Behringer: Poly Aftertouch Keyboard

behringer1.jpg

behringer2.jpg


Nieuws van Behringer:

We’re very proud to announce that we have successfully completed our Poly Aftertouch Keyboard design, which now paves the way for many exciting new products.
It was not a trivial engineering effort but the performance is truly excellent - big credit to our amazing engineering teams.
Stay tuned for more exciting news:-)
 
Parels voor de zwijnen in mijn geval, maar voor iemand die wel goed is met toetsen, heel mooi wat deze kan afgaande op de video. Zit een aardig prijskaartje aan zag ik, maar daar krijg je ook wat voor.

Voor mij ook wel eigenlijk, maar ik denk wel dat ik er iets mee kan ook al ben ik verre van een toetsenist, laat staan een goede. Alleen al om per noot met polyAT/MPE een evolving patch te bedienen lijkt me al te gek.
 
Alleen al om per noot met polyAT/MPE een evolving patch te bedienen lijkt me al te gek.

Heb hier nog wat meer over gelezen, inderdaad is dat heel mooi. Ik krijg wel een beetje de indruk dat MPE op dit moment vooral voor softsynths is in een DAW-omgeving, nog niet veel hardware-synths die hier iets mee kunnen?
 
Polyfone aftertouch maakt gewoon het geluid veel organischer op een manier die niet echt met random of controller getweak gedaan kan worden. De Matrix 1000 met een poly aftertouch keyboard aansturen: je weet niet wat je hoort bij sommige patches.
 
Heeft iemand zich hier wel eens gerealiseerd dat de japanners in de tijd dat de CS enz verschenen dezelfde naam hadden als behringer nu heeft ?
Goedkope namaak, brol, prul, morgen kapot, enz.

Oprechte vraag: in welk opzicht werden Japanse producten als namaak gezien?
Was een CS 80 of Juno 60 dan namaak .. van welke synth?

Verwar je je statement niet met Chinese namaak?

Japan en de woorden brol, prul, dat gaat niet samen in mijn ervaring.

Behringer daarentegen herinner ik me vooral als schaamteloze copycat van Mackie.

(in 1991 heb ik een tweedehands CS80 voor 500€ aan de kant laten staan wegens geen plaats :stupid :(;{=(:erm:.

Damn ..
 
Er was een tijd dat je vooral niet "made in USA" moest kopen want dat was rommel. En Japanse auto's en elektronica werden slecht vergeleken met Duitse Degelijkheid. Ook al blijkt achteraf dat het Japanse spul vaak minstens even goed was.
 
Heeft iemand zich hier wel eens gerealiseerd dat de japanners in de tijd dat de CS enz verschenen dezelfde naam hadden als behringer nu heeft ?
Goedkope namaak, brol, prul, morgen kapot, enz.

Wat hebben we ons toen vergist... :beard:

(dat die slechte naam vooral gebaseerd was op auto's en consumentenelectronica weet ik, maar dat doet niets af aan de kortzichtigheid ervan)

Hm ... Ik denk niet dat een CS80 ooit als "goedkope rommel" beschouwd werd hoor :). Of anders een GX1, FX1 of andere high end orgels 8). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ooit was de reputatie van Japan anders op gebied van technologie. Laat ons nu hopen dat we over twintig, dertig jaar hetzelfde van Behringer kunnen zeggen. :biertje:

:doei:

Danny
 
Heeft iemand zich hier wel eens gerealiseerd dat de japanners in de tijd dat de CS enz verschenen dezelfde naam hadden als behringer nu heeft ?
Goedkope namaak, brol, prul, morgen kapot, enz.

ja volgens mij klopt dat wel. Japanners kwamen wat later de elektronica markt op in het western.
Maar man wat hebben die een mooie tapedcks, versterkers en bv synths gemaakt.

heb een setje japans audio spul. Denon versterker, sl1200 draaitafel enz klinkt allemaal prima.
 
Volgens mij komt die reputatie vooral voort uit de tijd dat de grote Amerikaanse en Europese auto- en techniekbedrijven de hete adem uit het oosten begonnen te voelen. En misschien nog wat naweeën van de Tweede Wereldoorlog, denk aan Pearl Harbor en de Jappenkampen.

"Eerst maken ze het na, en daarna maken ze het kleiner" - met de beroemde "zakjapanner" - oftewel rekenmachine voorop! Natuurlijk was het dan in het kader van eigen portemonnee eerst logisch om de kwaliteit ter discussie te stellen, maar al snel bleken de Japanners er toch wel verdomd goed in te zijn.
 
Ah ja dat verklaard het wel.
als ik alles wat japans is de deur uit doe kan ik geen hifi muziek beluisteren en heb ik 70% minder muziek gear. Yamaha Korg, Roland/Boss, zoom, casio.
lijkt er sterk op dat ze de amerikanen hebbdn verslagen :)
 
Een hoop uit Japan komt inmiddels uit China....inclusief de Japanse mix.... ;)
 
Hm ... Ik denk niet dat een CS80 ooit als "goedkope rommel" beschouwd werd hoor :). Of anders een GX1, FX1 of andere high end orgels 8). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Ooit was de reputatie van Japan anders op gebied van technologie. Laat ons nu hopen dat we over twintig, dertig jaar hetzelfde van Behringer kunnen zeggen. :biertje:

:doei:

Danny

ja volgens mij klopt dat wel. Japanners kwamen wat later de elektronica markt op in het western.
Maar man wat hebben die een mooie tapedcks, versterkers en bv synths gemaakt.

heb een setje japans audio spul. Denon versterker, sl1200 draaitafel enz klinkt allemaal prima.

