info modulaire synth

er is veel meer leuks natuurlijk en waarschijnlijk ook vergelijkbaar, maar met de scan&pan van verbos heb je 4 vca's met wat extra's door de scanning en panning. de intellijel azimuth is ook leuk wat dat betreft.
 
Oké ik zal er zeker eens naar kijken naar die 4 VCA's van verbos

Alvast Bedankt voor de leuke reacties en feedback.

Indien nog iemand tips heeft of zijn ervaringen wil delen met modulaire synths hoor ik het graag.
 
Ik zou zeggen: ga kijken en informatie halen, bij meetings (dit weekend toch?) en/of bij andere modular gebruikers (in persoon of via bijv. Youtube, forums als Muffwiggler etc.)
Weet uit eigen ervaring dat dit veel kan opleveren, en er zijn genoeg mensen die hun enthousiasme willen delen.

Verder moet je gewoon ergens beginnen. Ga er in ieder geval niet van uit dat je eerste modular meteen een definitieve setup moet zijn. Proberen, fouten maken, daarvan leren - misschien zelfs opnieuw beginnen (ik ben ook gewoon 3x opnieuw begonnen voordat het kwartje eindelijk viel)
 
Het idee van een stereo oscillator moet je vergeten. Je hebt een mengpaneeltje nodig en je gebruikt een monokanaal. Gebruik (via een stereo aux kanaal op je mengpaneel) een stereo reverb om de klank wat te verbreden, maar echt stereo is dit niet.

Je hebt allerlei exotische panning/xfade en zelfs morphing modules,waarmee je wel echt stereo kan werken, maar je hebt een groot systeem nodig wat voldoende input (audio en cv) geeft aan deze modules.

In plaats van multiples kun je ook wat stackable patchkabels kopen, als het passieve multiples zijn tenminste.

Het beste wat je kan doen met een beperkt budget is gedeeltelijk DIY gaan. Je zal misschien zeggen "dat kan ik niet", maar dat is redelijk te leren. Bovendien heb je voor modules als; multiples, mixer, vca, lfo, noise, clock divider, sample&hold.. niet veel meer nodig dan beginnersnivo elektronica. Moeilijke modules, grote sequencers of 1v/oct modules koop je van een gerenomeerd merk. Je kan zo honderden euro's besparen. Dat geldt ook voor de behuizing/voeding. Deze 3u 84hp racks koop je voor een paar tientjes en vaak wordt een schakelende voeding of zelfs 12vac adapter gebruikt die ook bijna niks kosten. De voeding zelf is ook een simpele schakeling, maar de kanttekening is wel dat je als beginner niet met netspanning moet werken. Dat laatste hoeft ook niet want met een 12vac adapter kun je een prima voeding maken. Busboard is ook zoiets. je kan dit kopen, maar een zootje connectoren en een stuk stripboard en eventueel 2 ledjes en 2 weerstanden zijn beduidend goedkoper.

Passieve multiples; koop een 4hp frontplaatje een 8 minijacks. Boor 8 gaatjes in het paneeltje, schroef de jacks erin, vogel even de pinout van de jacks uit en verbind (soldeer) met een stukje draad alle tip-pinnetjes en alle ground pinnetjes aan elkaar. Je kan zelf bepalen of je 1x8, 2x4 (zou ik doen), 1 van 3 en 1 van 5, of welke combinatie dan ook je wil. Rond de 5 euro zal het kosten.

DIY kost ook geld en als je dit leuk begint te vinden zal snel je verzameling componenten groeien, maar dit gaat om andere bedragen dan de prijzen die voor eurorackmodules gevraagd worden.
 
Bedankt alvast voor de goede raad.
Het stereo verhaal ga ik inderdaad vergeten.

Die angst is er wel omdat het een dure hobby is en je voor een basis setup vaak al 1000 euro of meer investeert er in.
Maar ik ga nog wat info verder opzoeken en mij meer verdiepen voor ik iets concreet aanschaf van modules.
 
Ik zou om te beginnen eens naar de behringer neutron kijken . Dan heb je veel mogelijkheden voor weinig en het klinkt goed. Daarnaast neemt hij geen ruimte in je rack in, zodat je veel andere modules er bij kunt kopen :p
Duur hobby ... idd, vandaar zou ik, voor een opstart, ook iets dergelijks aanraden.
Bedenk, bekijk en probeer het uit.
 
