stereo compressor tip

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
als je net als ik je stereo compressor via een mono Aux aanstuurt heb je misschien iets aan de volgende tip:

je kan de output van je ene compressor kanaal naar de input van je andere compressor kanaal sturen, zo heb je eigenlijk 2 serieel werkende mono compressors....je kan dan bv de massa licht compressen met de 1e, en de echte pieken opvangen met de 2e...

Olaf
 
Wel een handige tip. Ik ben alleen benieuwd of dat met alle compressors zal gaan. Zijn de meeste stereo compressors niet gelinkt? Plus wat gebeurt er als je dan met je Sidechain gaat werken? Misschien wel iets interessants...
 
op die van mij (behringer tube composer) kan je gewoon tussen 2 onafhankelijk mono's of 1 stereo unit switchen....en ik kan de sidechain ook gewoon uitzetten met een switch...

Olaf
 
mijn gevoel zegt dat als je graag in een studio wilt werken je moet verhuizen naar Duitsland, Engeland of de VS......
 
Hei Olaf,

Waarom stuur je je compressor aan met een aux????

Dat doe je normaal toch via insert? Of is dit een soort truukje van je ergens voor?

Je signaal kun je nooit echt achteraf compressen als je het niet via de insert gaat. Dan blijft het originele geluid namelijk in tact en wordt alleen de "kopie" van de aux send gecompressend. Daar heb je echt niets aan.
Of je moet je instrument al meteen rechtstreeks in een compressor geplugd hebben opgenomen.
Maar dan nog zie ik het effect van een compressor via de aux niet.

Kan aan mij liggen hoor?
 
ik gebruik mijn compressor als een soort front-end voor de inputs van mijn soundcard.....op deze manier kan alles wat mijn hardware mixer inkomt zo flexibel mogelijk door de compressor de soundcard inknallen...je kan er ook een alt-bus voor gebruiken of de main outs, maar ik gebruik de pre-fader aux send zodat ik makkelijk een monitor mix kan maken zonder dat het ook over mijn monitors gaat...

verder gebruik ik een compressor bijna nooit als insert-effect, maar pas bijna altijd de goeie oude motown truuk toe: een mix van het originele en het gecompressede signaal (compressor als send effect gebruiken dus) waardoor je je geluid lekker compact kan maken maar toch de dynamiek kan behouden..

Olaf
 
Is inderdaad heel handig op de sends.
Ik heb nog een andere vraag.
is er shareware of iets anders op het net te vinden op het gebied van softwarematige compressie.
Tevens tips over de juiste instellingen en het effect dat ze genereren op het signaal.

gr.
mz,.
 
Kijk ook es naar de RNC (oftewel de Real Nice Compressor). ff op google zoeken. Dat ding wordt door een of andere amerikaanse hobbyist gemaakt en werkt ook op het principe van meerdere compressors in serie.
 
wat is trouwens een lekkere compressor om beats 8 kanalen of zo lekker te compressen? (word dan alleen voor beats gebruikt)

groetjes dennis
 
Back
Top