Bouwverslag My First Modular

hioj is mooi, heel mooi. kan zo een lab in! :)

heb je de lettertjes wel onder een laagje lak of wat ook zitten zodat ze (op termijn evt) niet gaan vlekken uitlopen etc? ik heb even niet het hele topic weer teruggelezen, kan zijn dat je het al hebt gezegd.
 
Origineel geplaatst door Roel
heb je de lettertjes wel onder een laagje lak of wat ook zitten zodat ze (op termijn evt) niet gaan vlekken uitlopen etc? ik heb even niet het hele topic weer teruggelezen, kan zijn dat je het al hebt gezegd.

Daar heb ik inderdaad al over bericht: met lak gingen de letters juist uitlopen...
Ik heb dus geen lak gebruikt. Maar ik heb ook nog geen last van vlekken, uitlopen, enz.
 
ik heb geen goede ervaringen met inkt.
niet met tekenpen inkt, niet met onuitwisbare inkt. alles wel op basis van wat ik weet van tekenpennen, cd, en andere "onuitwisbare" markers.
 
Gisteren begonnen met afregelen van de modules. Toch nog een hele toer om de tracking van de 2 VCO's goed afgeregeld te krijgen. Volgens mij gaat het nu aardig goed.

De afregeling van de 24dB VCF bestaat uit 2 gedeeltes:
- offset-instellingen
- volt-per-octaaf-karakteristiek
De eerste was niet zo moeilijk maar van de 2e begrijp ik niets van; ik zal dit in een aparte thread rondvragen. Ook heb ik het probleem dat de VCF 'vast slaat' als de Q regelaar voluit staat en het input volume te groot wordt.

Vandaag een ADSR afregeld maar bij de 2e ADSR zag ik op de oscilloscoop een vreemd verschijnsel dus volgens mij is daar wat mee; ook dit zal ik in een aparte thread rondvragen.
De LFO's en de Noise modules zijn ook afgeregeld.
Blijft nog over het afregelen van de VCA en de A-440 tuner op de mixer.

Op de foto zie je de afregelopstelling: de modular met daarop de Nord Lead 1 om de Kenton Pro-Solo 2 via MIDI aan te sturen en een Krk rp5 (niet zichtbaar) voor het geluid. Op de grond de Trio oscilloscoop. Ik gebruik ook nog een digitale multimeter (niet zichtbaar).
 

Attachments

  • afregelen1.jpg
    afregelen1.jpg
    144,7 KB · Bekeken: 118
Hallo,

Heel tof project.
En heel mooi afgewerkt.

Ik vroeg mij af:
Je gebruikt 6,3 mm jacks voor je aansluitingen van patchkabels.
Kan je hiervoor ook banaanstekkers gebruiken?
Je gebruikt toch maar 1 aansluiting en jacks hebben er minstens 2 (signaal en massa).
Bij banaanstekkers kan je ook aparte kleuren kiezen (gemakkelijk voor in, uit, massa,...)

Of is de kwaliteit van jacks gewoon beter?

Ik ben zelf ook een synthje in elkaar aan het prutsen en ik wou banaanstekkers gebruiken,
maar nu begin ik te twijfelen.
 
Origineel geplaatst door Groene ridder
Ik vroeg mij af:
Je gebruikt 6,3 mm jacks voor je aansluitingen van patchkabels.
Kan je hiervoor ook banaanstekkers gebruiken?
Je gebruikt toch maar 1 aansluiting en jacks hebben er minstens 2 (signaal en massa).
Bij banaanstekkers kan je ook aparte kleuren kiezen (gemakkelijk voor in, uit, massa,...)

Of is de kwaliteit van jacks gewoon beter?

Ik ben zelf ook een synthje in elkaar aan het prutsen en ik wou banaanstekkers gebruiken,
maar nu begin ik te twijfelen.

Voordat ik met de modular begon had ik ook die vraag. Ik heb toen de thread Jack- of bananenstekkers gestart.
Natuurlijk kan je ook banaanstekkers gebruiken maar de kans op invloeden van buitenaf op de kabel is groter omdat de draad niet afgeschermd (geaard) is, maar ik kan zelf niet uit ervaringen spreken. En omdat mijn kast nogal breed is zou ik dus ook lange onafgeschermde kabels moeten gebruiken. Ik heb gekozen voor 6,3mm jacks omdat deze robuust en minder storingsgevoelig zijn dan de 3,5mm jacks. Uit ervaring weet ik dat 6,3mm jacks en pluggen langer meegaan dan de 3,5mm variant. Nadeel is dat het allemaal wat groter en iets duurder is natuurlijk. Nadeel van banaanstekker vind ik ook dat je altijd een verloopkabel nodig heb als je bijv. een effectapparaat tussen 2 modules wilt plaatsen.
Let wel dat ik de kabels die ik gebruik, om de modules met elkaar door te verbinden, maar aan 1 kant aan de aarde gesoldeerd heb om aardlussen te voorkomen. Ook heb ik de bussen zo gemonteerd dat er geen stof op de tiptong kan vallen; deze wijst naar beneden.
 
