Native Instruments Maschine - standalone!

Veel gevraagd, nooit verwacht dat het zou gebeuren maar nu lijkt het toch zover: er komt een standalone versie van Maschine aan!

Maschine + is retailing for $1,399 USD. It's bascially a Maschine MK3 with sampling, recording, Ableton Link, Wifi, etc capabilities, is completely standalone if you want it to be and comes with a 64GB SD card for users to add and save their own sounds and projects.

https://ask.audio/articles/leaked-na...lone-groovebox

De stagiair die dat artikel heeft gemaakt was waarschijnlijk dronken en/of enthousiast want het rammelt van de fouten, maar het lijkt wel te kloppen.
 

Attachments

  • Maschine-Plus-angle-02.jpg
    Maschine-Plus-angle-02.jpg
    90,9 KB · Bekeken: 926
Laatst gewijzigd:
Voor standalone draaien is natuurlijk ook wel het een en ander nodig aan hardware en software, dat kost ook geld (zowel materiaalkosten als ontwikkelkosten). Er is nogal een verschil tussen een "domme" controller die gevoed wordt door een computer of een volledig functionerende standalone unit met alle i/o, firmware, software en plugins etc. die erop moeten draaien. €1400 is best veel geld, maar ik vind het verre van overdreven duur voor wat je krijgt.

Als ik het zo overzie, heb je wel een punt.
 
  • Pro-grade, 44 kHz/32-bit audio interface with [...]
HARDWARE SPECIFICATIONS:
  • 4GB dual channel DDR3L RAM

Hmmm, niet eens 48Khz :?
Met 4GB zou je wel iets moeten kunnen, mits de OS een beetje meewerkt, maar waarom geen ddr4 geheugen ?
 
Hmmm, niet eens 48Khz :?

Die info klopt niet. Op de site zie ik het volgende:

Record audio, sample, and expand your setup with an integrated 96 kHz / 24-bit audio interface, plus 2 x ¼” TRS line outputs, 2 x ¼” TRS line inputs, ¼” dynamic mic input, headphone output, and MIDI in/out.

https://www.native-instruments.com/e...maschine-plus/

Prijs is ook geen €1400 maar €1299.
 
Ok dan vet!! :okdan: Idd nooit verwacht dat dit er nog een keer van zou komen, helemaal niet na die ontslag ronde van laatst, maar dat was dus blijkbaar juist een kwestie van focus!

Nee, eerder een kwestie van faillissement vermijden na de enorme flater met sounds.com. Maar hopelijk gaan ze idd de focus weer leggen op hun core business :) Blijft natuurlijk verder een bedrijf met fantastisch veel potentieel.
 
96 kHz alleen in Controller mode. Geen digitale audio-interface. Interessant ding maar ik ga er nog geen van mijn MPC's voor wegdoen.
 
Maar leuk ding!! Wel leuk bedacht het editen op die nieuwere controllers met 2 schermen.. (zal op de stand-alone hetzelfde werken dan??) Toch voor editen van drums vind ik Push toch lekkerder werken dan de Studio controller (met Maschine). Ik heb ook nog ooit de Jam gekocht van NI.. maar Push met Ableton werkt allemaal net wat intuïtiever vind ik.. Akai heeft met de Force wel een geslaagd apparaat qua die workflow.. alleen die beloofde updates schiet echt niet op bij ze ;{
 
Maar leuk ding!! Wel leuk bedacht het editen op die nieuwere controllers met 2 schermen.. (zal op de stand-alone hetzelfde werken dan??) Toch voor editen van drums vind ik Push toch lekkerder werken dan de Studio controller (met Maschine). Ik heb ook nog ooit de Jam gekocht van NI.. maar Push met Ableton werkt allemaal net wat intuïtiever vind ik.. Akai heeft met de Force wel een geslaagd apparaat qua die workflow.. alleen die beloofde updates schiet echt niet op bij ze ;{

Force staat nog wel op mijn verlanglijstje. Lijkt me fantastisch samen met m'n mpc.
 
Aan de ene kant wil ik deze heel graag uitproberen en aan de andere kant denk ik gelijk aan een Maschine+ Pro of MK2 versie en is deze eerste standalone versie het net niet.
Hopelijk staan er snel reviews online om een beter oordeel te kunnen hebben. So many questions!!!

Zou mooi zijn als NI ook eens wat plugins uit de Komplete Serie beschikbaar gaat maken voor iOS.
Heb qua plugins enkel nog Komplete 12 CE dus en dat bied mij meer dan genoeg dus als de Komplete serie langzaam aan op een iPad draait ben ik happy.
Maar waarschijnlijk cannibalized dat weer teveel van zo'n Maschine+ ?
 
