Behringer K-2 - MS-20 kloon

Voor de verandering geen aankondiging, hij is al klaar en eerste 2.000 exemplaren worden verscheept. Nog geen prijs, verwachting €299.
 

Attachments

  • F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    F6F6A2D5-C71B-4C7F-80C5-A26274AD4625.jpeg
    59,9 KB · Bekeken: 352
In de 1ste versie van de vintage MS-20 zat de Korg-35 filter chip (*), maar vanaf een bepaald serienummer (2de versie) zat een circuit opgebouwd rond het LM13600 IC. Die 2de versie heeft minder ruis c.q. klinkt cleaner.
[* zelfde als het LPF in de MS-10]

Welk filter in de fullsize re-issue van de MS-20 zit weet ik niet. Zou dat niet hetzelfde zijn als F1/F2 in de module versie?
 
Nog een plaatje..

behringer-k2-ms20.jpg
 
^ hmm, wat is dat ding links boven dan, eoa nieuwe behringer eurorack module? (of iets om K-2 levels om te zetten naar 1v/oct ? )
 
Het valt me ook op dat die vet en voller klinkt in vergelijking met een MS-20.

Is wel cool maar je hebt geen MS-20 lol
 
Deze klinkt teminste als een echt ms20 en niet zoals mijn Korgms mini Synth... die klinkt dun en de K2 klinkt DIK!!! Dus mn mini gaat weg en er komt daarvoor terug een Behringer K2 :-)
 
klinkt wel goed ja. ben benieuwd naar dat onstuimige kotsen, of ie dat ook kan
 
Maar klinkt ie echt als een MS-20? Ik heb zelf geen MS-20 dus ik kan het niet goed beoordelen.

Eerlijk gezegd interesseert me dat echt bar weinig met al die clones. Het enige wat voor mij persoonlijk telt is of mij de sound bevalt of niet en daarnaast vind ik het leuk (zoals met de rd-8 ) om te ervaren hoe je met die old skool apparaten werkt (want 3000,- voor een apparaat van 30jr oud, dat gaat me toch echt te ver, tja als ik zou bulken van het geld, maybe, maar dat doe ik niet :P)
 
Deze klinkt teminste als een echt ms20 en niet zoals mijn Korgms mini Synth... die klinkt dun en de K2 klinkt DIK!!! Dus mn mini gaat weg en er komt daarvoor terug een Behringer K2 :-)

haha,kan ik hier uit afleiden dat je nooit een vintage MS-20 gehad hebt?

klinkt wel goed ja. ben benieuwd naar dat onstuimige kotsen, of ie dat ook kan

Er zijn heel wat MS-20 filter clone circuits op de markt (diy kits,eurorack) die vertonen de gelijkaardige eigenschappen van dat 'kotsen' maar klinken allemaal iets voller vind ik.

Het hangt af wat ze gebruikt hebben als circuit/component om het filter na te maken,je kan het filter eigenlijk goedkoop namaken met verschillende/minder componenten in vergelijking met de originele,het intellijel filter en vele anderen is zo bvb,het resultaat is vrij verschillend van de originele.

Het is afwachten op meer demo's..
 
Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd interesseert me dat echt bar weinig met al die clones. Het enige wat voor mij persoonlijk telt is of mij de sound bevalt of niet

Je hebt gelijk het gaat om de sound op zich. Maar als je zo oordeelt dan slaat heel het principe van clones maken ook nergens meer op, dan kun je net zo goed geen clone maken en gewoon een andere synth. Als je een clone maakt dan is het niet zo gek dat mensen hem gaan vergelijken met het origineel.
 
Maar klinkt ie echt als een MS-20? Ik heb zelf geen MS-20 dus ik kan het niet goed beoordelen.

Ik heb wel een OG MS20, en ik vind deze K2 in de demo niet echt hetzelfde klinken, iets strakker. Maar het is toch ook niet zo belangrijk of een vriendelijk geprijsde clone nou 100% identiek klinkt als het origineel - als de klank en de mogelijkheden je maar wel aanstaan.
In de demo vind ik de K2 best lekker klinken, beter dan de Korg Mini MS20 ook. Een vettig bakje met een zeer redelijke prijs, is weinig op aan te merken.

En Barend, het principe van de clones is vooral marketingtechnisch slim, het voldoet aan een vraag.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb hier een originele Minikorg 700, Maxikorg 800DV, MS20 (schreeuwfilter) en Minimoog. De klank van de Mini/Maxikorg heb ik nog niet in een andere synth tegengekomen, zelf de Volca met zogezegd hetzelfde filter had er niks mee te maken. Dat zijn synths die lekker vol, warm, organisch kunnen klinken en een bij dunnere settings een heel akoestische vioolachtige kwaliteit hebben (hebben we het hier over wijn of wat...). Als het moddervet moet klinken is er de Minimoog. En de MS20 is er voor alles wat de andere analoge monosynths niet kunnen. De MS20 haal je boven als het nasaal moet zijn, als het moet knerpen, bliepen, borrelen, schreeuwen, spuwen, kraken en meer van dat gedoe. Dus een Behringer K2 die voller en strakker klinkt kan bruikbaar zijn als je een monosynth zoekt, maar hij gaat dan niet hetzelfde nogal unieke gat opvullen als wat een originele MS20 mk1 doet. Terzijde: de MS10 is trouwens ook een heel ander beestje dan de MS20. Die blaast dag en nacht een heel uniek soort kelderbassen als je wil. :) Niet dat de MS20 geen bassen kan maken hoor, ik bedoel maar Flat Beat...En ook daar hoor je weerom dat funky klankkarakter, dat geknerp en gedoe dat uit die bak komt. Als je MS20 helemaal strak en under control klinkt, dan doe je iets verkeerd. :D
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top