Je kan ook beginnen met een synthvoice module, dan heb je al een modulair basissysteem voor een stuk minder. Zoals al gezegd is een Neutron bijvoorbeeld.
En kijkt naar modules met extra's zoals Mutable Instruments filter waar al een VCA in zit.
Als je 2 Envelopes wilt kan je ook voor de Doepfer quad adsr gaan, veel value for money vind ik.
.....enne niet een te kleine kast kopen, je gaat toch wel uitbreiden , maar zeker ook niet teveel uitgeven aan behuizing.
 
Andere invalshoek: kijk eens naar:

http://www.elby-designs.com/contents/en-us/d31.html

en het volgende filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=x1Un-XmBxV0

Ik heb inmiddels aardig wat van deze kits gebouwd en ze zijn niet moeilijk!
In mijn Rackbrute 6U heb ik nu een synth die de volgende modules NIET heeft: vco,filter en adsr ;-)
Daarvoor in de plaats o.a. slope generators en wave multipliers en shapers.......
Maw, veel meer experimenteren! Serge!

Oh, en voor midi gewoon een keystep of beatstep..........

Veel succes, Arnold
 
ik heb n mutable instruments tides te koop, en zo zijn er meer modules, die je op verschillende manieren kan gebruiken. de tides is o.a. te gebruiken als vco, lfo, envelope generator, waarbij de (golf)vormen ook nog eens op allerlei manieren zijn te beïnvloeden - het is maar een voorbeeld. mutable instruments heeft meer van die modules met verrassend veelzijdig gebruik. intellijel vond ik ook altijd goed en niet al te duur. en koop (verstandig) tweedehands. f goed opletten, dat wel, maar als je netjes met je spullen omgaat, behouden de meeste modules wel ongeveer hun tweedehands waarde.
 
Hoewel ik de tip om te beginnen met een semi-modular als de Neutron wel snap zou ik gewoon direct met losse modules beginnen. Je hebt zelf al aangegeven dat je graag je eigen synth wil samenstellen, dus ik zou niet te snel van dat idee afstappen als je (redelijk) goed voor ogen hebt wat je wil. Je hebt al met VCV rack gespeeld, dus dan moeten losse modules in het echt geen probleem voor je zijn. Gewoon een kwestie van veel lezen en video's kijken en dan kom je er wel uit.
Je zult vast wel verkeerde keuzes maken, maar zeker wanneer je 2e hands koopt hoeft dat niet persé een probleem te zijn. Zoals Leo al aangeeft zijn veel modules redelijk waardevast. Misschien krijg je er iets minder voor terug maar ik zie dat als leergeld/huur... Goede research vooraf voorkomt verkeerde keuzes meestal.
 
Bedankt voor al de leuke reacties, Ik ga zeker nog veel informatie rondzoeken op internet en ook op tweedehands kijken voor modulaire synth modules.
En die Behringer Neutron ga ik ook eens wat meer research van doen en video's van bekijken. Ja VCV Rack vind ik echt tof om mee te werken. Ik hoop op een leuke nieuwe hobby in de toekomst in de modulaire synth wereld.
 
Ik had nog een vraagje over de Korg MS20. Daar heb ik ook al goede dingen van gehoord. Is deze een goede semi modulaire synth en is het mogelijk om er modulair mee te patchen met externe
modules van bijvoorbeeld LFO of Filter van Doepfer wat ik al eerder vermelde.
 
Suggestie van een medebeginner: in plaats van de Neutron een Dreadbox Lil Erebus. Die kan zowel in stand alone versie als in eurorack versie. Veel minder patch points dan de Neutron, maar dat vind ik zelf juist wel fijn. (Ik heb de stand alone, maar grote kans dat hij straks in m'n eurorack komt.)
https://youtu.be/_uuVD2SXMxg
 