Ik zou wachten op de witte versie met 16 inputs, 16 outputs, 8 midi poorten, CV in/out, USB host, MIDI 2.0, MPE, 128GB ram, de hele Komplete Ultimate Collector's Edition, 4TB SSD en 2x 8K OLED HDR+ schermen. Mits deze minder dan €500 kost en inclusief stand, draagtas en accu packs komt.
 
96 kHz alleen in Controller mode. Geen digitale audio-interface. Interessant ding maar ik ga er nog geen van mijn MPC's voor wegdoen.

Merkwaardig ja. Je zou toch minstens 48khz verwachten.
 
Even voor mijn overzicht: kan deze Machine + nu evenveel als een Machine 3 maar dan standalone? Of kan die nieuwe ook echt veel meer dan de 3? Dus gaat het vooral om de meerwaarde van het standalone aspect?

het gaat louter om de meerwaarde van het standalone aspekt. maschine software zal ook worden ge-up-date. dan is b.v. maschine mk3, identiek aan de standalone, alleen met een kabeltje naar je laptop of desktop.
 
Hmmm, niet eens 48Khz :?
Met 4GB zou je wel iets moeten kunnen, mits de OS een beetje meewerkt, maar waarom geen ddr4 geheugen ?

dat is een beperking van de gebruikte CPU, zal wel een laptop processor zijn, als het een intel is, oudere versies, of wellicht een soort van instap versies, hebben alleen ondersteuning voor ddr3l. als het een ARM processor is..
muziek software is niet héel gevoelig voor geheugensnelheid. al is hoger beter, soms vreemd genoeg, zijn de prestratie verschillen minimaal, een programma moet erg veel van het geheugen gebruiken maken, wil dit een verschil opleveren, dat betekent veel lezen en vooral; schrijven. een DAW, of een groovebox, hoeft niet erg veel te schrijven in het geheugen. een videobewerkingsprogramma b.v. wél.
 
:DKunnen ze geen spartaanse versie doen zonder sounds en vsts en shit. Ik gebruik maschine enkel als sampler en vooral hands on seq
 
Ik zou wachten op de witte versie met 16 inputs, 16 outputs, 8 midi poorten, CV in/out, USB host, MIDI 2.0, MPE, 128GB ram, de hele Komplete Ultimate Collector's Edition, 4TB SSD en 2x 8K OLED HDR+ schermen. Mits deze minder dan €500 kost en inclusief stand, draagtas en accu packs komt.

Je vergeet touchscreen support. Groot gemis maar aangezien dat niet snel gaat gebeuren hadden ze de displays zeker wel een upgrade mogen geven.
16 i/o zie je op geen enkel apparaat als deze, 8 i/o bij een Maschine+ Pro zou toch niet gek zijn? 4 outputs op deze zou toch wel een minimum geweest moeten zijn. Nu moet er een audio interface bij die standalone werkt zonder computer want anders kun je net zo goed de controller nemen en het geld dat je bespaard in een dikke interface steken.
 
het gaat louter om de meerwaarde van het standalone aspekt. maschine software zal ook worden ge-up-date. dan is b.v. maschine mk3, identiek aan de standalone, alleen met een kabeltje naar je laptop of desktop.

ok bedankt. Duidelijk. Ik dacht dat hij ook meer zou kunnen dan de 3, maar als dat niet het geval is zie ik de meerwaarde niet zo en kun je net zo goed de 3 halen en met je laptop gebruiken.
 
ok bedankt. Duidelijk. Ik dacht dat hij ook meer zou kunnen dan de 3, maar als dat niet het geval is zie ik de meerwaarde niet zo en kun je net zo goed de 3 halen en met je laptop gebruiken.

klopt. ik heb een 15" laptop, wanneer ik zou willen, mijn mobiliteit is niet erg groot..., kan ik gewoon met laptop en MK3 werken. en de laptop was niet goedkoop, een desktop vervanger. en bij elkaar opgeteld is het niet zó veel meer dan een maschine+.

maar ik dat er interesse is voor een maschine+, zeker, zeker met link. een 2e pc erbij, een kleintje.. of andere redenen.

persoonlik dus, de mk3 + jam, staan al jaren op dezelfde plek in mijn studio. heerlik om mee te werken. de laptop staat níet in de studio overigens, een desktop presteert toch beter, al is ie ouder, en minder cores...

aangezien je op de PATTERN knop, CLIP ziet staan, zal ook maschine software de update krijgen... helaas ontbreekt dan het mooie clip naampje op de button (en ARRANGER op de maschine+ daar staat IDEAS/SONG). wat wel betekent dat de MK3 toekomst bestendig is.
 
Hoe meer ik erover lees hoe meer ik denk waarom je dit zou kopen als je ook een MK3 kan kopen met veel meer mogelijkheden. Het is eerder een achteruitgang dan vooruitgang op dat standalone gedeelte na dan.
 
Back
Top