Eerste modular setup

Olden

Ingeburgerd
Lid sinds
13 juni 2015
Berichten
46
Locatie
Twente
Voor een Generative Synthesis performance project heb ik een klein (voor modulair begrippen) budget aan de kant gezet om dan in een modulair systeem te investeren, met intentie om later uit te breiden.

Onder het mom van Generative Synthesis heb ik het oog vooral gehad op modules die variaties zouden kunnen brengen in verder simpele oscillators, maar omdat dit gelijk mijn eerste setup is heb ik eigenlijk niet een idee of er iets is wat mist.

Misschien dat iemand suggesties heeft of opmerkingen (graag!) ook (alternative) modules suggesties (DIY geen probleem) zijn welkom!!

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/173064
 
Ik zou de doepfer lfo vervangen door een mutable instr tides. Ik ben ook maar n leek, maar dat vond ik een heel veelzijdige modulator, prima lfo en ook nog een vco die zich aan alle kanten laat moduleren op de koop toe.
 
Ik zou ook de pulses expander bij de turingmachine nemen, dan Kun je dingen triggeren
 
Ehm... aparte setup, dat zeker. Maar ik vind het (eerlijk gezegd) wat veel 'extra's' en wat weinig 'basics'.
Het ligt natuurlijk ook helemaal aan wat je wil doen, maar ik zou toch altijd aanraden om met een paar standards te beginnen - één of liefst twee goeie exemplaren van ieder - oscillator (geluidbron basis), filter/lowpass gate/vca (timbre en dynamics processing), envelope generator / function generator / lfo (modulatiebronnen).

Ik mis hier bijv. een goeie envelope generator. Een lekker filter of waveshaper ook, dat beperkt de sound scaping mogelijkheden behoorlijk. Nou kan je natuurlijk van alles uit multifunction modules als Disting halen, maar het wordt er niet bepaald ergonomischer en intuitiever van. Toch belangrijk, zeker bij 'n modular.

Het zijn verder ook niet de meest eenvoudige modules. Ik neem aan dat je om een specifieke reden de keuze voor de PLL hebt gemaakt? De Tides die Leo terecht aanhaalt als uitstekende modulator en oscillator heeft ook een ingebouwde PLL functie.

Persoonlijk zou ik een wat 'consistentere' / meer gestroomlijnde configuratie kiezen, wetende dat je met bijv. een paar slim gekozen Mutable modules (Blinds / Veils, Tides & Warps, Ears, Streams / Peaks) al heel dicht in de buurt komt.
Met Mutable Instruments haal je super degelijk, redelijk geprijsd en goed verkrijgbaar / courant spul in huis. Grappig genoeg kan je daar vaak (gratis) uitbreidingen op installeren waarmee je de mogelijkheden verder vergroot.
Tides heeft bijv. de 'parasites' waarmee ook een geniale random mode en een additieve oscillator erbij komen. Peaks heeft de 'Dead Man's Catch' waarmee zelfs Turing Machine achtige mogelijkheden erbij komen. Het wordt er helaas alleen dan niet simpeler op (beetje het Disting dilemma...)
Alleen de Planar en Radio Music hebben niet direct een beter alternatief voor minder geld.

Wat ga je trouwens gebruiken als CV/Gate bron?
 
Laatst gewijzigd:
Teveel modulatie te weinig filters zou ik zeggen.
Hangt er een beetje vanaf welke kant je op wil. Ik heb zelf best wat filters en gebruik ze ook veel, maar ook zonder kun je prima interessante geluiden maken. Modulatie opties kun je m.i. juist haast nooit genoeg hebben...

Mocht je voor een cheapo DIY LFO willen gaan zou je ook eens naar de Frequency Central Waverunner (of Ultrawave) kunnen kijken. Volgens mij was ik zo'n 60 euro in totaal kwijt aan onderdelen (meeste van Tayda). Simpele build en meer functionaliteit (en clockable) dan die Doepfer.

