Sonar 4

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Voor de liefhebbers van Cakewalk sequencers.

http://www.cakewalk.com/Products/SONAR/

Wat ik qua nieuwe features allemaal zie is dat ze eigenlijk hebben bijgewerkt wat ze aan hun concurrenten misten eigenlijk. Begint allemaal zoveel op elkaar te lijken.

De prijzen liegen er ook niet om. Die zijn nagenoeg gelijk aan die van hun concurrenten.
 
Wat bij mij zo argwanend overkomt is dat ze bij de vb screens en tutorials enkel audio toestanden laten zien en niets van midi. Daar krijg ik het als midician benauwd van.
Heb een tijd terug op men home PC eens sonar 3 uitgetest en die midi was "gewoan kloate" voor op te stellen en mee te werken. Mischien zal het wel wennen als je er een tijd mee werkt, maar ik vond het alvast niet uitnodigend om op te werken.
 
Origineel geplaatst door Prophet
Wat bij mij zo argwanend overkomt is dat ze bij de vb screens en tutorials enkel audio toestanden laten zien en niets van midi. Daar krijg ik het als midician benauwd van.
Heb een tijd terug op men home PC eens sonar 3 uitgetest en die midi was "gewoan kloate" voor op te stellen en mee te werken. Mischien zal het wel wennen als je er een tijd mee werkt, maar ik vond het alvast niet uitnodigend om op te werken.

Dat er geen screens van midi te zien zijn heeft volgens mij te maken dat deze update hoofdzakelijk extra's in audio toepassingen betreft. Ik werk met Sonar 3 en moet zeggen dat ik eigenlijk niks mis in het midi-gebeuren. Sterke punten zijn mijns inziens toch wel de loop mogelijkheden en de uitgebreidde drum manager, maar dat zal in een ander pakket ook zeker goed werken. Het is gewoon een kwestie van vertrouwd worden met het programma en uitvinden waar wat zit, maar ook dat is met elk softwarell-pakket wel zo.

Vergelijken met Cubase kan ik niet, gewoon omdat ik Cubase niet ken. Welk programma beter is zal dan ook wel een eindeloze discussie worden. De update van Sonar 2 naar 3 is vooral in de audio een geweldige stap voorwaards geweest. (o.a. uitgebreidde EQ per kanaal en de V-Sampler) Of de update naar 4 zinvol is weet ik nog niet. Het gaat hier hoofdzakelijk om het surround-gebeuren en daar doe ik persoonlijk niks mee.

Cakewalk is redelijk bezig om ook de Europese markt te veroveren. Voor NL. wordt je verwezen naar Roland.be. Dit was nog steeds een struikelblok, pakket kopen en updaten kon, maar extra's had men nog nooit van gehoord. Daar komt nu gelukkig ook wat verandering in, al is het aanbod van boeken, cd's, enz. op de Cakewalk site nog vele malen groter dan op de Roland site.
 
Origineel geplaatst door Prophet
Wat bij mij zo argwanend overkomt is dat ze bij de vb screens en tutorials enkel audio toestanden laten zien en niets van midi. Daar krijg ik het als midician benauwd van.
Heb een tijd terug op men home PC eens sonar 3 uitgetest en die midi was "gewoan kloate" voor op te stellen en mee te werken. Mischien zal het wel wennen als je er een tijd mee werkt, maar ik vond het alvast niet uitnodigend om op te werken.

Laat ik dat nu met Cubase hebben.
Midi in Sonar werkt naar mijn idee prima.
Ik denk dat heel veel afhangt van de ervaring ik ken cakewalk al vanaf versie 1.0
(Zelfs daarvoor had ik al van Twelftone systems(nu cakewalk dus) al een 8 track sequencer van hun op een Dos PC.)

Maar de veranderingen zitten zo te zien duidelijk in Sonar 4 op Commercial TV en games projecten.
Misschien interessant voor mensen die daar mee bezig zijn.
Hoewel ik denk dat als je op dat gebied bezig bent beter op een apple kunt gaan werken.
Ik sta hier niet op te wachten.
 
Ik ben ook zo'n ouwe trouwe Cakewalk gebruiker (idd, met een DOS versie begonnen, daarna ineens overgestapt naar Cakewalk Apprentice, omdat die bij een Soundblazer zat en vandaar via 7,8,9 naar Sonar 1,2 en nu 3).

Het midi gedeelte blijft staan, maar ja, op midi gebied zelf is er ook niet echt veel nieuws meer bijgekomen na de GM, GS XG en GM2 standaarden ..

