software. Ik heb een groot deel van de V Collection ge-mapped op mijn Electra One (staan ook openbaar, dus die kan iedereen gebruiken) en zeker wanneer je echte knoppen hebt dan komen de synths echt tot leven. Ik heb een paar maanden terug nog overwogen om een MKS-80 aan te schaffen met controller, maar ik bedacht me toen: is dat niet een beetje hetzelfde als een softsynth met een controller. Er zal vast wel wat verschil in zitten in de sound maar ik zou denken dat de gebruikerservaring nagenoeg hetzelfde is. Ik heb iig geen spijt van dat ik de software gekozen heb. Ik merk bv dat ik vaker met de Arturia Juno-60 speel dan met mijn echte.
 
Ik ben eigenlijk pas sinds een paar maanden meer met softsynths bezig en moet zeggen dat die V Collection 8 wel tot mijn favorieten behoort. Ik kan het (op 1 na) niet met de originelen vergelijken, maar wat mij betreft klinken ze top. Ik kan de Juno-60 variant wel 1-op-1 vergelijken en ik ben onder de indruk van hoe goed ze die benaderd hebben. Daar zit, als je een beetje tweakt, vrijwel geen verschil tussen de hardware en de software. Ik heb een groot deel van de V Collection ge-mapped op mijn Electra One (staan ook openbaar, dus die kan iedereen gebruiken) en zeker wanneer je echte knoppen hebt dan komen de synths echt tot leven. Ik heb een paar maanden terug nog overwogen om een MKS-80 aan te schaffen met controller, maar ik bedacht me toen: is dat niet een beetje hetzelfde als een softsynth met een controller. Er zal vast wel wat verschil in zitten in de sound maar ik zou denken dat de gebruikerservaring nagenoeg hetzelfde is. Ik heb iig geen spijt van dat ik de software gekozen heb. Ik merk bv dat ik vaker met de Arturia Juno-60 speel dan met mijn echte.
dat met de originelen vergelijken boeit mij ook niet. Ik heb liever dat ze het karakter van het origineel en de programmeerwijze benaderen en dat aanvullen met extra moderne functies. De juno-6v vind ik daar wel een goed voorbeeld van, de basis is goed herkenbaar, maar die extra lfo's, aftertouch, velocity, envelopes gekoppeld aan een modulation matrix plus 2 extra effecten voegen gewoon erg veel toe kwa sound design mogelijkheden.

Zelfde geldt voor die obxa-v, het standaard karakter is prima aanwezig en het is doodsimpel om die signature sounds na te maken (zoals die prince sounds), maar dat ding komt pas echt tot leven als je die extra features gaat gebruiken. Ik vind die insteek van arturia top.

Wat mij met name heeft verbaasd is die nieuwe audio engine. Ik zat op collection 5 maar nu bij die upgrade van 8 lijkt er wel een complete stofkam over die sounds heengegaan te zijn. Dat klinkt echt zoveel beter.

En inderdaad, zodra je je midi controller setup erop inricht, dan heb je je hele computer nog maar nauwelijks nodig (zeker met die komplete integratie die al standaard voor je is ingeregeld, zoals die obxa dat zijn zo bizar veel functies die je krijgt op je hardware controller, in het geval van die obxa-v zijn dat er meer dan 128 controls die je zo binnen handbereik hebt, je kunt die hele synth gewoon programmeren op je controller. Dat scheelt zoveel werk voor jezelf en dat hebben ze voor alle 19 synths gedaan. Echt top.

Ik heb het zo gedaan, de komplete kontroller bedien ik de synth mee, met de ableton push bedien ik de channel strip waarin komplete kontrol is opgenomen, daarin zitten 16 macro's gemapt aan features in de channel strip, daarnaast kun je elk effect, compressor, distortion, etc in de channelstrip standaard als helemaal in detail instellen. Dus dat is enorm veel controle wat je zo tot je beschikking hebt. Via de midi fighter twister heb ik daarnaast ook nog 32 controls gemapt naar features in de DAW. Op die manier ben je een heel eind kwa hardware control.
 
Ja Smarturia is echt helemaal top de laatste tijd. Vroeger stonden ze bekend om zaad-emu's en kouwe kak. Nu niet meer. Ik heb heel de mikmak, V collection FX collection2 en Pigments 3, vaste prik veel van deze plugs in mijn templates. Top of the bill en kan het iedereen aanbevelen.
 
Ik gebruik trouwens de Roland System8 als controller, werkt perfect. 1 x instellen per plug en gaan.
 
Ja Smarturia is echt helemaal top de laatste tijd. Vroeger stonden ze bekend om zaad-emu's en kouwe kak. Nu niet meer. Ik heb heel de mikmak, V collection FX collection2 en Pigments 3, vaste prik veel van deze plugs in mijn templates. Top of the bill en kan het iedereen aanbevelen.
Gebruiken ze nu verbeterde algoritmen qua klank?

Dit zou een plus zijn.

Een jaar of wat gelden vond ik het geluid tegenvallen.
 
Gebruiken ze nu verbeterde algoritmen qua klank?

Dit zou een plus zijn.

Een jaar of wat gelden vond ik het geluid tegenvallen.
Ja ik vond het vroeger ook bagger, nu is het net zxo goed als rolandcloud, u-he en softube imo
 
Gebruiken ze nu verbeterde algoritmen qua klank?

Dit zou een plus zijn.