Vanavond heb ik het probleem met de ADSR opgelost; een van de IC's veroorzaakte de storing. Gelijk deze ADSR afgeregeld en ook de VCA afgeregeld. Nog openstaande acties:
- Afregelen A-440 op de mixer module
- Volt-per-octaaf-karakteristiek op VCF afregelen
- De passieve attenuator op de mixer module actief maken
- Toevoegen van ring modulator op noise module
- Experimenteren met het apparaat ;)
 
Bij het spelen met de modular kwam ik erachter dat 10 kabeltjes toch niet genoeg is. Maar 14 extra 6,3mm jacks gehaald zodat ik wat extra kabels heb. Ook gelijk 3 kleuren krimpkous gekocht zodat ik de kabels kan kleurcoderen. De electronicaboer had alleen niet de IC's die nodig zijn voor de ring modulator (OP482 en AD633) dus ik moet kijken naar alternatieven.
Moet alleen nog een plekje zoeken voor de modular bij mijn andere spullen. Ik kan niet zeggen dat de kast nu makkelijk hanteerbaar is, zeker ook omdat het geheel zo'n 20 kilo weegt.

Hierbij nog een foto met alle modules.
 

Attachments

  • mfm.jpg
    mfm.jpg
    67,9 KB · Bekeken: 127
Laatst gewijzigd:
Om jullie honger te stillen heb ik even wat standaard gepatched (vco's-mix-vcf-vca) en de Doepfer MAQ16/3 aangesloten:
CV Row 1 --> VCO1
CV Row 2 --> VCO2
CV Row 3 --> VCF TM
Gate Row 1 --> ADSR1 (voor VCF) en ADSR2 (voor VCA)
Sequence is 8 stappen; row 2 varieer ik in lengte tussen de 4 en 8 stappen.
De uitgang van de VCA rechtstreeks in soundcard PC en in 1 take opgenomen in WaveLab. Geen effecten toegevoegd.

Resultaat is the vinden op http://www.attorks.nl/sound/mfm/mfm_1.mp3 ; bestand is 5MB.

Enjoy.
 
Hier een kleintje waarbij de pulse van VCO2 als gate fungeert voor ADSR2 die de VCA aanstuurt. RV uitgang van de Noise op FM van VCO1 en zaagtand van VCO2 op C2 van VCO1. Zaagtand van VCO1 via mixer naar VCF en deze weer naar de VCA. Ik draai alleen aan de PWM en de OCT knoppen van VCO2.

Enjoy.
 

Attachments

  • mfm_2.mp3
    837,6 KB · Bekeken: 122
Origineel geplaatst door Martin Peters
De electronicaboer had alleen niet de IC's die nodig zijn voor de ring modulator (OP482 en AD633) dus ik moet kijken naar alternatieven.
Analog devices (www.analog.com) verstuurt gratis samples, beide ic's zijn als sample te krijgen. Kan soms wel even duren, maar tis wel gratis...
 
Nog maar een geluidsfragmentje.
Zoom RT-323 ritme stuurt MAQ16/3 aan, die weer de modular aanstuurt.
VCO1: sinus --> VCA <-- ADRS2
VCO2: driehoek en gemoduleerde pulse --> VCF gemoduleerd --> VCA <-- ADSR2
VCA gaat door een Akai Head Rush E2

En het klinkt zo:
 

Attachments

  • mfm_24-09-2007.mp3
    995,4 KB · Bekeken: 122
Kijk geweldig is dit, ben al tijden benieuwd naar hoe die gaat klinken, staan er mp3tjes, heb ik net mn ´studio´ afgebroken en ingepakt omdat ik ga verhuizen kan ze dus niet luisteren :stupid
Maar top dat ze er op staan, morgen effe op mn laptop van mn werk luisteren, ben berg benieuwd.
:{
 
Nog eentje dan; het is ook zo leuk :D
MAQ row 1 CV --> VCO1 zaagtand --> mixer --> VCA
MAQ row 2 CV --> VCO2 sinus --> mixer --> VCA
MAQ row 3 CV --> ADSR1 als gate --> VCF <-- white noise + VCO1 sinus --> VCA
MAQ row 1 Gate --> ADSR2 --> VCA
VCA via Akai head rush E2, een klein beetje delay. Ook weer opgenomen in 1 take.
 

Attachments

  • mfm_25-09-2007.mp3
    950,1 KB · Bekeken: 120
Een leuk ideetje en de modular doet mee als bass line. RT-323 ritme stuurt de MAQ 16/3 aan die de modular aanstuurt met een 8-step sequence. Met de pads op de RT-323 verander ik de toonhoogte van de bass line. Strings met Nord Lead 1 en solo met de AX80 welke door de Akai HR gaat voor een beetje delay. In een keer opgenomen (dus niet perfect ;) ). Klein beetje galm toegevoegd.
Resultaat te vinden op www.attorks.nl/sound/demo/Idea_25-09-2007.mp3.
 
Back
Top