Volgens mij komt die reputatie vooral voort uit de tijd dat de grote Amerikaanse en Europese auto- en techniekbedrijven de hete adem uit het oosten begonnen te voelen. En misschien nog wat naweeën van de Tweede Wereldoorlog, denk aan Pearl Harbor en de Jappenkampen.

"Eerst maken ze het na, en daarna maken ze het kleiner" - met de beroemde "zakjapanner" - oftewel rekenmachine voorop! Natuurlijk was het dan in het kader van eigen portemonnee eerst logisch om de kwaliteit ter discussie te stellen, maar al snel bleken de Japanners er toch wel verdomd goed in te zijn.

Ik begon ooit met een Deense receiver; een Scan Dyna in de seventies, die Denen maakten behoorlijke hifi indertijd.
En na een stuk of 4 Japanse versterkers te hebben gehad en een Amerikaan heb ik een jaar of 20 geleden een Chinese buizenversterker gekocht voor een kleine 600 euro, een Dared met ook nog een Burr-Brown DAC converter er in zodat als je wilde 'm ook op een laptop kon aansluiten; http://www.dared.com.hk/
Het vernieuwde model staat er nog steeds op zie ik, ik had de voorloper (de MP-5) zonder bluetooth, dat was er toen nog niet voor hifi.
Behalve na 10 jaar een keer een nieuw potmetertje doet alles het nog inclusief de eerste lampen die er in zitten, wat dat betreft moet ik soms wel lachen om forumleden die van tevoren al hun neus ophalen voor Chinees spul.
Een vriend van mij had een Krell voor- en eindversterker (high end) indertijd voor bij elkaar zo'n 5000 en we hebben ze een keer een middag naast elkaar gezet.
En hoe goed die Krell ook klonk, we vonden beide dat de Chinees prettiger luisterde.
Klinkt gewoon heel natural dat ding net als die oude buizenradio's vroeger maar dan wel beter natuurlijk, in ieder geval kan ik iedereen een buizenbak aanraden.
 
Zit wel een verschil tussen de Osmose en een standaard PolyAT keyboard, zoals de verschillende drukzones en pitchbend per noot (dit zal de Behringer waarschijnlijk niet hebben).
 
Het gaat opeens hard met de polyfone aftertouch! Eerst de MicroFreak, de Hydrasynth en nu de aangekondigde Osmose en de Behringer. De Hydrasynth en de Osmose heb ik besteld! Ik had op een gegeven moment vier klavieren met polyfone aftertouch. Ensoniq had een patent op een betaalbare uitvoering ervan. De Ensoniq ASR-10 heb ik niet meer als toetsenversie (te broos) en de Gem S-1 Turbo ook niet meer. Wel de Ensoniq SQ-80 en TS-10. ASM beweert dat de polyfone aftertouch van de Hydrasynth veel beter is dan die van de TS-10. We gaan het zien!

Ik geef de voorkeur aan aftertouch boven het modulatiewiel. De beweging is natuurlijker en je hebt een hand vrij. Veel electromusici bekwamen zich niet in zulke speelhulpen en dat is jammer.
 
Maar wie gebruikt er nu aftertouch regelmatig?

Ik

het is de meest natuurlijke manier om expressie toe te voegen aan een noot.

Ja, je zou automatisch een LFO (na een korte delay) kunnen instellen voor vibrato effect
Ja, je zou een andere controller kunnen gebruiken met andere hand om wat dan ook te doen (filter cut-off, lfo etc)

Maar met (goed geimplementeerde AT) kun je ook weer terug om vervolgens weer opnieuw te doen en nog een keer.

Een aangehouden noot 'komt to leven'.

Met PolyAT is het helemaal feest omdat je noten kunt benadrukken (naar voren laten komen) binnen een akkoord.

Maar het hangt af van het genre muziek of of het nuttig is ja of nee. voor arpeggiator of sequencer type muziek niet zo veel denk ik.

Het is een goede ontwikkeling waar Behringer zich aan waagt hier. Maar het is niet iets nieuws of zo, Ik gebruik een Gem S2 Turbo of een Elka MK55 (beide zeer oude beestjes) om de Arturia CS80V aan te sturen.

Ben zeer benieuwd naar de DS80 en of ze dat goed doen.
 
Tja je heb aftertouch en aftertouch.
Op veel synths is het gewoon niet goed geimplementeerd.
Speel je mono dan is channel aftertouch goed te doen.
Heb ook begrepen dat aftertouch oorspronkelijk voor mono synths is bedacht.
Maar voor een poly vind ik dat weer minder.
Ik verwacht van BH geen Osmose keyboard en hoop daarom dat er een rack versie komt met mpe ondersteuning.
 
Back
Top