Een jaar of wat gelden vond ik het geluid tegenvallen.
dat doen ze zeker, toen ik v-collection 5 had voor de upgrade gebruikte ik deze nauwelijks omdat ik de sound niet zo vond, dan gebruikte ik liever synths van native instruments of U-he. Als ik er al 1 van gebruikte dan verbeterde ik de sound in het naproces. Maar nu met V-Collection 8 kijk ik nauwelijks nog naar mijn andere vst's.

de sound zit zeker op het niveau van U-he diva en uhe-pro 5 vind ik. Het is simpelweg indrukwekkend, die nieuwe engine. Vanmiddag had ik een bass sound uit de obxa-v en een heldere lead sound uit de obxa-v en die had ik door de trash distortion heen geroute. Dat hoefde ik in die oude engine niet te proberen, daar bleef niks van over. Maar nu blijft het eindresultaat echt perfect overeind.

Het kost ook wel meer cpu dan die oude, maar goed, met die snelle processoren van tegenwoordig is dat ook geen issue meer.

Hetzelfde geldt overigens voor die fx collection 2, die sound is ook erg goed. Arturia is echt goed bezig inmiddels.
 
Ik merk bv dat ik vaker met de Arturia Juno-60 speel dan met mijn echte.

Wat ik zo fijn vind aan software is dat je makkelijk synths kan layeren. Al eens geprobeerd 2, 3 of 4 instances van je synth met dezelfde detunded sound te spelen ? da's pas VET.
(om vervolgens uw originele 60 helemaal te vergeten...) :D
 
Die buchla easel vind ik echt een beest. Jammer dat mn CPU hem nite goed aankan.
De arturia effects vind ik ook goed, alleen heel erg duur. dat is dan weer jammer
 
De arturia effects vind ik ook goed, alleen heel erg duur. dat is dan weer jammer
Dan heb je de FX Collection 2 upgrade sale waarschijnlijk net gemist. Maar mensen bieden de Arturia effecten nog steeds vrij goedkoop te koop aan op KVR en KnobCloud
 
dat doen ze zeker, toen ik v-collection 5 had voor de upgrade gebruikte ik deze nauwelijks omdat ik de sound niet zo vond, dan gebruikte ik liever synths van native instruments of U-he. Als ik er al 1 van gebruikte dan verbeterde ik de sound in het naproces. Maar nu met V-Collection 8 kijk ik nauwelijks nog naar mijn andere vst's.

de sound zit zeker op het niveau van U-he diva en uhe-pro 5 vind ik. Het is simpelweg indrukwekkend, die nieuwe engine. Vanmiddag had ik een bass sound uit de obxa-v en een heldere lead sound uit de obxa-v en die had ik door de trash distortion heen geroute. Dat hoefde ik in die oude engine niet te proberen, daar bleef niks van over. Maar nu blijft het eindresultaat echt perfect overeind.

Het kost ook wel meer cpu dan die oude, maar goed, met die snelle processoren van tegenwoordig is dat ook geen issue meer.

Hetzelfde geldt overigens voor die fx collection 2, die sound is ook erg goed. Arturia is echt goed bezig inmiddels.
Dank je wel, dit klinkt goed.
 
dit weekend gekeken naar de piano-V V2 plugin in deze collectie. Daarin zitten 9 piano modellen die je op basis van modelling algoritmes kwa sound helemaal naar je eigen smaak kan afstellen, ik had mijn midi fighter twister al ingesteld voor deze piano, dus de 16 belangrijkste modelling parameters had ik al onder de draaiknoppen zitten.

Na een weekend zeer uitgebreid spelen met deze piano plugin ben ik enorm overtuigd, zeker als ambient piano's je ding zijn dan is dit een soort match made in heaven. Het deed me heel erg denken aan de Roland V Piano kwa opzet.

Je hebt de beschikking over:
- hoe hard de hamers zijn die op je snaren vallen
- ook kun je de plek op de snaren bepalen waar de hamers neerkomen
- de tension van de snaren
- de stretch tuning
- unison detuning
- de dynamics en velocity curve kun je vrij instellen
- de plek van de microfoons die de sound bepalen
- de afstand per microfoon tot het klankbord
- de helderheid van de toon
- de resonantie van de toon
- je kunt daarnaast bepalen of je de resonantie in de kast hoort van de aanslag, pedalen, etc en hoe hard je die wil mixen.
- Daarnaast heb je nog een uitgebreide EQ, Compressor, Reverb en Delay sectie aan boord.

En nog veel meer parameters die je kunt aanpassen als je de diepte in wil.

Zelf had ik een instrument rack gemaakt met de piano-V V2, de arturia Reverb Intensity plugin en de Eventide shimmer verb. Dus volledige controle over het reverb en shimmer gedeelte van de pianos. De reverb en delays van de Piano-V heb ik daarom niet gebruikt, ze zijn wel goed overigens, maar ik hou meer van die minder transparante reverbs.

Mocht je de v-collection hebben dan is het een aanrader om met name in het action gedeelte van deze plugin met de hammer positie, hardness en de tension te gaan experimenteren, dat kan geweldige resultaten geven als je van ambient piano's houdt.

In de foto hieronder zie je een gedeelte van de Action Parameters waarmee je de sound van de piano modelleert, als je die onder andere mapped naar je midi controller dan heb je een hele goede hardware set om snel je ambient piano sounds te designen en maak je de ene na de andere piano sound die allemaal anders klinken.

pianov2.JPG
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top