Bouwverslag My First Modular

Origineel geplaatst door Hilltree
Wat ik mis is een eventuele afscherming van buitenaf.
Dus voor e.m.c en e.s.d .
Dit kan ook naderhand [bij jou dus] met speciale koper of met de wat mindere aluminium plak folie.

Het zou jammer wezen als iemand een magnetron of een telefoon [mobiel] aan doet, dat je dit gaat horen.

Alu foil heeft weinig zin (ik gebruikte het destijds ook),je moet een volledig gesloten kast hebben en die moet aan de massa hangen,anders wordt het een antenne Lol!

en gezien de folie overmekaar plakt is er geen optimale verbinding.

nee het beste is folie in lood,die moet zelfs niet aan de massa hangen,het houdt ALLES tegen,is wel duur..

het moet perse ook geen gesloten 'kast' zijn het lood dient als scherm en blokt in 1 richting alles af dus.
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
Alu foil heeft weinig zin (ik gebruikte het destijds ook),je moet een volledig gesloten kast hebben en die moet aan de massa hangen,anders wordt het een antenne Lol!

en gezien de folie overmekaar plakt is er geen optimale verbinding.

nee het beste is folie in lood,die moet zelfs niet aan de massa hangen,het houdt ALLES tegen,is wel duur..

het moet perse ook geen gesloten 'kast' zijn het lood dient als scherm en blokt in 1 richting alles af dus.

kooi van faradey
maar waar hebebnwe t over istoch helemaal niet nodig aleen asje hoogt frequente spullen ernaast zet misschien ,...
welke app moeten dat zijn dan
de microwave uit de keuken ,.....de illegale zend app van je keline broertje haha
in de kpn centrals [ooits gewerkt] moest je idd esd en meer van die bandjes aan en om
en nog kreeg ik t voor elkaar halve steden zonder telefoon achter te laten :D
in modulair synth land is dat toch niet nodig
 
Afgelopen week aardig wat meters gemaakt. De LFOs en de 2e ADSR module in elkaar gezet en begonnen met de 2 mixers. Ook alle modules die afgebouwd zijn voorzien van knoppen. Heb ook besloten welke Ring Modulator ik bij de Noise module ga bouwen: dat wordt die van Roman Sowa .

Ik moet ook de voeding in de kast gaan bouwen om de modules af te kunnen gaan regelen. Hierbij een foto van de DigiSound voeding.
 

Attachments

  • voeding.jpg
    voeding.jpg
    133,7 KB · Bekeken: 125
Vanmiddag begonnen met de voeding in de kast te bouwen. Ik heb besloten hem op de achterwand te monteren zodat de voeding niet in de weg zit als de achterwand eraf gehaald wordt. Ik had alleen geen aan/uit knop voorhanden die ik in de 12mm achterwand kon monteren dus dat komt later. Vijf 3-polige soldeeraansluitingen erin gezet waar de voeding op verdeeld wordt.
 

Attachments

  • voeding1.jpg
    voeding1.jpg
    114,4 KB · Bekeken: 123
Vanaf elke soldeeraansluiting komen 2 x 3 draden voor de modules. De plaatselijke electronicaboer kon geen 3 aderige gekleurde kabel leveren; hij had alleen grijze flatcable voor de computer, dus ik heb het maar met losse draden gedaan. Met een stukje tape hoop ik de 3 aders bij de aansluiting op de printplaat van elkaar te houden om kortsluiting te voorkomen. Ik weet dat er mooiere oplossingen zijn maar dit had ik allemaal nog liggen.
 

Attachments

  • voeding2.jpg
    voeding2.jpg
    122,4 KB · Bekeken: 121
leuk project, maar hoe je met 220 volt omgaat bij die trafo
word ik een beetje nerveus van.
punt 1: de aansluitingen op de trafo zelf zo open en bloot
kunnen in kontakt komen met de metalen behuizing. Krimpkous
erom heen.
punt 2: voor de draden met 220 volt neem je even een andere
kleur als de secundaire kant, dan is altijd duidelijk wat hoogspanning
en laagspanning is. Ik zou ze dan ook meteen iets zwaarder uitvoeren.
En hoe lopen die draden door de metalen behuizing? zet er een paar
tules op ( dikke rubberen ringen ).
 
