nieuwe computer do's en don'ts

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

room2-2

Ingeburgerd
Lid sinds
26 augustus 2004
Berichten
44
Locatie
Amsterdam
Ik ben van plan om een nieuwe computer te gaan kopen die ik alleen voor m'n muziek ga gebruiken. De bedoeling is om het bewerkings proces van m'n synths etc. binnen de computer te doen, dus audio met vst's. Ik ga in ieder geval voor een pentium(waarschijnlijk 2.8 ) met 1 gig geheugen.
Nu wil ik graag weten wat ik qua hardware wel en niet moet doen.

Geluidskaart heb ik al, een delta 1010LT en ik ga ook voor en dual head kaart zodat ik met 2 monitoren kan werken(zoals ik nu ook al doe.

Ik heb nu een pentium 3, 500 mhz. Misschien een stomme vraag maar ga ik er dan in prestaties met cubase erg op vooruit? Ik gebruik nu vst 32 en stap dan over naar sx
 
Een tip die ik je kan geven is de volgende:

Zoek goed uit met welke moederborden je geluisdkaart wel en niet kan werken. Er doen zich namelijk wel eens problemen voor met de combinatie geluidskaart-moederbord. Datgene waar het dan om gaat is de chipset van je moederbord. Een "VIA" chipset bijvoorbeeld, heeft in het verleden vaak problemen gegeven met professionele geluidskaarten. Intel chipset zijn over het algemeen goed.

Verder moet je er voor zorgen dat je bandbreedte van je PCI bus groot genoeg is. Vooral als je meerdere inputs en ouputs op je geluidskaart hebt. Meestal zit het wel goed met die bandbreedte, maar het zou zonde zijn als je net even pech hebt....

De exacte informtie over al deze dingen staan vast goed gedocumenteerd op de Delta site.


Als laatste...of je performance vooruit gaat? Je hebt nu 500 Mhz en je gaat 2,8 Mhz kopen...ik zou het ook niet weten of je verschil zal gaan merken..

:)
 
ik kan je uit ervaring vertellen dat je er dan verschrikkelijk op vooruit gaat....;)

( ik ben van pentium3,733 naar p4 2,8 gegaan en ook naar SX )
 
Momenteel een nieuwe PC kopen is niet makkelijk omdat we op het punt staan
van een aantal grote veranderingen in het PC landschap.

1> Eindelijk stappen we over naar 64-bits processors op het desktop platform
(Dus in dezelfde klokcyclus wordt er dubbel zoveel informatie bewerkt)
2> Het moederbord & de PC-kasten veranderen van van ATX naar BTX formaat.
om beter koeling van de componenten mogelijk te maken.
3> De introductie van PCI Express is ondertussen ook al weer achter de rug.

Momenteel een PC kopen gebaseerd op "oudere" technologie kan dan wel goedkoop
zijn maar daarom is het nog niet beterkoop. Zeker niet als je later nog wil upgraden.

Je upgrade van een PIII-500 naar een PIV-2800 gaat zeker een verschil uitmaken.
Vooral de verhoging van de Front Side Bus en van meer/sneller geheugen zal je merken.
De CPU speed is meer een marketing truk (AMD en Apple presteren immers gelijkaardig
maar met lagere CPU snelheden).

Waar ik zeker ook op zou letten is:
Merk van het moederbord & chipset (ASUS/Abit is meestal :okdan: )
Stille fans (<30 Db) voor je CPU & powersupply en ev. VGA (Bvb Zalman)
Extra DSP kaartje om je CPU te ontlasten (Bvb UAD, Powercore, Emu 1212)

Succes ermee...
 
Je hebt nu 500 Mhz en je gaat 2,8 Mhz kopen

Ik bedoelde natuurlijk 2.8 ghz.