Die Doepfer PLL staat bij mij ook op nr. 1 van mijn wensenlijstje (luister je, Sinterklaas?), maar ik weet niet of dat in zo'n kleine setup de juiste keuze is. Zoals de anderen zeggen zou ik in eerste instantie toch ook voor meer controle gaan ipv geluidsbronnen.

Pulses bij Turing Machine vind ik een must, ik heb ook de Voltages maar die gebruik ik een stuk minder. Als ik een 2e TM zou bouwen zou ik 'm denk ik ook alleen met de Pulses expansion bouwen.

Die Planar ken ik verder niet goed genoeg om iets over te zeggen, maar voor joystick-achtige modules zou je ook voor die van Befaco of Horsetronic kunnen gaan. Beide DIY en een heel stuk goedkoper.
 
De Planar is niet alleen een (uitgebreide) joystick, maar heeft ook 4x VCA voor 'vector mixing' / quad panning -achtige toepassingen. Dus meer dan alleen 2-assen CV...
 
De Planar is niet alleen een (uitgebreide) joystick, maar heeft ook 4x VCA voor 'vector mixing' / quad panning -achtige toepassingen. Dus meer dan alleen 2-assen CV...
Ah zo, da's inderdaad een stukje meer functionaliteit... leuke module!
 
Ah super !! bedankt voor de reacties en suggesties :D

Mogelijk is het nu wat consistenter.
Is 1 turing machine voldoende om, stel ik zet m een dag aan, voortdurend variaties te hebben? Of zijn er modules die daar eventueel in kunnen bijdragen?

Ideaal zou ik er een Atlantis in gooien, maar budgetair gezien weet ik niet of me dat gaat lukken. Totaal moet ik qua modules toch rond de 1500 euro eindigen (de case is al voorzien).
Eventueel Oscillatie suggesties en of andere opmerkingen?

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/173064
 
Je hebt in ieder geval goed naar de suggesties geluisterd... Maar ik vind het lastig in te schatten wat je nu eigenlijk precies wil aangezien je setup er nu wel weer heel anders uit ziet. Kun je eens schetsen hoe je met deze setup bv om zou willen gaan? In eerste instantie geef je aan met simpele oscillators aan de slag te willen, maar daar zie ik hier weer weinig van terug? Met deze setup kun je meer sample-based werken. Persoonlijk zou ik met jouw budget de Planar laten varen en meer goedkope Doepfer utilities (of DIY) er in doen. Die Planar is nieuw wel erg prijzig, heb je een hoop leuke kleine modules voor, zeker 2e hands.
 
Mijn tip: https://www.modulargrid.net/e/racks/view/370238
Netjes onder de €1500 en binnen 1 row gebleven... ;)

modulargrid_370238.jpg
 
dit soort draden kan ik beter niet lezen. er zijn zoveel goede ideeën en zoveel leuke modules.
was blij dat ik net terug was naar 1 case.

wat de turing betreft: forumlid synny of synnys of sunny of zo, bouwt dacht ik met enige regelmaat de uitgebreide versie en biedt die vers gebouwd aan voor een nette prijs. dacht ik.
als het je ding is.

ben het wel met smartbits eens dat je niet per se (veel) filters nodig hebt om interessante geluiden te maken - hoewel een of twee goede filters naar mijn idee wel een must zijn. smartbits, als je de snowfall nog eens overbodig gaat vinden, dan hoor ik dat graag! ik vind de ripples wel een goede keuze, neemt relatief weinig ruimte en biedt best veel goeds - al is het niet spectaculair.

ik lees altijd met bewondering de gedegen benadering van Hanz - mutable instruments biedt inderdaad veel voor scherpe prijzen - maar je moet wel van menu's houden. haat/liefde is een groot woord, maar ik vind het vaak een beslissend nadeel dat de mutable modules weinig direct zijn.
veils en blinds had ik graag nog eens geprobeerd - maar ruimte is op.
 
