Native Instruments Maschine - standalone!

Veel gevraagd, nooit verwacht dat het zou gebeuren maar nu lijkt het toch zover: er komt een standalone versie van Maschine aan!

Maschine + is retailing for $1,399 USD. It's bascially a Maschine MK3 with sampling, recording, Ableton Link, Wifi, etc capabilities, is completely standalone if you want it to be and comes with a 64GB SD card for users to add and save their own sounds and projects.

https://ask.audio/articles/leaked-na...lone-groovebox

De stagiair die dat artikel heeft gemaakt was waarschijnlijk dronken en/of enthousiast want het rammelt van de fouten, maar het lijkt wel te kloppen.
 

Attachments

  • Maschine-Plus-angle-02.jpg
    Maschine-Plus-angle-02.jpg
    90,9 KB · Bekeken: 926
Laatst gewijzigd:
Ik vind iedereen wel erg enthousiast, deze kost 1400 en de MPC one kost de helft en dan kan je ook nog gebruik maken van cv/gate.
Nou ken ik de one niet zo goed dat ik meteen alle verschillen zie maar wat doet deze maschine allemaal zoveel beter als ie 2 keer zo duur is?
 
Laatst gewijzigd:
ik ken de mpc niet maar begreep dat de nieuwe MPC's mensen niet bepaald warm maakte. "why i sold my ..."
 
Ik vind iedereen wel erg enthousiast, deze kost 1400 en de MPC one kost de helft en dan kan je ook nog gebruik maken van cv/gate.
Nou ken ik de one niet zo goed dat ik meteen alle verschillen zie maar wat doet deze maschine allemaal zoveel beter als ie 2 keer zo duur is?

Heeft de MPC bv de mogelijkheid om VSTs in stand alone te draaien? (ga ik er even van uit dat dat in Maschine wel kan, anders zou dat de boel wel behoorlijk anders maken)
 
wat kan ie meer? dat moet we nog uitvinden... ik vind de mk3, om die even te vergelijken, wél overzichtelikker. de buttons boven de schermen en de encoders onder de schermen.
aftertouch kan maschine niet! en het ding is zelfs poly aftertouch, in midi mode.. dat kan ie dus niet.

het navigeren door de arrangment, en de ideas view (vergelijkbaar met session view), is erg makkelik.

de geluiden! de factory library is erg goed, al gebruik alleen de drums, die ook erg goed zijn..

of het prijsverschil gerechtvaardigd is? als er geen ARM cpu in zit, alhoewel kunnen die dingen tegenwoordig best snel zijn..

de pads van de MK3 zijn wel erg goed, overigens..

maar ik kan het verder niet beoordelen, ligt ook aan hoe de software zich ontwikkeld, de clip mode is al in beta test, nu open, zonder NDA.

de touch screen van de MPC ONE is natuurlik fijn, maar de layout vind ik zelf wat knullig, met 2 schermen, krijg je een mooi overzicht, de 2 schermen maken dat het wel erg lekker werkt.

ik denk ook dat dit voor een andere doelgroep is.

Fifth Bot , FM8 en zo zit er bij. of het VSTs zijn? verdorie KONTAKT zit er zelfs bij. zijn het de volledige versies? zelfs REAKTOR... en de oude, maar goede MASSIVE.
dat zijn wel mooie instrumenten.
 
zie ik het verkeerd, maar dan zit je toch nog vast aan je computer?

Ik heb geen MPC maar ik begreep dat als je die vst laadt via de pc dat je daarna wel stand alone verder kan.
Kan je met die stand alone Maschine dan wel al je vst's er op installeren?
Dat zou betekenen dat Maschine een Mac of Windows OS heeft, dat kan ik niet geloven dus vertel mij het verschil maar?
Ik denk dat je bij beide alleen wat presets/patches kan laden en stand alone verder kan.
 