Maar over die 64 bit processors, wanneer kunnen we die verwachten dan? En zal je daar dan niet een flinke prijs voor moeten betalen? Want die 'goedkope' oudere technologie gaat me wel €1500,- kosten ex monitoren. Wat ik hierover uit de info haal die op internet staat betekent het wel dat er ook weer een nieuw besturings systeem+ software moet komen dat gebruik maakt van die 64 bit technologie. Anders draai je nog steeds op de oude manier.
Je kan dan inderdaad met je 64 bit comp, wel overstappen als dat allemaal in orde is
 
Re: nieuwe computer do's en don'ts

Onderstaande post verscheen dubbel.....vreemd...deze ff leeggemaakt! :) Lees hieronder!
 
Re: nieuwe computer do's en don'ts

Origineel geplaatst door room2-2
Ik ben van plan om een nieuwe computer te gaan kopen die ik alleen voor m'n muziek ga gebruiken. De bedoeling is om het bewerkings proces van m'n synths etc. binnen de computer te doen, dus audio met vst's. Ik ga in ieder geval voor een pentium(waarschijnlijk 2.8 ) met 1 gig geheugen.
Nu wil ik graag weten wat ik qua hardware wel en niet moet doen.

Geluidskaart heb ik al, een delta 1010LT en ik ga ook voor en dual head kaart zodat ik met 2 monitoren kan werken(zoals ik nu ook al doe.

Ik heb nu een pentium 3, 500 mhz. Misschien een stomme vraag maar ga ik er dan in prestaties met cubase erg op vooruit? Ik gebruik nu vst 32 en stap dan over naar sx

Oke daar gaan we. Waar moet je op letten:

1. Koop goede kwaliteit geheugen, liefst gematchste paren. (Corsair of Mushkin ofzo). Koop geen goedkope troep, je
krijgt er met audio en video vanzelf spijt van.
2. Koop een 7200 rpm harde schijf. Deze schijven zijn gewoon iets sneller (en nauwelijks duurder) dan de 5400 rpm
varianten.
3. Koop als je het geld hebt 2 harde schijven. 1 voor je windows installatie en je software, 2e om audio op op te nemen
en af te spelen (scheel in maximum aantal tracks)
4. Koop een goed moederbord. Asus ofzo, er zijn talloze goedkopere merken die echt problemen kunnen geven.
5. Koop een stille koeler voor je cpu en zorg dat je voeding en kast ook niet teveel lawaai maken. Dit kan namelijk erg
storen en zelfs problemen geven als je opnamen maakt met microfoons.
6. Zorg dat je een goede voeding in de kast stopt. Koop gerust een dure 400 Watt of meer voeding. DIT IS ECHT
ESSENTIEEL!!!!! Hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat pc's super instabiel draaiden door een te zwakke of slechte
voeding weet ik niet meer! HIER ZEKER GEEN GELD BESPAREN!!
7. Overclock niet of alleen als je zeker weet dat je geen problemen in je pc veroorzaakt. Is ook weer vaak een bron van
instabiliteit en geeft soms problemen met pci timings van geluidskaarten.

Verder of je het verschil gaat merken: Zeker weten. Niet alleen heb je meer en sneller Ram geheugen (en is zoals eerder aangegeven je Front Side Bus sneller), is je CPU veel sneller maar ook erg belangrijkl: er zitten verschillende nieuwe instructies in de P4's (SSE2 enzo) Alle nieuwe audiosoftware ondersteund deze instructies en verlagen de cpuload in veel gevallen behoorlijk. Dit ga je zeker merken!

64 bit cpu's zijn best leuk en presteren ook goed maar er zijn nog bijna geen programma's die ze echt ondersteunen en er is nog geen 64 Bit Windows XP. Bovendien kun je als je gewoon 32 Bit gaat draaien je systeem veel goedkoper houden.

Just some tips from a network administrator!! :D
 
Kijk hier heb ik wat aan. :okdan: Bedankt allemaal. Ik kan nu in ieder geval met een gerust hart mijn geld gaan uitgeven zonder dat ik misschien spijt krijg..