Origineel geplaatst door guido
leuk project, maar hoe je met 220 volt omgaat bij die trafo
word ik een beetje nerveus van.
punt 1: de aansluitingen op de trafo zelf zo open en bloot
kunnen in kontakt komen met de metalen behuizing. Krimpkous
erom heen.
punt 2: voor de draden met 220 volt neem je even een andere
kleur als de secundaire kant, dan is altijd duidelijk wat hoogspanning
en laagspanning is. Ik zou ze dan ook meteen iets zwaarder uitvoeren.
En hoe lopen die draden door de metalen behuizing? zet er een paar
tules op ( dikke rubberen ringen ).

No worries. Je kan het op de foto niet zo goed zien maar aan de 220V kant heb ik dikkere kabels gesoldeerd. Die paarse kabels die je op de foto ziet is laagspanning. De draden komen niet in aanraking met de metalen behuizing; de metalen behuizing is geaard.
 
heb je nu wel tules gebruikt? kan me voorstellen als je hard tegen de achterkant van je synth stoot, dat je dan ook dikkere draden kunt doorsnijden met het randje van het metalen huisje

vind het nog steeds een hele mooie synth met een hele mooie layout!
 
Origineel geplaatst door Roel
heb je nu wel tules gebruikt? kan me voorstellen als je hard tegen de achterkant van je synth stoot, dat je dan ook dikkere draden kunt doorsnijden met het randje van het metalen huisje

Er is ruimte gemaakt in de metalen behuizingen voor de draden dus de behuizing kan echt de draden niet doorsnijden.
 
Origineel geplaatst door Martin Peters
En als de kast dan in elkaar zit is de verleiding groot om de modules en frontplaten erin te zetten en te kijken of het ook in de breedte past. En ja hoor, ook dat past precies. En gelijk een idee hoe het er allemaal uit gaat zien. Ik vind het mooi. En jullie?

Wow!!!

ben wel benieuwd hoe dat ding klinkt, als ie klaar is.

:okdan:
 
Weer terug met vakantie en weer begonnen met het werk ..., dus ook aan My First Modular.

Ik was niet zo gelukkig met de voedingtoevoer naar de modules. Te veel kans op kortsluiting als er een draad losgetrokken wordt of als de module eruit gehaald moet worden voor onderhoud. Aan het begin van het project had ik al tien 3-aderige printplaat connectoren (741221-06) gekocht maar die vielen een beetje tegen (zoals zo veel bij Conrad ...). Ik heb deze nu gebruikt door de draden aan de module printplaat vast te solderen en kleine printplaatjes gemaakt met 2 connectoren die voorin de kast komen.
Een foto van het printje:
 

Attachments

  • voeding3.jpg
    voeding3.jpg
    89,9 KB · Bekeken: 125
En hier een groter overzicht hoe het er nu uitziet. Zo kan ik ook makkelijker een module eruit halen zonder de bovenkant los te maken. De draden zijn ongeveer 25 centimeter.
 

Attachments

  • voeding1.jpg
    voeding1.jpg
    130,3 KB · Bekeken: 125
Afgelopen week bezig geweest met het printplaatje voor de AC-DC mixer van Yusynth.net . Schema ziet er simpel uit maar ben toch nog een paar avondjes bezig geweest het op het printplaatje te krijgen. Op een gegeven moment maar elke verbinding die ik aangebracht had doorgestreept op het uitgeprint schema want anders raakte ik de draad helemaal kwijt. Zal wel aan mijn leeftijd liggen ...
Nou, zo is het geworden:
 

Attachments

  • ac-dc-mixer_1.jpg
    ac-dc-mixer_1.jpg
    144 KB · Bekeken: 119
Ik heb nu alle modules klaar, alleen op de Noise module wil ik nog een Ring Modulator bijzetten. Vandaag heb ik de kast dichtgemaakt en de modules vastgeschroeft met verzinkte 3,5x16mm schroeven waar een nylon sluitring achter zit met een gat van 4mm. Ik had allen maar 30 van beiden en moet er 40 hebben. Dus maar 1 hoekje van elke module nog niet vastgeschroefd. Misschien dat zwarte schroefjes mooier zijn maar die heb ik niet voorhanden. Zo ziet het er uit:
 

Attachments

  • schroef.jpg
    schroef.jpg
    41,4 KB · Bekeken: 114
Nu is het tijd om de modules af te gaan regelen. Daar zie ik eigenlijk een beetje tegenop maar misschien valt het allemaal wel mee.
Hierbij nog een mooie foto met een zijaanzicht:
 

Attachments

  • zijaanzicht.jpg
    zijaanzicht.jpg
    189,6 KB · Bekeken: 127
Back
Top