Probleem met modular... iemand een idee?

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Hi allemaal,

Ik kwam terug van een kopje espresso halen en toen kwam er een raar klikkend geluid uit een van mijn modulaire kasten... en hij gedraagt zich nog steeds heel vreemd.

Heeft iemand een idee hoe dit kan? Envelopes worden getriggerd, de LFO's draaien in hun eigen tempo en uit de VCO's komt niet het geluid dat eruit zou moeten komen... terwijl er dus niets gepatchet is.


Zie filmpje...

[video]https://ufile.io/5ynt2xq1[/video]
 
Raar tikkend geluid.. dan denk ik meteen aan de voeding. Daar zou ik sowieso al eerste naar kijken.. Modules die raar doen even in een andere kast proberen? En anders isoleren. Alles los en één voor één modules proberen en toevoegen. Vergeet ook je voedingskabels niet te controleren.
 
Laatst gewijzigd:
Thanks... even ter info nog, er komt dus een tikkend geluid uit - constant tempo - bijvoorbeeld uit de oscillatoren. En dat tempo is hetzelfde als het tempo waarmee de envelopes en LFO's getriggerd worden, en waarmee de Event Boss van 'mode' wisselt.

edit: bij nadere inspectie blijkt er ook ergens een akoestisch klikkend geluid - weer hetzelfde tempo - uit de kast te komen... dus niet uit de modules, maar uit de elektronica in de case zelf.
 
Ben geen hardcore techneut, maar ik zou het in de eerste plaats bij de voeding zoeken. In de tweede plaats bij het busboard (als je twee busboards op één voeding hebt en de klachten bij slechts bij één busboard hebt, kan je (denk ik) uitsluiten dat het aan de voeding ligt). Derde plaats een module die sluiting veroorzaakt op het busboard (te checken door iedere module apart op het busboard aan te sluiten).

*Mompelt iets over regen en Gremlins*

Succes en sterkte! (Stoere bak trouwens)
 
Raar tikkend geluid.. dan denk ik meteen aan de voeding. Daar zou ik sowieso al eerste naar kijken.. Modules die raar doen even in een andere kast proberen? En anders isoleren. Alles los en één voor één modules proberen en toevoegen.

Exact dat.

In principe lijkt het me niet ongebruikelijk dat LFO's in hun 'eigen tempo draaien', maar dat envelopes worden getriggered lijkt wat apart. Heel stomme suggestie misschien, en allicht pas naar kijken als de suggestie van Ishi niet werkt, maar twee pinnen op je busboard zijn voor resp. (internal) CV en gate. Volgens Doepfer: The A-100’s System Bus ,i.e. the bus board(s), supplies power to the modules. The A-100 modules need the voltages +12V and -12V - some older modules additionally +5V (e.g. the old version of A-113, A-190-1, A-191). The bus also carries the internal control signals GATE and CV (details in the chapter below).

a100t_3.gif


Zie http://www.doepfer.de/a100_man/a100t_e.htm
 

Attachments

  • a100t_3.gif
    a100t_3.gif
    2,3 KB · Bekeken: 143
Wat nonklist meldt moest ik ook aan denken. Ik zie echter een MDLR busboard, ik weet niet of die leverancier dat ook zo heeft geïmplementeerd. Daarnaast is de werking van die functionaliteit ook weer afhankelijk van bepaalde modules. Bij Doepfer is het zo dat als je die functionaliteit wilt hebben in je kast, je ook bijvoorbeeld een midi/CV converter van dat merk (a-190) nodig hebt.
 
Fijn, heren, bedankt voor de tips!

Ik heb de bovenste rij nu bijna leeg gehaald en het probleem is als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon verdwenen... misschien ergens een defecte bus in de bovenste rij of zo?
 
Ik zou eerst alle modules eruit trekken. Naar de voeding kijken en dan 1 voor 1 de modules aansluiten om te testen.
het kan namelijk ook 1 module zijn die de boel plat legt.
Dat had ik een keer met een simpele mixer zodra ik die erin stak ging alles 'uit'.
 
Bijna leeg, maar niet helemaal? Dan zou ik toch eerder aan een module denken (of flat cable van module).
 
Goed, jullie methode heeft geholpen. Blijkbaar is een van mijn E300 Ultra VCO's ermee opgehouden...

Terug naar Schneiders dus.

Dank jullie wel voor het meedenken en de hulp!
 
Vervelend van de VCO, fijn dat het probleem relatief snel gelokaliseerd is. Geen dank :)
 
Misschien overbodig, maar heb je hem ook met een andere kabel en op een andere plek in het busboard gecheckt? Om zeker te weten dat het de module zelf is..
 
Misschien overbodig, maar heb je hem ook met een andere kabel en op een andere plek in het busboard gecheckt? Om zeker te weten dat het de module zelf is..

Dank je wel voor het meedenken. Ja, heb ik gedaan, zelfs in een andere case. Hij is kadoek... :)
 
Back
Top