Muzikaal Gepiel dl. 7: Granulaire synthese

Hoofdstuk 5 is nu ook uit! :)

Ik krijg er steeds meer zin in eindelijk met granulaire synthese te gaan knutselen, maar dan lees ik het boek niet meer uit. Dus nog even doorzetten.
 
In deze video zie je dat de man inderdaad linkshandig is:


In de video met het "glazen whiteboard" schrijft hij met rechts => dus inderdaad gespiegeld ;-)
 
In deze video zie je dat de man inderdaad linkshandig is:


In de video met het "glazen whiteboard" schrijft hij met rechts => dus inderdaad gespiegeld ;-)


Goed gevonden! Er zijn wel mensen die zich trainen om in spiegelschrift te schrijven, maar om dan ook nog in spiegelschrift een video tutorial te geven is nog een stapje verder. Dat deed hij dus ook niet.
 
Op moderne machine onder OS X werkt het als een zonnetje... leuke tool. Leuk modulatie mogelijkheden. Ik zie mezelf dit gebruiken voor geluidseffecten en of het mankeren van beats 🙃

Je hebt 6 LFO's tot je beschikking en alle parameters zijn moduleerbaar... zelfs de selectie van de bron samples... Je kunt dus als een dolle door een set aan samples heen fietsen terwijl de granulaire engine draait...
 
Klopt dat wel? Uit het boek:

1.jpg


2.jpg




Ik had juist begrepen dat informatie over de volgorde van signalen bij de Fourier analyse verloren gaat, en dat dat de reden is voor het gebruik van de Gabor en dergelijke transformaties.
 
Klopt dat wel? Uit het boek:







Ik had juist begrepen dat informatie over de volgorde van signalen bij de Fourier analyse verloren gaat, en dat dat de reden is voor het gebruik van de Gabor en dergelijke transformaties.

welke volgorde van signalen? ik ben een noob in dit gebied, maar vreemd geobsedeerd door FFT. windowing, dus frequentie, van de analyse, via FFT, spectraal; heeft de informatie van magnitude en phase.
zie b.v. een wavetable synth als serum of vaporizer2, die zijn niet spectraal maar additive (geen inharmonics), éen slot van een wavetable, de standaard is 2048 samples (dus samples! niet een sample...), en dat worden dan 1024 bin's, met amplitude/phase. 2048 samples is een mooie afweging tussen oktaafbereik (als ik het goed heb) en analyse-snelheid, voor een single-cylcle wave.

ik benader dit front-end, modules, synths, en wat theorie, en wat developers me uitleggen (zoals de developer van vaporizer2, die doet dat graag, nou ja, we helpen elkaar soms..).

dus wellicht duik ik hierin, en maak het nog ingewikkelder. laat een ekspert maar eerst antwoorden. zeer intrigrerend..

EDIT: over oktaafbereik; sommige synths, de kompleksere of minder komplekse, gaan op C8 (met C3 als basis, C4 is engels? of yamaha), alleen sinussen produceren, zoals additive synths, als ik het goed heb.
eventide generate gaat op C8 ook vreemd reageren, b.v.

EDIT 2: een spectrum analyzer, werkt met windows, tegenwoordig. real-time. en volgens mij wordt louter de amplitude weergegeven, per blok. dus niet de window blok, gaat over het hele spectrum, maar de 'partials', want een spectrum analyzer, maakt eveneens gebruik van FFT, volgens mij. o zeker, want je kunt het bij veel spectrum analyzer instellen, de FFT waarde én snelheid van windowing. EDIT 3 was dit...

goed ik doe mee om te leren, het is alsof een zoontje of dochtertje bij een gesprek van volwassenen komt over Fourier analyse, en nog geen staartdeling kent...
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt de vraag ook zo stellen: verandert de Fourriertransformatie van een muziekstuk als je dezelfde noten als in het origineel herschikt tot een ander muziekstuk dat precies even lang duurt als het origineel.
 
Je kunt de vraag ook zo stellen: verandert de Fourriertransformatie van een muziekstuk als je dezelfde noten als in het origineel herschikt tot een ander muziekstuk dat precies even lang duurt als het origineel.

lijkt me niet, wanneer de 'window' het gehele stuk beslaat. dus een window van 30 minuten. maar dan neem je niet mee hoe noten in een 'mix', opname met elkaar gaan samenspelen of voor de luisteraar, maar we hebben het hier over een technisch domein. wat immens ook altijd een toeschouwer is.

wanneer je noten herschikt, krijg je ook andere harmonischen? vanwege veelheid van instrumenten en de interaktie? mmmmh, zie je, ik ben het zoontje of dochtertje...

EDIT: ik kan geen noten lezen noch schrijven, evident dat laatste dan. maar een partituur kent natuurlik lagen van noten, per instrument. dus meerdere instrumenten.
en ook; legato, etc. speelwijze beïnvloeden het ook. het is hoe je het herschikt.

maar als je een opname bedoelt; dan kan het resultaat hetzelfde zijn.

goed... nu houd ik me rustig, ga ik even spelen met mijn spectrale, additieve en granulaire speeltjes..
 
Laatst gewijzigd:
De leden van het orkest krijgen precies dezelfde opdrachten als in het originele stuk maar dan op andere tijdstippen. Dat is het idee, en hoe de geluiden van de instrumenten elkaar beïnvloeden in de akoestiek van de concertzaal of in de perceptie van de toeschouwers laten we buiten beschouwing. Het is zo al ingewikkeld genoeg. ;)
 
Back
Top