Ik heb geen MPC maar ik begreep dat als je die vst laadt via de pc dat je daarna wel stand alone verder kan.
Kan je met die stand alone Maschine dan wel al je vst's er op installeren?
Dat zou betekenen dat Maschine een Mac of Windows OS heeft, dat kan ik niet geloven dus vertel mij het verschil maar?
Ik denk dat je bij beide alleen wat presets/patches kan laden en stand alone verder kan.

ik kan het artikel niet meer openen, deed al raar. maar het is vreemd dat een vst geladen kan worden op een MPC, gezien licenties en zo...
blijkbaar kan maschine ook geen vst's standalone, alleen bepaalde native instruments plugins (werkt op intel, linux OS, headless plugins (i.e. zonder GUI, zonder de mooie knopjes en ornamentjes), wel reaktor, kontakt, massive (de ouwe), fm8).

je kunt in standalone in beide, denk, wat je al zelf zegt, alleen gebruiken wat "ingebouwd" zit, al kan de interne software worden ge-up-date..
en beide kun je ook aan de pc koppelen.

ik denk dat maschine standalone het vooral moet hebben van.. maschine en de native instruments plugins die je erbij krijgt, die ook standalone werken, en de libraries.

dus, het zal vooral mensen aanspreken die al in native instruments hebben geïnvesteerd. of met reaktor, kontakt, massive en fm8 willen werken (er waren meer instrumenten, ook effekten zoals RAUM.)
 
Zo'n ding volzetten met VSTs met alles erop en eraan schiet ook wel een beetje zijn doel voorbij naar mijn idee, dan kun je beter een laptop pakken als je onderweg of op de bank muziek wilt maken.
 
Zo'n ding volzetten met VSTs met alles erop en eraan schiet ook wel een beetje zijn doel voorbij naar mijn idee, dan kun je beter een laptop pakken als je onderweg of op de bank muziek wilt maken.

Precies, die gedachte was ook bij mij al door m'n hoofd gegaan.


ik denk dat maschine standalone het vooral moet hebben van.. maschine en de native instruments plugins die je erbij krijgt, die ook standalone werken, en de libraries.

dus, het zal vooral mensen aanspreken die al in native instruments hebben geïnvesteerd. of met reaktor, kontakt, massive en fm8 willen werken (er waren meer instrumenten, ook effekten zoals RAUM.)

Dat denk ik ook, als je al iets hebt van Native en je wil daar mee verder dan kan het zinvol zijn om zoiets aan te schaffen en lekker helemaal erin te duiken.
Maar puur voor het standalone gebeuren is het wel behoorlijk aan de prijs wat mij betreft.
 
Tja “voor gewoon op de bank” is de prijs misschien wel wat te gortig ja. De huidig MK3 heeft een ingebouwde audio interface: laptop op tafel en dan alleen een usb kabel naar Maschine en je hebt voor die situatie bijna hetzelfde (zo doe ik het nu en dat blijf ik voorlopig ook wel ff doen :D). Da’s gewoon voor beetje relaxed jammen, als ik echt een track ga maken wil ik toch echt alle tools voor handen hebben dus dan duik ik wel mij studio in.
Maar voor de live performers onder ons, lijkt me dit toch wel een gaaf apparaat.
 
Hoezo? Een MPC X is nog eens €500 duurder. Lijkt me dat je een hoop krijgt voor je geld, zoals altijd bij NI.

Omdat ze dan ongeveer € 800 voor de standalone functie rekenen. Ik vind dat veel. Een argument zal zijn dat je er ook tig gig aan stems enzo bij krijgt, maar als je die niet gebruikt heb je daar ook niets aan.
 
Bij een stand alone mpc Kan je geen vst inladen. Wel heb je de beschikking over diverse effecten (ik gok rond de 40) en 3 plugins van Air. Een bass synth, een wat uitgebreidere synth en een electrische piano emulatie. Je kan wel vst gebruiken als je de mpc in controller mode zet en de mpc software gebruikt.

Ik ben benieuwd naar dit ding maar zal niet snel overstappen denk ik. Anders had ik dat al jaren geleden gedaan.
 
Omdat ze dan ongeveer € 800 voor de standalone functie rekenen. Ik vind dat veel. Een argument zal zijn dat je er ook tig gig aan stems enzo bij krijgt, maar als je die niet gebruikt heb je daar ook niets aan.

Voor standalone draaien is natuurlijk ook wel het een en ander nodig aan hardware en software, dat kost ook geld (zowel materiaalkosten als ontwikkelkosten). Er is nogal een verschil tussen een "domme" controller die gevoed wordt door een computer of een volledig functionerende standalone unit met alle i/o, firmware, software en plugins etc. die erop moeten draaien. €1400 is best veel geld, maar ik vind het verre van overdreven duur voor wat je krijgt.
 
Back
Top