Muzikaal Gepiel dl. 7: Granulaire synthese

Interessant Disharmonic! ik merkte dat fenomeen overigens voor het eerst op bij het koken, in de harde ruis van de afzuigkap :D ga dat boek eens checken

Ik ben meer van het aardse en meen dat dit gewoon een eigenschap van het brein is, die overactief is op het herkennen van patronen <- wat ik ongetwijfeld zelf heb 'veroorzaakt' en ontwikkeld, door al zo lang en intens naar geluid te luisteren, welke ik zelf op dat moment beinvloedt.

Ik heb het esoterische aspect hier bewust ontweken, ik krijg denk ik slechte vibes van 'kabbalistische aangelegenheden' en al wat daaraan kleeft. Ik ken Crowley, maar heb deze nog nooit in relatie gebracht tot muziek(maken) :) maar hej, tis allemaal goed, waar ieder z'n inspiratie vandaan haalt :okdan:
 
Interessante kost Apophenia / Pareidolia! dit lijkt me een zeer relevant onderwerp in het kader van al die 'conspiracies' tegenwoordig..
Je hebt me geinspireerd, het lijkt me een toffe opdracht Pareidolia bewust op te wekken.. en dan de Ruis te beinvloeden tot het werkelijk hoorbaar wordt :)
 
Voor Brouwer geldt dat de wiskunde een menselijke creatie is, maar Gödel was een platonist. Dat wil zeggen dat de wiskunde volgens Gödel een ideële (ook los van de mens) bestaande werkelijkheid beschrijft. Zijn onvolledigheidsstelling zegt enkel dat deze ideële werkelijkheid niet volledig in een eindig axioma-schema te vangen is.
 
@ProgHead : Lekker kort en bondig, wilde dat eigenlijk ook nog toevoegen hierboven in een eerder post, maar dan was het vast niet zo to-the-point. :D
 
Voor Brouwer geldt dat de wiskunde een menselijke creatie is, maar Gödel was een platonist. Dat wil zeggen dat de wiskunde volgens Gödel een ideële (ook los van de mens) bestaande werkelijkheid beschrijft. Zijn onvolledigheidsstelling zegt enkel dat deze ideële werkelijkheid niet volledig in een eindig axioma-schema te vangen is.
Ik ga hier eens induiken, wat Godel allemaal denkt/zegt over bijv. de Mandelbrot of Fibonacci sequence.. allemaal zeer inspirerend, ben benieuwd hoe hij -en colleagea- ertoe komen dat de sequence op "0" begint, en naar "1" springt.. en meer van zulks.
Mathematical Reality

Ben ook nieuwsgierig, gebruik jij software for je Granulair experiment? of modular, zoals een Clouds module oid
 
Laatst gewijzigd:
Ben ook nieuwsgierig, gebruik jij software for je Granulair experiment? of modular, zoals een Clouds module oid

Met praktische granulaire experimenten moet ik nog serieus gaan beginnen. Ben nu eerst de pil Microsound van Roads aan het lezen.
 
In hoofdstuk 4 wordt het boek wel erg droog: veel opsommingen, technische details, overbodig jargon, etc. Roads lijkt alles wat hij bij zijn onderzoek heeft gevonden te willen vermelden. Hoe vergaat het de andere lezers van dit boek?
 
Denk dat je hetzelfde gaat denken bij hoofdstukken 5 en 6, misschien in iets mindere mate. In hoofdstuk 4 gaat het oa. ook over z'n eigen pulsar-synthese, ik heb daar 'ns een uitvoerig artikel van Roads over gelezen, maar qua detail doet het boek er niet veel voor onder. De resterende hoofdstukken zijn wat anders, denk dat je die minder droog gaat vinden.
 
Ah - dat geeft hoop. Eigenlijk denk ik de essentie van granulaire synthese nu al te begrijpen, en daar was het me om te doen. Voor de wiskunde van de Gabor transformatie heb ik waarschijnlijk toch een echt wiskundeboek nodig.

Roads heeft ook met SuperCollider granulaire synthese gedaan, is dat hetzelfde programma dat nu nog gebruikt wordt?
 
Voor de wiskunde van de Gabor transformatie heb ik waarschijnlijk toch een echt wiskundeboek nodig.

Er zijn vast moderne, toegankelijke teksten te vinden hierover, maar kijk voor de aardigheid naar het oorspronkelijke werk van Gabor zelf (hier). Oude wetenschappelijke/technische artikelen variëren nogal in opmaak, kwaliteit van de weergegeven formules (soms wat slordig met de hand ingeschreven) e.d., maar deze ziet er voor een publicatie uit 1946 fraai uit.
 
Er zijn vast moderne, toegankelijke teksten te vinden hierover, maar kijk voor de aardigheid naar het oorspronkelijke werk van Gabor zelf (hier). Oude wetenschappelijke/technische artikelen variëren nogal in opmaak, kwaliteit van de weergegeven formules (soms wat slordig met de hand ingeschreven) e.d., maar deze ziet er voor een publicatie uit 1946 fraai uit.
Die tekst heb ik al eens eerder gelezen, maar toen kon ik er geen wijs uit worden. :(
 
Ik vraag mij nog wel af of die man zelf in spiegelbeeld schrijft zodat wij het normaal zien, of zie ik dat verkeerd?
 
Back
Top