Artificial Soul
Stamgast
Dit gaat eigenlijk over het programmeren van soundfonts/sfz-libraries. Maar ik geloof dat ik met deze vraag wel het best hier terechtkan.
Als ik wil voorkomen dat het geluid gaat vervormen (clipping) wanneer je meerdere keys tegelijk bespeelt - is dat gewoon simpel headroom creëren? (Dat kan je doen met 'attenuation' - als ik daarbij bijvoorbeeld de waarde 6 toeken, dan wordt het volume verlaagd met 6 dB.)
Of is dit eigenlijk een complexer proces?
Hoe zit dat eigenlijk bij keyboards en digitale pianos? Er wordt dan geloof ik per preset wel een limiet toegekend qua polyfonie, maar voor bijvoorbeeld een organ-preset heb je wel minstens een polyfonie van 8 nodig. Met meer headroom zal het geluid niet vervormen, maar het betekent dan ook dan één enkele toon nogal zacht klinkt.
Moet je aan de slag met panning? Je kan vooral bij mono-samples ook veel bereiken met detuning: dus dat je bijvoorbeeld het rechterkanaal met 1 of een paar cents verhoogt.
Of houdt het in dat je de samples zelf moet gaan bewerken met equalizing? Bepaalde frequentiegebieden aanpassen, zodat verschillende toonhoogtes tegelijk gespeeld kunnen worden en verschillende frequentiegebieden mooi in elkaar overvloeien zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Samples wil ik liever wel zo rauw mogelijk houden.
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.
~~~~~~~~~
Ik kom met deze vraag nadat ik deze soundfont had gevonden. Op deze website kan je soundfonts/kontakt-instrumenten downloaden van een klassiek orgel en klavecimbels. Elke toonhoogte is gesampled en het klinkt erg goed, maar toen ik met deze soundfont een midi-file van "Tocatta" afspeelde, toen ging het geluid met teveel tonen tegelijk vervormen.
Als ik wil voorkomen dat het geluid gaat vervormen (clipping) wanneer je meerdere keys tegelijk bespeelt - is dat gewoon simpel headroom creëren? (Dat kan je doen met 'attenuation' - als ik daarbij bijvoorbeeld de waarde 6 toeken, dan wordt het volume verlaagd met 6 dB.)
Of is dit eigenlijk een complexer proces?
Hoe zit dat eigenlijk bij keyboards en digitale pianos? Er wordt dan geloof ik per preset wel een limiet toegekend qua polyfonie, maar voor bijvoorbeeld een organ-preset heb je wel minstens een polyfonie van 8 nodig. Met meer headroom zal het geluid niet vervormen, maar het betekent dan ook dan één enkele toon nogal zacht klinkt.
Moet je aan de slag met panning? Je kan vooral bij mono-samples ook veel bereiken met detuning: dus dat je bijvoorbeeld het rechterkanaal met 1 of een paar cents verhoogt.
Of houdt het in dat je de samples zelf moet gaan bewerken met equalizing? Bepaalde frequentiegebieden aanpassen, zodat verschillende toonhoogtes tegelijk gespeeld kunnen worden en verschillende frequentiegebieden mooi in elkaar overvloeien zonder dat ze elkaar in de weg zitten. Samples wil ik liever wel zo rauw mogelijk houden.
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij begrijpen.
~~~~~~~~~
Ik kom met deze vraag nadat ik deze soundfont had gevonden. Op deze website kan je soundfonts/kontakt-instrumenten downloaden van een klassiek orgel en klavecimbels. Elke toonhoogte is gesampled en het klinkt erg goed, maar toen ik met deze soundfont een midi-file van "Tocatta" afspeelde, toen ging het geluid met teveel tonen tegelijk vervormen.