Ik zal als ik mijn offerte heb laten maken deze nog even posten zodat ik helemaal zeker kan zijn. :okdan:

Gebruiken vst's nou je voornamelijk je processor of geheugen?
 
Laatst gewijzigd:
Processor. Overigens zou ik zonder enige twijfel voor een Ahtlon64 gaan i.p.v. een P4.

S3TestLine.gif


http://www.cakewalk.com/forum/tm.asp?m=34827&mpage=1&key=
 
Origineel geplaatst door GREENSKiN
Processor. Overigens zou ik zonder enige twijfel voor een Ahtlon64 gaan i.p.v. een P4.

http://www.cakewalk.com/forum/tm.asp?m=34827&mpage=1&key=


Ik zou sowieso voor een AMD gaan i.p.v. een Intel maar dat is een ander verhaal. De kosten rechtvaardigen de performance gewoon nog niet. Het presteerd natuurlijk beter maar het is ook veel duurder!

Bovendien zullen deze cijfers bij elke applicatie anders zijn!
 
Ik heb een offerte laten maken, hier komt ie dan:

Mainboard: Asus P5P800 149,-

CPU : 3.2Ghz Intel P4 S775 275,-

Geheugen: 2x 512MB DDR 400Mhz 218,-

Harddisk: 80GB Maxtor S-ATA 89,-
160GB Maxtor S-ATA 135,-

Videokaart: Geforce FX5200 Dual Head 99,-

DVD: 1 speler 44,95
1 writer NEC DVDRW 3500 +/- & DL 109,-

Kast: Aopen Qf50C Silver 69,-

Monitor: 2x 17"Acer Ivory 798,- :doei:

Extra: Gembird 500W powersupply 49,-
windows xp home 109,-

Kosting ivm andere voeding (die standaard nemen ze terug) 28,95
---------------------------
totaal 2168,-




Die monitoren hakken er lekker in dus daar ga ik nog maar even over nadenken want een 19" crt kost 199,- dus met 2 van die kost het 1768,-

Wat zouden jullie doen tft of crt?
 
Vergeet je (stille) CPU cooler niet. Zalman of Nexus bvb.

Misschien is 2e hands tft iets? d'r is goed zat aan te komen iig.

Behuizing en voeding kunnen ook stiller.
 
Ehh.. offerte?

Gewoon zelf bouwen, joh.

http://www.tweakers.net/reviews/519/3

Kijk maar eens wat je op dat gebied kunt besparen. Er zijn nog steeds teveel popie-jopie bedrijven die mensen die not in the know zijn vrolijk veel meer laten betalen dan nodig. Dan nog, als je alles bij 1 winkel besteld ben je met het bouwen al klaar voor 30 euro of zo.

Je kunt bezuinigen op de volgende dingen:

- monitor (tenzij die van jou TFT zijn - wel voor een zero-dead-pixel policy gaan, anders krijg je rode of zwarte (defecte) puntjes niet vergoed.

- videokaart (eigenlijk is een cheape Radeon 9000 genoeg. Goede 2D kwaliteit als je van een beetje degelijk merk pakt. Tenzij je ook nog wil gamen, let wel; dat is meer herrie in je systeemkast en meer warmte.

- geluidskaart : die heb je al.

- DVD-reader (1 is genoeg)

- speakers.

Tel dat er maar eens af, en wat je al hebt, en kijk waar je dan op uit komt.

Je moet wat meer investeren in:

- de voeding. Inderdaad Zalman of Nexus, en zo groot mogelijke fans. Die hoeven namelijk niet zo snel te draaien (= minder geluidsoverlast) als kleinere.

- als 't kan meshed kabels voor de voeding en rounded IDE kabels (dit zijn niet de typische grijze band-kabels, maar ronde slankere versies) - makkelijker om warmte af te voeren, warmte wordt niet tegengehouden door oppervlak. Scheelt ook weer geluidsoverlast, omdat de fans dan minder hard moeten draaien.