Ik had nog een vraagje over de Korg MS20. Daar heb ik ook al goede dingen van gehoord. Is deze een goede semi modulaire synth en is het mogelijk om er modulair mee te patchen met externe
modules van bijvoorbeeld LFO of Filter van Doepfer wat ik al eerder vermelde.
Hangt er een beetje vanaf welke MS-20 variant je interessant vind, een vintage of nieuwe (mini of M). Het voornaamste verschil met Eurorack (en andere merken synths) is dat de MS-20 (de oude en mini re-issue) Hz/V gebruikt om de pitch te bepalen, in Eurorack wordt 1V/oct gebruikt. Ook de gate werkt anders. Echter, de MS-20M schijnt zowel Hz/V als 1V/oct en beide type gate ingangen te bieden.
Ik heb zelf een vintage MS-20 en MS-10 naast mijn modular staan, werken het prima samen. Voor de gate heb ik een apart kabeltje wat de conversie van het gate signaal doet. En het V/Oct en Hz/V gedoe kun je enigzins omzeilen door de Freq input te gebruiken, die is nl wel 1V/Oct. Maar dat is soms een beetje tricky om correct in te stellen. Althans op mijn oudje, misschien is een nieuwe mini wat makkelijker af te stellen.
Persoonlijk blijft de MS-20 één van mijn favoriete synths, ontzettend rauwe sound. Ik heb echter wel eens in de winkel gestaan met het idee om een MS-20 mini er bij te kopen om live mee te geven. Maar na een half uur er mee gespeeld te hebben vond ik 'm niet datzelfde karakter hebben als mijn oude. De ruis die ik constant hoorde was voor mij een andere reden om 'm uiteindelijk toch niet aan te schaffen, die was echt tè aanwezig. En voor de prijs die nu voor een vintage exemplaar wordt gevraagd zou ik toch wat anders aanschaffen.
Een ander nadeel is dat die MS-20 geen V/Oct CV uit heeft, als je het toetsenbord gebruikt. Dus als je het toetsenbord wil gebruiken om je modular mee te bespelen dan moet dat via MIDI en dus heb je een extra MIDI naar CV converter nodig. Een Minibrute heeft dat probleem bijvoorbeeld niet.
 
bedankt voor de reactie, Dat klopt, ik had de MS20 mini in gedachten.
Dat is inderdaad wel jammer als hij wat ruis op de achtergrond heeft. Ik dacht dat het een geweldige synth was met een filter die mij echt fascineerde als ik op YouTube filmpjes zag.
Maar teveel noise is wel een nadeel uiteraard.
 
Tenzij je dat wat kan wegfilteren in je DAW achteraf.

Die dreadbox synth ga ik ook zeker een checken, bedankt voor de tip.
 
Ik dacht dat het een geweldige synth was met een filter die mij echt fascineerde als ik op YouTube filmpjes zag. Maar teveel noise is wel een nadeel uiteraard.
Tenzij je dat wat kan wegfilteren in je DAW achteraf.
Begrijp me niet verkeerd, het is ook echt wel een geweldige synth hoor! Misschien dat de nieuwere MS-20 Mini's wat minder last hebben van die ruis, het is alweer een paar jaar geleden dat ik 'm geprobeerd heb. Je zou 'm gewoon eens in een winkel uitproberen, dan merk je vanzelf of het voor jou acceptabel is. Wegfilteren in je DAW is m.i. niet echt een optie omdat het dan al teveel deel uitmaakt van het geluid.

Als ik zo kijk naar het budget waarbinnen je je Modular Grid racks gemaakt hebt dan zou ik als ik nu zou beginnen denk ik met het volgende setje beginnen:

VCO: Mutable Instruments Plaits
Filter: Mutable Instruments Ripples
Env: Make Noise Contour
Function: Make Noise Maths
Random: Ladik R-120 Random CV
VCA: Mutable instruments Veils (Quad VCA)

Dan zit je ongeveer op een totaalbedrag van €1000,- voor de modules, iets hoger dus. Alleen hebben deze veel meer mogelijkheden dan de Doepfer modules die jij had samengesteld. Filter is uiteraard een kwestie van smaak, dus daar zou je iets anders voor kunnen kiezen. Een aantal modules zijn ook vaak op de 2e hands markt te vinden, dus je zou het (iets) goedkoper samen moeten kunnen stellen.
 
Bedankt voor de leuke setup alvast, ik ga daar voor gaan denk ik om modulair te beginnen. En dan kan ik nog modules van Doepfer en andere merken later bijkopen.
Als Case ga ik voor de Arturia 6U Rackbrute gaan dan heb ik plaats voor meer modules in de toekomst.
 
Met het risico dat ik je nóg een optie geef en de keuze alleen maar moeilijker maak; de Tonestar 2600 van Studio Electronics is - op basis van wat ik gelezen en gehoord heb op internet - een erg mooie synth voice. Hij is overzichtelijk, maar biedt genoeg mogelijkheden om wat te experimenteren - en klinkt erg goed. Er staat er nu een op MP te koop (niet mijn advertentie): https://link.marktplaats.nl/m1343697394
 
Back
Top