Eigen muziek beschermen?

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
Ik schrijf eigen muziek en wil deze uploaden op Youtube, niet commercieel maar gewoon omdat ik het leuk vind.
Nou vraag ik me af of ik mijn zelf geschreven nrs moet gaan vastleggen en hoe dit te doen?
Met het plaatsen van eigen muziek op bijv. youtube met vermelding van de schrijver ( tekst en muziek) op een bepaalde datum, is het toch eigenlijk het eigendomsbewijs al vastgelegd, Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben op de hoogte van organisaties als I-depot ,maar ook daar ligt het maar 5 jaar vast en betaal je naar mijn idee als amateur gewoon te veel.
En laat het nu eens zijn dat een wereldband besluit mijn liedje te 'jatten' ? Dan heb ik in ieder geval een leuk gespreksonderwerp voor verjaardagsfeestjes te pakken.
Ik hoor graag jullie mening
 
Vraag me ook af als je nummers begint te coveren, wat er toch wel wat te horen is hier op YT,Wat de gevolgen er van zijn eigenlijk?
 
Alvorens ik een eigen compositie hier post of op m'n website plaats, registreer ik het bij SABAM (België) onder My Depot of My Work om officieel aan te kunnen tonen dat ik het eigendomsrecht heb. Er zijn ook andere manieren mogelijk (aangetekend schrijven naar jezelf toe onder gesloten enveloppe etc). Maar ik heb me laten adviseren om het op de eerste manier te doen. Of dit dan ook echt sluitend is, weet ik niet maar het is in ieder geval beter dan niets.

:doei:

Danny
 
Dank je
Ik begrijp dat er organisaties zijn als Sabam en I-depot ,maar heb ik dat als "armlastige amateur " nodig bedoel ik?
Wat ik begrijp uit de omschrijvingen van genoemde sites is bijv. dit "; Hoe werkt auteursrechtelijke bescherming?
Omdat je een werk gemaakt hebt, heb je vanzelf auteursrechtelijke bescherming. Het is mogelijk om deze auteursrechtelijke bescherming te versterken door het te laten vastleggen, maar het aanvragen is niet noodzakelijk om deze bescherming te verkrijgen.

Bovenstaand stukje is gekopieerd van I-depot, ik vind geen verdere uitleg hoe de benodigde 'bescherming' ( indien het zover zou komen )te verkrijgen. Ik vind vrijwel alleen maar vergelijkbare onbeantwoorde vragen, van andere amateurs op internet.
Ook zonder geld over te maken, zonder lid te worden bij genoemde organisaties ben ik dus de rechtmatige eigenaar.
Wat ik niet goed begrijp is het "vastleggen van je eigen werk door publiceren daarvan" Het uploaden op Youtube onder vermelding van mijn eigen naam bij tekst en muziek geeft automatische een uploaddatum .
Dus zou dat voldoende moeten zijn toch? Ik begrijp dat je sterker staat als je een organisatie achter je hebt staan maar zoek ik het misschien te ver?
 
Het probleem is niet het auteursrecht zelf, of het vastleggen van een werk zodat je later kunt aantonen dat een werk bestond op een gegeven moment. Punt is dat het erg lastig kan worden om je recht te halen, mocht iemand jouw werk gebruiken. Als het in je eigen land is, of misschien binnen de EU, dan kun je juridisch misschien nog iets doen. Kosten kunnen met zoiets al snel oplopen, dat wel.

Als het een ver buitenland is, het is weinig realistisch dat je succesvol kunt procederen. In theorie kan het, maar het zal veel tijd en nog meer geld kosten. In het geval dat iemand een wereldhit scoort met jouw muziek, dan zijn de mogelijkheden wellicht weer wat groter. Een advocatenkantoor in het buitenland zal er mogelijk oren naar hebben om een zaak op een no cure, no pay-basis te behartigen, als het kansrijk is dat er tenminste een schikking inzit met flink wat $$$.
 
Daarom Identify/HAAWK ofwel content id. Is gratis en hier kun je jouw muziek naar uploaden. Deze dienst kan dan natrekken of jouw muziek elders zonder jou toestemming is geupload op youtube ed. Mocht dat het geval zijn krijgt diegene een copyright claim en kun je kiezen of die upload offline gaat of je m online laat maar dan de moneytization over de streams krijgt op die upload.

Mkkelijke manier om ervoor te zorgen dat je muziek niet gejat word, en wellicht nog iets waar je aan kan verdienen
 
Back
Top