windows-mac bestanden uitwisselen

olaf

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2002
Berichten
524
ik wil naast mijn windows bak nu met mac gaan werken en vroeg me af hoe jullie op een efficiente en snelle manier (audio)bestanden uitwisselen tussen beide systemen. zijn er meer mensen die met beide systemen werken?
 
Bestanden zijn bijna allemaal onderling uitwisselbaar, wav, mp3, doc, ja noem het allemaal maar op en het werkt eigenlijk wel. Je kunt ook een netwerkje tussen die 2 bakken maken.
Niks om je druk om te maken in elk geval.
Hoe je een netwerk en zo maakt kun je beter op tweakers.net of macfreak.org terecht.
 
Heb toevallig zelf 2 weken geleden een mac (OSX) en een PC (win2000) op hetzelfde netwerk gezet. Ze kunnen beiden naar internet, hebben beiden nog hun persoonlijke firewall, en ik kan van a naar b en van b naar a.

Je hebt een router nodig.

Al met al heb ik er zelf 1 hele avond mee geklooid alvorens het allemaal werkte. Voordat de router het deed, ik via beide naar internet kon, ze elkaar zagen, en bovenal de firewalls niet meer in de weg zaten...
Want die zetten de boel dicht zeg.
Ik kon zelfs niet pingen van b.v. de mac naar de pc, kwam gewoon geen reactie. Puur omdat de firewall reacties van dat type tegenhield. Hij registreerde in eerste instantie al mijn connectiepogingen in de hacker-attacks logging. Heb stukje bij beetje steeds meer open gezet totdat het werkte.

En dan heb ik er nog een klein beetje verstand van omdat ik in de IT werk... ik zou dit niet aanraden als je niet weet wat pingen is, hoe DHCP ongeveer werkt, wat een netwerk in feite is, wat een IP adres of IP range is, hoe je een map share'd, wat een firewall doet, wat poorten zijn, etc.
En dan nog heb je hulp nodig van internet. In het begin zat ik echt met de handen in het haar, vooral omdat ik door die plaatselijke firewalls met de een de ander niet kon pingen... ik begreep er niks van. En dat na het hekele routertje instellen...
De mac er klaar voor maken was overigens stukken makkelijker dan de router en windows.

Het leuke is nu overigens dat er standaard b.v. poortscan tools in de Mac zitten... kan ik de PC testen op gaten... en de firewall op de PC maar loggen dat er attack pogingen zijn en zijn poorten gescand worden, hahaha :D...
Wel leuk om zo 'mee te maken'. Misschien een nieuwe hobby gevonden, wie weet.
 
OS X is altijd aan te raden! maar zonder gaat het ook.

overigens, indien er geen internet verbinding nodig is, kan je het zonder router ertussen.
de mac configuren is idd makkelijk, gewoon windows filesharing aanzetten in je pref pane.
 
Back
Top