Muzikaal Gepiel dl. 7: Granulaire synthese

Beetje late reactie, maar ik klim even uit de put... winterdipje enzo. :erm:

Ja, ik lees op Archive.org dat er "issues" zijn. Maar ik zie ook dat een zoekactie op Google met de juiste woorden dit werk als eerste resultaat bovenaan laat zien. Dus het is gemakkelijk te vinden. :D

dank je, mmmmh winterdip, nie lekker.. sterkte!

ik heb verder niet nagedacht, meestal doe ik de aktie die jij deed. en ja, gelijk. en heb 'm microsounds.

al werk ik hogere nivo's... daarbij doel ik progammeertalen hee... da was de indeling hoe hoger, hoe minder je hoeft te doen, zeg maar. (assember -> C -> basic), nou ja minder moet doen...

ik doel ik zit niet PureData, of andere soortgelijke of CSound te werken. ik zit nog op het modulaire level, dat kan ik aan. en soms een MAX objekt besnuffelen.

dat terzijde.

voor granular heb ik, zoals ik altijd doe, grof geschut; i.e. een arsenaal aangeschaft. al heb ik veel zitten denken, en wellicht gaat dat nog gebeuren, dat wat ik wil.. nou ja... wellicht kom ik de PureData regionen eens terecht, wanneer mijn kennis uitgebreider is.

nu richt ik mij op al voorgebouwde instrumenten, het arsenaal, zelfs crusher-x..

maar juist dit soort threads, zelfs al zit ik op instrument level, geven wel meer inzicht, ook hoe ik werk met mijn arsenaal.

en microsounds, al zal dat wellicht voor mij te hoog gegrepen zijn, zal zeker inzicht geven. dank nog!

EDIT: het lijkt me aardig te volgen, en hij "citeert" ezra pound! dan maak je me helemaal blij, zeker voor mijn Groote Projekt.. of het Grote Werk (zie: casanova van fellini).
 
Laatst gewijzigd:
@vink : Ha, mooi dat je 'm toch gevonden hebt. :) Het is inderdaad goed te volgen en interessant. Ook al doe je er (nog) verder niks mee in praktische zin, het geeft toch een stukje theoretische achtergrond.
 
@vink : Ha, mooi dat je 'm toch gevonden hebt. :) Het is inderdaad goed te volgen en interessant. Ook al doe je er (nog) verder niks mee in praktische zin, het geeft toch een stukje theoretische achtergrond.

klopt, ik ben wel met granular bezig. zoals al genoemd, b.v. crusher-x. en andere, die geven weer andere mooie resultaten. en de primitieve methode zoals ik die noem, zelf grains knippen... zelfs in een spectral editor, een stapje verder. dus meerdere methodes.

maar ik merk dat zo'n theoretische achtergrond, zeker inspirerend werkt, al werk ik niet in M4L of reaktor (die heb ik..), ook voor de "voorgebouwde" plugins, levert dit zeker inzichten, ideeën op.

er staat genoeg in, om het goed te volgen. en geeft me, ik herhaal, inspiratie, en meer: beheersing. richting. mijn eigen richting... (hoop ik.)

veel vragen over syntheses. maar heb al leuke dingen weer gevonden, frequency domain modules voor VCV rack, precies wat ik wilde, of precies, aardig in de buurt.

ik klooi ook b.v. met zebra2 aan, door een granular gehaald.. of zonder granular.. je kunt veel bereiken met de wat afwijkende synths (of zelfs standaard synths), zeker als je er wat granulaire/spectrale effekten er boven opgooit. (met zebra2 alleen al kun je vrij eksperimentele geluiden bereiken, je hoeft niet altijd zo diep te duiken.)



niet granular, zebra2, 2 instanties, geheel vanuit het niets opgebouwde patches, dus ook de "waveforms".

wel granular: maar zeer disharmonic....;



(gemaakt met granurise, de developer, zelf een sounddesigner, etc. heeft m zelfs ge-repost. dus... leuk om met developers te lullen, leer ik veel van. en heeft zelfs mijn werk, "poëzie", gelezen, een engelse vertaling, want daar gaat het om; een nieuwe kombinatie te ontdekken van tekst/sound. andrej kobal heet hij; en schreef: "
I really like the poems, somehow they remind me of my work - granulation is basically almost the same as fragmentation in your poems.". ik heb granular ontdekt als een methode beide te kombineren, hoe het verder zal gaan. ik heb nog een heel verhaal hier geschreven; Expanding Your Mind Hurts - The texture grasps the tongue like a knife

ik heb zeker wat hulp nodig, in de vorm van boeken, luisteren naar komponisten, hoe anderen het hebben aangepakt, en technische zaken...
)

ff genoeg, veel er mee bezig, lekker om te ontdekken.

dank!
 
microsounds begint al zeer interessant, over tijd, en aangezien ik met 'tijd' al heel erg lang bezig houdt, vanuit een ander domein (filosofie), opent dat ook voor mij mogelikheden en inzichten.
goed boek, erg goed boek.

en waar hij ezra pound "citeert", gaat hij over ritme spreken, en dat is voor mij ook een verbindingen die ik nodig heb (wil tekst/geluid integreren, op een eigenzinnige wijze, groot projekt, begin van het granular, en zal ook andere dingen gebruiken, een heel onderzoek, met veel ekspiremteren, luistereren naar moderne komponisten, lezen, en ja, ekspiremteren, ekspiremteren).
 