Haha - dank je Leo! :)
Ik vind dat je wel gelijk hebt dat een aantal Mutable modules gebukt gaan onder menutjes en minder directe interface. Nou geldt dat (m.i.) vooral voor Braids, Warps en Clouds. Tides, Rings en Streams zijn wat directer in gebruik (maar bieden wel veel wat 'onder de motorkap verstopt' kan blijven - dat is een eigen keuze voor de gebruiker). Modules als Ripples, Blinds en Shades zijn daartegen natuurlijk zo direct als maar kan zijn...

In de bovenstaande configuratie heb ik de Turing Machine + trigger expansion aangehouden omdat ik deze in de eerdere voorstellen nadrukkelijk naar voren zag komen. De Radio Music is vrij uniek in z'n soort/budget en biedt een aantal leuke opties, zeker in combinatie met Rings (gebruik direct als sound processor).
Zelfde geldt voor de Ears - geniaal in combinatie met Rings als totaal 'anders dan anders' modulaire geluidsopwekking, kan ook gebruikt worden om externe instrumenten te interfacen, en biedt ook nog een eenvoudige envelope naast de trigger.
De Blinds is waarschijnlijk de meest compacte en economische 'voltage processor' (attenuation, inversion, scale, offset), kan als quad VCA gebruikt worden (inclusief four-quadrant / ringmod) en biedt ook een eenvoudige mixer.
Rings kan functioneren als signal processor / resonator, maar ook als interessante virtual modeling 'voice'.
De Tides kan als 'eenvoudige' (maar ook minder eenvoudige) oscillator gebruikt worden, kan ook als perfecte LFO / modulator en heeft ook 'n PLL functie aan boord. Met de 'Parasites' firmware dus ook een additieve oscillator en een complex random-functie.
Warps kan gebruikt worden als uitgebreide waveshaper (heeft ook een eenvoudige oscillator aan boord), inclusief vocoder. Met 'Parasites' komt daar ook nog o.a. een heerlijke delay bij.
 
OK weer een middag achter het scherm gedoken en geschoven/plakt met modules.

Ik heb, voor zo ver dat op de korte termijn van een dag gaat, jullie suggesties enkele maal na gelezen om een wat duidelijker beeld te krijgen van WAT er nou eigenlijk precies nodig is.
Voor mij zijn enkele modules wel duidelijk (turing, ears, radio). De rest was dus nogal vloeibaar, maar ik heb denk ik een beter beeld (en build) nu.

Voor de VCO heb ik voor de Jupiter storm gekozen, de drie VCOs in vond ik erg lekker klinken in videos die ik tegen kwam, en de combinatie met Galilean Moons (als dual A/D generator) unlockt nog een vierde oscillator.

Blinds als VCA, Quad Doepfer LFO en mix van een wasp en ripples filter.

Ik heb het gevoel hier enorm goed verder geholpen te worden! veel dank!!
Verdere suggesties natuurlijk welkom :D

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/370161
 
Disting plan ik te behouden gezien de mogelijkheid voor het integreren van MS20 / CS series (laat ik nog een cs15 hebben staan) externe synths, als mede de mogelijkheid die, in deze setup voor bijvoorbeeld delays te gebruiken.

DIY gaat waarschijnlijk niet lukken. De extra kosten voor het versturen komen veel al te dicht bij de prebuild prijs van andere modules.
 
Leo schreef:
ben het wel met smartbits eens dat je niet per se (veel) filters nodig hebt om interessante geluiden te maken - hoewel een of twee goede filters naar mijn idee wel een must zijn. smartbits, als je de snowfall nog eens overbodig gaat vinden, dan hoor ik dat graag!

Jouw Snowfall filter blijft nog wel even Leo! Gisteren nog een hele tijd mee zitten speulen, mooie sound. Tip: ik zie er al een tijdje (weliswaar een MK-II) 1 op de FB Eurorack trade groep voorbij komen, die raakt vreemd genoeg niet snel verkocht. Ik moet trouwens zeggen dat hoewel ik aangaf dat je niet persé filters nodig hebt ik er op dit moment juist nog veel en veel teveel heb. :D Maar ik vind al die AMSynths filters in ieder geval eens interessant om te proberen. Die Mirage filter die ik van jou over heb genomen, Leo, blijft toch eigenlijk wel mijn favoriet.