Aangezien ik ook voor 99% met midi werk weet ik niet zeker of ik naar versie 4 moet gaan updaten (de update naar 3 is nog warm en kostte ook alweer 256 eurootjes ... )

Maar het zal er wel weer op uitdraaien dat ik 'm toch update :P
 
Maar hoe scoort Sonar op het gebied van 'midi-manipulatie' ? dus groove quantizen, reversen, double time, delete doubles e.d.

En hoe handig kan je in sonar kopierenplakken/schuiven met midi parts?
hoe handig is de zooming in sonar? (dat je niet heel de tijd zit te hannesen met de view om precies dat gedeelte wat je gaat veranderen in beeld te krijgen...geldt dus ook voor audioparts)

daar vind ik cubase persoonlijk heel sterk in. Dat gemak vind ik bijv. in CE pro ook terug...makkelijk zoomen, het overzicht houden, geen gepiel.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Maar hoe scoort Sonar op het gebied van 'midi-manipulatie' ? dus groove quantizen, reversen, double time, delete doubles e.d.
Ja, nogmaals geen vergelijk, maar is voor mij toch heel oke.

En hoe handig kan je in sonar kopierenplakken/schuiven met midi parts?
hoe handig is de zooming in sonar? (dat je niet heel de tijd zit te hannesen met de view om precies dat gedeelte wat je gaat veranderen in beeld te krijgen...geldt dus ook voor audioparts)
Dat zoomen gaat ook prima in Sonar en juist versie 4 heeft daar een belangrijke optie bijgekregenk, nl: Navigator view
 
Origineel geplaatst door Sander02
Maar hoe scoort Sonar op het gebied van 'midi-manipulatie' ? dus groove quantizen, reversen, double time, delete doubles e.d.

En hoe handig kan je in sonar kopierenplakken/schuiven met midi parts?
hoe handig is de zooming in sonar? (dat je niet heel de tijd zit te hannesen met de view om precies dat gedeelte wat je gaat veranderen in beeld te krijgen...geldt dus ook voor audioparts)

daar vind ik cubase persoonlijk heel sterk in. Dat gemak vind ik bijv. in CE pro ook terug...makkelijk zoomen, het overzicht houden, geen gepiel.

Groove quantize en dat soort dingen zit er allemaal in volgens mij alleen delete double twijfel ik aan.
Trouwen sinds Sonar 2 is er aardag wat verbeterd.
Daarnaast heb je ook de Cal programma's waar mee je dingen kan doen als een track per note in meerder tracks laten splitsen. handig als je drums in 1 track heb opgenomen en later van elke drum een aparte track wil hebben.
Met die Cal programma''s kan je zelfs programeren. Gaat voor mij veel te ver maar zit er al in sinds versie 2.0 van cakewalk.
Maar veel hangt af van gewenning ik heb een paar keer geprobeerd met cubase te werken om te kijken of dat wat voor me was. Ik vond het niks. Vooral het zogenaamde intuitive waar Cubase sterk in zou zijn kwam niet bij mij echt naar boven. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat ik te lang cakewalk ken.
 
het hangt er idd allemaal vanaf van wat je gewoon bent hè.
Het voordeel van SOnar is wel dat het superstabiel is vanwege deze een basis heeft in de code gestart vanop een DOS of PC systeem en Cubase vanuit Atari.
Al zal dat sinds SX ook wel volledig herzien zijn geweest, ik ken de story niet helemaal.

Ik heb zowel LOGIC SONAR als SX onder de loop genomen, en het trekt allemaal zwaar op mekaar->blokjes van links naar rechts in de tijdlijn en gaan met die banaan!! Maar omdat ik atari cubase als uit men broekzak ken, zal bij mij de overstap SX worden. Al wou ik dat bij VST5 al doen, maar toen kwamen ze met SX en bleef ik ook argwanend even terug aan de kantlijn. Nu er wat wolken opgeklaard zijn zoek ik wel over te stappen.
 
Dus hier moet ik zijn om wat meer te weten te komen aangaande mijn geplande aankoop van Sonar4
Ik ben een beginner eersteklas. had eerder al wat in Fruityloops geprutst...heb zelfs een tijdje logic op mijn pc gehad, maar dat lag er gauw weer af...veel te uitgebreid voor mij en helemaal niet intuïtief.
Ik hou van muziek, ik kan aardig zingen, speel wat gitaar en klarinet en monharmonica...snap je.

Ik heb me Sonar laten adviseren door iemand die al 25 jaar met opnames en studiowerk bezig is.

Daarnaast zoek ik ook een paar lekkere pianotoetsen...die eveneens als midiklavier dienst kunnen doen...enig idee?

Een goede geluidskaart en twee monitors om het geheel af te ronden...enig idee?

pleaaaaaaase...adviseer eens iets!

thx
:halleluja
 
Back
Top