Misschien een beetje off-topic, maar eigenlijk ook weer niet. Granular is een digitale aangelegenheid, maar luister je naar de muziek van Curtis Roads gemaakt met deze techniek, het doet soms toch denken aan muziek van veel eerder. Muziek die toen op analoge wijze werd gemaakt. Vergelijk Roads met "onze" Jan Boerman (1923-2020), het werk van Boerman is van 1959. Digitaal is kennelijk niet altijd een "must" voor het gewenste resultaat.






Nu we toch een beetje in deze sferen verkeren, dit is een persoonlijke favoriet, ter vermaak en wellicht inspiratie. :) Bernard Parmegiani, De Natura Sonorum (1975).

 
Dat is een van de eerste boeken waarbij ik mijzelf hoop te kunnen bedwingen om het niet in papieren versie aan te schaffen. Een bestandje moet volstaan.

Maar of me dat gaat lukken...? :D

Ach - dat voornemen was ik al weer helemaal vergeten! :o:

Nou ja - ik heb de laatste tijd ook veel boeken naar de Kringloop gebracht waar ik toch nooit meer aan toe zou komen, dus mijn totale aantal (papieren) boeken is niet verder toegenomen. Alles met mate, zelfs mijn boekengekte. :D
 
... mijn totale aantal (papieren) boeken is niet verder toegenomen. Alles met mate, zelfs mijn boekengekte. :D
Lezen van papier heeft de voorkeur, maar op een tablet is het okay. Kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst een nieuw boek op papier heb gelezen, verdrongen door het schermpje. Oude boeken is een ander verhaal, maar door corona al bijna een jaar niks meer gekocht. Je kunt online ook wel aan oude boeken komen, maar een oud boek moet je kunnen vasthouden, doorbladeren, eraan ruiken, voordat je het koopt. :)
 
Ik koop toch nog geregeld oude boeken online, als ze niet al te duur zijn neem ik het risico dat daar zo nu en dan een miskoop tussen zit op de koop toe. Dan zet ik die miskoop dan toch vaak al in de kast om dat boek dan later door een beter exemplaar te vervangen.
 
In alle eerlijkheid, het komt voor dat zo'n boek die ik heb vastgehouden toch een miskoop blijkt te zijn. :D Er was een tijd dat ik bij de Slegte weer naar buiten kwam met een dozijn boeken onder de arm, dan zat er heus wel 'ns een misser tussen...
 
Ja - het zijn geen vrolijke tijden. Corona enzo. Maar gepiel met geluidjes is dan een mooie afleiding.

Ik heb zelf het boek (Microsound) inmiddels in papieren versie al aangeschaft, maar nog niet gelezen. Misschien doe ik dat na mijn klokken-projectje.
Terwijl je leest kun je naar Xenakis, Barry Truax en Curtis Roads luisteren met de uitzending ‘microtones and pulsars’ op de Concertzender :)
 
Laatst gewijzigd:
Hoofdstuk 1 uitgelezen. Veel over de verschillende tijdschalen waarop je muziek en geluiden kunt bekijken, en over de eigenschappen en structuren die voor de beschrijving van muziek en geluiden op die verschillende tijdschalen relevant zijn. Roads is kennelijk dol op speculatieve filosofische analogieën en uitweidingen. Ik hield regelmatig mijn hart vast of het niet op New Age gewauwel zou uitdraaien, maar echte onzin heb gelukkig (nog) ik niet aangetroffen. Ik vermoed dat de uitgever van het boek (MIT Press) wat dat betreft een wakend oogje in het zeil heeft gehouden. Ben benieuw naar het volgende hoofdstuk.
 
over tijd, en aangezien ik met 'tijd' al heel erg lang bezig houdt, vanuit een ander domein (filosofie), opent dat ook voor mij mogelikheden en inzichten.

