Alice went shopping for groceries

Oh, ja nou, die drums heb ik in deze track verrassend weinig aandacht gegeven. Een tipje van de sluier (volgens mij hebben we het wel eens eerder besproken, weet het niet 100% zeker):
Ik begin meestal met een loopje, zoals waarschijnlijk veel anderen op het forum. Basje, pads, synthje, misschien een piano. Als dat loopje goed is, maak er daar een drum pattern bij. Als ik op die manier aan een track begin, komen de drums dus eigenlijk als laatste aan bod. Ik gebruik voor dat pattern dan altijd de Beat Dedsigner, een inheemse plugin van Cubase waarin je een grid ziet dat gevuld kan worden met nootjes. Naarmate de track vordert, maak ik meer patterns, voor latere stukken, fills en de nodige variatie. Nog later trek ik al die patterns weer uit elkaar om ze per spoor te kunnen bewerken (eq, compressie, reverb, etc.). Als de structuur zo'n beetje rond is, maak ik vaak nog een drum spoor aan en speel dan wat losse noten in op de piano roll. Ook weer voor variatie. Af en toe komt er dan nog een sample aan te pas met een leuk percussieloopje of zo voor wat vulling.

in deze track heb ik 5 sporen gebruikt voor de Beat Designer (stick, snare, kick, percussie, shakers), een los spoor met wat extra kicks en snares en een loopje dat ergens meedoet.

Knippen en plakken van complete loops doe ik niet. Alleen voor vocals en akoestische solo's.


Spoor 3-7 is de beat designer.

Hieronder een afbeelding van een van de vier percussie patterns.



Maar zoals gezegd, de drums in deze track waren vrij eenvoudig (en dat hoor je ook). Vaak zijn ze wat complexer. Het komt er uiteindelijk op neer dat het grootste deel inderdaad ingetekend/ingespeeld is.

Dank voor je duidelijke uitleg en de afbeeldingen.
Ik zat even mee te kijken terwijl de track aan staat, hoor bij bar 9 de kick erin komen en even later de percussie en zie bij bar 17 de snare erin komen maar alleen voor 2 bars in de midi terwijl die wel doorgaat?
Ook vanaf bar 81 wanneer de bas erin komt gaat de snare ook meelopen maar ik zie in de notatie maar 2 bars (81, 82)
Waar blijft de notatie van de snare, wellicht dat me iets ontgaat of omdat ik Cubase niet ken?
 
Die leadlijntjes was ik ook wel blij mee inderdaad :). Ja, de sax is een alt. Over twee jaar kom ik dit soort solo's bij jou ophalen, OK?

Heb je je ruimte nu in je eigen huis? En is het gelukt om het echt geluidsdicht te krijgen?

Ha, dus toch een Alt. Of ik zo mooi kan spelen als deze dude?? Nog ff oefenen.. wie weet over 2 jaar :D

Maar ben ook bezig geweest met verbouwen, of isoleren ja. Niet bij mezelf maar bij mijn vriendin, zij is ook weg uit Amsterdam en na een lange zoektocht op de huizenmarkt heeft ze iets bij mij in de straat kunnen kopen en is dus mijn buurvrouw nu. :D Haar woning heeft als voordeel 1 muur zonder buren, waar ik tussen buren zit. Heb alleen de binnenmuren + vloer gedaan. Na al mijn inspanningen is het zeker beter geïsoleerd maar bassen blijven lastig.. daarbij is een buitenmuur (op het zuiden in haar geval) van 'bak'steen ook niet heel 'chill' in een periode zoals afgelopen week. ;) Maar winter, na- en voorjaar kan ik iig lekker losgaan met de sax en het hoofd ook nog een beetje koel houden. :)
 
Back
Top