Behringer PPG

En Behringer is wederom met een idee bezig....

It’s alive! Some time ago we showed you the internal design of a new synth which one of our eight synthesizer engineering teams is working on.

Today we like to share with you the first working prototype which also marks our first wavetable synthesizer - modeled after the iconic PPG Wave.
We are still far away from a product release as the firmware is extremely complex but we can already tell you that it sounds truly amazing.
Would you be interested in this synth?

PPG1.jpg



PPG2.jpg
 

Attachments

  • PPG1.jpg
    PPG1.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 157
  • PPG2.jpg
    PPG2.jpg
    42,5 KB · Bekeken: 155
Mijn hart gaat uit naar verzamelaars van het véél te dure origineel. Oh nee toch niet :mexico:
Volgens mij is de prijs van de minimoog, de tb303, tr808 of de ms20 nog niet merkbaar onderuit gegaan. Volgens mij worden die prijzen gedreven door verzamelaars zoals je zelf al zegt. En die zijn niet geinteresseerd in een goedkoop Chinees alternatief.

Ik kan me zelfs voorstellen dat mensen die die bakken nog gebruiken om muziek op te maken nu de echte in de studio gaan gebruiken en de cheape vervangbare versies voor live. Waarmee de vraag voor de originelen juist wat stijgt.
 
Wel even heel wat anders dan een simpele analoge mono zonder patch memory, komt wat serieuze software engineering bij kijken.
 
Belangrijkste vraag is natuurlijk: waar staat de tweede (of eerste) B in BBG Wave voor?
 
Ik was destijds (80's) al niet zo overtuigd van m'n eigen 2.3. Op zich nog aardige klanken, maar je komt er snel achter dat je steeds datzelfde 'randje' krijgt bij alle sounds.
Verder vraag ik me af of -indien Behringer zou kiezen voor een eigen ontwerp dat niets heeft te maken met de originele looks - er nog zo veel enthousiasme zou zijn...
Daarom vergelijk ik al dat namaakspul graag met kitcar Ferrari's - ze zien er dan wel echt uit, maar zijn het niet.
En oh ja, voor wat de BBG staat : BEHRINGER BASTARD GNOOM. :dubbel:
Probeer nou gewoon die kleine Modal Argon8 of de ASM Hydra. Dat zijn pas WAVETABLES.
 
Dat wordt dan de volgende teaser, om de spanning erin te houden.
Ik denk dat het de aankondiging van de volgende teaser wordt.

Probeer nou gewoon die kleine Modal Argon8 of de ASM Hydra. Dat zijn pas WAVETABLES.
Vergeet de Peak niet... maar ik vind toch dat die aliassing noise van die oude wavetables voor sommige geluiden wat toevoegt. Dat glazige van de Microwave krijg ik niet zo makkelijk uit een moderne wavetable synth. Maar inderdaad, het is altijd hetzelfde randje. Dus ik zou zoiets niet als enige synth aanraden.

Ik denk eerlijk gezegd wel dat een eigen ontwerp Behringer wavetable voor veel mensen interessanter is dan dit. Volgens mij verkopen de Deepmind en Neutron ook nog steeds prima. Ik vind hun fascinatie voor namaak best jammer eigenlijk. Maar als ze dan iets namaken loop ik warmer voor deze bak dan de Minimoog of Roland klonen
 
Ik was destijds (80's) al niet zo overtuigd van m'n eigen 2.3. Op zich nog aardige klanken, maar je komt er snel achter dat je steeds datzelfde 'randje' krijgt bij alle sounds.
Verder vraag ik me af of -indien Behringer zou kiezen voor een eigen ontwerp dat niets heeft te maken met de originele looks - er nog zo veel enthousiasme zou zijn...
Daarom vergelijk ik al dat namaakspul graag met kitcar Ferrari's - ze zien er dan wel echt uit, maar zijn het niet.

Als ze zouden kiezen voor een eigen ontwerp, dan zouden ze de looks niet kopiëren. Kijk naar de voorgaande clonen, ze proberen het origineel zo dicht mogelijk te benaderen. Ik ga er van uit dat dat randje hier ook te vinden zal zijn (ik vind het design mooi, maar ben zelf nooit zo'n fan geweest van het geluid van PPG).

En oh ja, voor wat de BBG staat : BEHRINGER BASTARD GNOOM. :dubbel:

Ik dacht al, waar blijft 't modder gooien. :D

Probeer nou gewoon die kleine Modal Argon8 of de ASM Hydra. Dat zijn pas WAVETABLES.

Als je op zoek bent naar het geluid van PPG, weet ik niet of bovenstaande synths een vervanging daarvoor zijn...
 
Dat "randje" van de PPG vind ik juist de charme. De sound is altijd herkenbaar. Ik heb de mijne pas sinds 2014. De Hydrasynth is een geavanceerd instrument maar kan de PPG niet vervangen. Als Behringer het geluid een op een kan kopiëren en een betrouwbaarder instrument bouwt, dan is dat een huzarenstukje.
 
Ik luister met plezier naar de pareltjes die Paolo (mits een dikke saus goede effecten) uit zijn PPG tovert, maar zelf kan ik er in mijn muziek weinig mee. Niettemin, leuk en moedig van Behr dat ze deze klonen. Ze kiezen dus niet altijd voor de makkelijke weg. (de VC was ook al zo'n uitdaging, Solina idem, Deepmind ook stevig. CS80 met CEMs, da's natuurlijk wel een dikke bocht afsnijden en monosynths klonen die anderen ook net gekloond hebben, dat is dan weer de andere kant van het spectrum).
 
Is die techniek niet in die Waldorf synths van de 90s gegaan? Die hadden toch allemaal wavetable samples?
 
Vergeet de Peak niet...

Idd, hier staat een mooie Summit te blinken. Hoewel de Summit op zich een waanzinnig klinkende synth is, vind ik de WT's niet zo 'uitgesproken' of diep als die van mijn Argon 8.
 
Wat je ook niet moet vergeten.. bij al die PPG demo's (die een beetje spannend klinken), het altijd 2 verschillende geluiden zijn die links en rechts gepanned zijn. Met 1 Microwave lukt je dat niet en moet je 2 verschillend geluiden aansturen, of er 2 hebben.. en daarbij natuurlijk een ander filter en het onvolmaakte geluid van de DA's.. maar goed.. lage S/N ratio is iets waar Behringer altijd al om bekend stond.. dus misschien slagen ze hier wel in 'de sound' benaderen :D

Een Microwave is ook nogal lastig te editen.. ik heb er ook zo'n Acces programmer bij maar mist ook bergen aan knoppen die wel in het menu te bereiken zijn... Een maatje van me heeft de Waldorf Wave.. dan kom je aardig in de buurt.

Als Behringer nou gewoon een spannende wavetable met loads of voices op de markt brengt in een PPG jasje zou ook al prima zijn. Als het bv al een Fizmo randje heeft is het ook ok.. die klinkt ook grainy en zelfs in combi met digitale filters.. En zelfs daaruit kan 'n preset met 1 oscilator al spectaculair klinken.. https://www.youtube.com/watch?v=TRSIIyokpRI
 
Laatst gewijzigd:
Houden ze wel bij wat ze allemaal nagemaakt hebben? Straks maken ze iets dubbel na.
 
Ja, deze thread is wel een beetje klaar en alles is wel besproken. Dus nu kunnen we Nick en Klinkske roepen, achterover leunen, popcorn pakken en mag het behringer-bashen beginnen. 8o)

Not gonna happen. Heb t opgegeven ,koop je lekker suf
 
Back
Top