Nog even een leestip, hier, voor je. Ik moest daaraan denken nav. jouw opmerking en m'n post over digitaal/analoog hierboven. Wat je doet in het digitale domein heeft de wiskunde als grondslag, en zo dacht ik aan "onze" wiskundige L.E.J. (Bertus) Brouwer (1881-1966), tevens mysticus. Tijd, en hoe we die ervaren was voor hem van fundamenteel belang. Uit het artikel:

Brouwer thought that there was a ‘deepest home’ of consciousness . In the deepest home, our experience oscillates between stillness and having sensations. There is no subject-object distinction there. This state Brouwer identifies with wisdom . Our awareness of objects and other people arises in various stages on what he calls an ‘exodus’ of consciousness from the deepest home. The first step of this exodus is the result of a free-will act that introduces an awareness of time. In fact, time consciousness is a prerequisite for the awareness of objects and people (including oneself as an embodied person) and everything else in the exterior world. It is time awareness that introduces a distance between the experiencing ‘I’ and what is experienced. (...) Mathematics, Brouwer says, is also built up from our experience of time, as in Kant—hence the name ‘intuitionism’ for Brouwer’s philosophy of mathematics, referring to the pure intuition of time. mathematics is a creation of the individual mind. It does not describe an independent reality. It comes into being in an act of the will.

Interessant is dat in de laatste opmerking, "it comes into being in an act of the will", en gelet op het mystieke thema, Aleister Crowley doorklinkt, een tijdgenoot van Brouwer.
 
Nog even een leestip, hier, voor je. Ik moest daaraan denken nav. jouw opmerking en m'n post over digitaal/analoog hierboven. Wat je doet in het digitale domein heeft de wiskunde als grondslag, en zo dacht ik aan "onze" wiskundige L.E.J. (Bertus) Brouwer (1881-1966), tevens mysticus. Tijd, en hoe we die ervaren was voor hem van fundamenteel belang. Uit het artikel:



Interessant is dat in de laatste opmerking, "it comes into being in an act of the will", en gelet op het mystieke thema, Aleister Crowley doorklinkt, een tijdgenoot van Brouwer.

dank, ga ik zeker lezen, heb al wat zaken vluchtig gelezen. aleister crowley ken ik natuurlik, maar van meer van naam, nooit iets van hem gelezen.
interessant. de filosofische traditie waaruit ik voortkom, om het zo maar te zeggen, heeft een zekere mystieke inslag, het Absolute, speelt zeker een "rol", maar dan een vreemde.
de mystieke wijkt af wat van doorgaans onder mystiek wordt verstaan, en lijkt me een basis het hebben in 'de innerlijke ervaring' van georges bataille.
overigens, bataille en mystiek is niet vreemd, maar om de voorgenoemde (onbenoemde) filosofische traditie mystiek te noem is wel wat vreemd, wellicht. het heeft een geheel andere reputatie, binnen de filosofie en buiten (en die 2 reputaties wijken ook zéer af van elkaar).
toch...

overigens lijkt het artikel wel met een zeer eng begrip van filosofie te beginnen, eng in de zin van 'reduktie', beklemd. filosofie houdt zich niet bezig met het Goede, per se. overigens zoveel disciplines en stromingen binnen de filosofie..

dat neemt niet weg, en dat hoort bij filosofie, al ben je er niet mee eens, lezen scherpt je aan. en er zijn zeker overlappingen.

immanuel kant en tijd, en... goed was een onderdeel van mijn specialisatie...

alles wat mij uitbreidt is heerlik.

(lijkt of ik al kritisch klink, maar kritisch = krinein, kaf van koren scheiden; onderscheiden = scherpte. geen aanval, maar inkorperen; kannibalisme.. hegel was een kannibalist... de Geist is een kannibalistische entiteit...)
 
@vink : Het is waarschijnlijk met opzet het hanteren van een eng begrip van filosofie en mystiek, om het binnen het kader te houden van de ideeën die Brouwer en Gödel daarover hadden. Wilde je het artikel niet onthouden, het is al een tijdje geleden dat ik ertegenaan liep, maar moest door jouw opmerking er weer aan denken.

Tot zover dit intermezzo in @ProgHead z'n draadje. :)
 
@vink : Het is waarschijnlijk met opzet het hanteren van een eng begrip van filosofie en mystiek, om het binnen het kader te houden van de ideeën die Brouwer en Gödel daarover hadden. Wilde je het artikel niet onthouden, het is al een tijdje geleden dat ik ertegenaan liep, maar moest door jouw opmerking er weer aan denken.

Tot zover dit intermezzo in @ProgHead z'n draadje. :)

ik denk dat intermezzo's juist kunnen helpen, zeker over tijd; granualair!
 
Hoofdstuk 2 nu ook gelezen. En over intermezzo's gesproken, dat hoofdstuk is een en al intermezzo's. Maar in het volgende hoofdstuk (Chapter 3. Granular Synthesis) krijgen we als het goed is het echte werk.
 
Back
Top