De setup die Hanz voorstelt is inderdaad een geweldig start systeem. Ik heb zelf maar een paar M.I. modules (Clouds, Rings en Shades), de andere spreken me wat minder aan vanwege het menu-gebeuren. In een klein systeem is het handig om meerdere functies in 1 module te hebben, maar ik vind het "1 module - 1 functie" principe dan toch fijner werken. Maar goed, er zijn ook mensen die direct met een ER-301 uit de voeten kunnen... ;)

Jupiter Storm als enige VCO zou ik niet doen... De mijne ligt al een tijdje in een doos, gebruik hem te weinig. Ik krijg er weinig subtiels uit, het merendeel verzand in chaos. Als je dat leuk vind, is het uireaard wel een goede keuze. Maar wil je ook iets met melodie gaan doen? Staat me iets van bij dat hij niet helemaal v/oct werkt.

DIY moet je inderdaad niet in eerste doen om geld te besparen, maar omdat het je leuk lijkt (maar uiteindelijk kun je er wel weer mee besparen en modules maken die niet kant en klaar te krijgen zijn).
 
Ja je hebt wel een punt, ik heb wat naar de PCB en componenten van de Jupiter Storm zitten kijken. Die lijken mij toch wat beter in een DIY setting in de toekomst. Hoewel ik wel echt hard opzoek ben naar die noisy/gritty/lo-fi in de mix. Maar dat moet dan maar later komen.

Toch maar (kompleet weg van de noise) Mutable Instruments dan? Ik vind het geluid van Elements wel errrug super fijn (verfijnt) klinken :D vooral omdat ie zo ruimtelijk lijkt te klinken. Ears is momenteel niet in stock dus dat maakt dat ie net op de grens van budget valt.

https://www.modulargrid.net/e/racks/view/370161
 
ben het wel met smartbits eens dat je niet per se (veel) filters nodig hebt om interessante geluiden te maken - hoewel een of twee goede filters naar mijn idee wel een must zijn.

Even inhakend op deze quote - daar ben ik het nou es van harte mee eens.
Filters duwen je (duh) toch een beetje de substractieve kant op, en het is gemakkelijk om dan te vervallen in de wat voorspelbare synth sounds.
Vandaar mijn tip voor de 'dark side' van waveshaping (bijv. met de Warps + parasite) - er is immers zoveel meer mogelijk - wave folding, frequency shifting, bit crushing, logic processing / wave comparators... noem maar op!
Zeer interessant, zeker als je een beetje 'noise' niet schuwt.

Streams biedt natuurlijk altijd nog 2 onafhankelijke kanalen low-pass (niet resonant) VCF - naast de envelope / VCA en vactrol gate functionaliteit. Ik zou deze liever gebruiken als master audio VCA dan de Blinds, die wat meer geschikt is als control VCA.
 
Laatst gewijzigd:
Helemaal met Hanz eens. EIgenlijk een voordeel dat Ears niet voorradig is; voor dat geld kun je beter een soldeerbout en een Microphonie kitje kopen. Super eenvoudige DIY en een goed startpunt. En daarna kun je dan meteen bv een Timbre! van NLC bouwen voor waveshaping of een Atari Punk Console voor noise... Of die Noise! van forumlid Lab_, die kan je daar ook wel bij helpen. Met die Wasp filter heb je wel een lekker ruig filter er in hangen. Je zou ook voor een Polivoks filter kunnen gaan. Die van Erica is cheap en ook als DIY te krijgen. Erg smerig filter!

Elements heb ik ook lang over gedacht maar was blij dat Rings kwam. Mij leek Elements iets meer specifiek op percussie gericht (kan ik me in vergissen). Rings was voor mij het interessante gedeelte uit Elements en een stukkie goedkoper...

En nog een tip; je zou ook meer FM kunnen gaan; probeer twee (of 3... :D) Thomas Henry 555 oscillators op de kop te tikken. Zijn meestal vrij goedkoop maar klinken lekker (hardsync is bv erg goed), tracken goed en erg fijn voor FM.
 
Back
Top