- CPU-koeler. Ik heb nu een 2400+ XP boxed op een 1800+ zitten, maar er zijn nog betere (temperatuurgestuurde) exemplaren.

- harddisk brackets met heatpipes (harddisks @ 7200 worden namelijk best heet, en je moet er sowieso een grote, low-speed casefan op richten voor een beetje airflow; verlengt de levensduur van je HD, en scheelt weer qua temperatuur in je kast.

Het samenstellen van een computer is al bijna rocket science geworden, om maar te zwijgen van het stil krijgen van het kreng. Eigenlijk is het gewoon het beste om verlengde kabels naar een andere kamer te leggen zodat de computer niet in je studio staat te brommen. Niks zo erg als dat extra geluid.

Die Gembird zou ik trouwens gauw vergeten. 500W van een onbekend merk? Dan liever 350 die stabiel zijn en echt genoeg juice leveren en een stille fan hebben, want mooie getalletjes kunnen we allemaal wel verzinnen, er wordt vaak bezuinigd op de kwaliteit van componenten en de geluidsproductie van de koeler.

Wat zouden jullie doen tft of crt?

Ik heb hier 2 x 19" CRT staan. Zorg dat er plaats voor is in je studio en je een ondergrond hebt die het gewicht kan dragen. Je kunt ze niet zo makkelijk overal neersmijten, en van zo'n Vogel(tm) muursteunen zijn leuk maar onverplaatsbaar. Dual monitors zijn cool, en TFT's zien er geil uit, en ze nemen weinig plaats in; ook het "bak er een ei op" verschijnsel is minder, en voor de 17" TFT krijg je een oppervlak van een 19" CRT.

Kijk vooral naar je eigen ogen; bril of lenzen? Wat is je ideale afstand, ergonomie, etc.? Een grote TFT op 1280 is hardstikke leuk, maar niet als je geen ene moer meer kan zien. Opnieuw; dooie pixels zijn er nog steeds, kies je een fabrikant uit die een goede garantie heeft.

Probeer het anders eerst even met je oude monitor te doen, en geniet even van de snelheid. Kijk dan wat je nodig hebt. Zo komt je beurs ook weer even wat bij.
 
Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
verplaatst naar software -- hardware
 
1) neem een Intel, geen AMD >> AMD is perfect voor gamen, niet voor muziek (i.v.m. compatibiliteit/stabiliteit)
2) neem een moederbord met Intel chipset >> beste compatibiliteit met geluidskaarten
3) neem een groot scherm
4) neem een stille kast met goede voeding (Antec, Enermax, Zalman)
5) neem de CPU met de beste verhouding tussen GHz en prijs >> zwaarder is zinloos, lichter is zonde
6) voor harddisc recording: neem een 2e harddisc voor de audio (RAID is niet noodzakelijk)
7) minstens 1GB geheugen
8) neem een fan-loze videokaart (bijv. Matrox) >> minder geluid
9) ga niet overklokken en koop dus ook geen hardware die duurder is omdat 't overklokbaar is (zoals Corsair RAM bijv.)

Dit zijn bevindingen na een half jaar studeren op specs aan de hand van websites en persoonlijke ervaringen.
Uiteraard kan je over alles discussiëren. Daarnaast zijn de verschillen soms marginaal.
 
Hmm..... Ik wacht nog maar even met bestellen dus..

Weet iemand een goede computerzaak in de omgeving van Purmerend?
 
D'r is al zoveel over computer hier te vinden en je vind hier weer lijstjes met dingen die ik nergens op vind slaan.

Er is geen ideale computer (zelfs geen Mac) die je even in elkaar kan klussen of kopen.
Net zo min als er een ideale synth is.

Mijn eigen vuistregels zijn kijk naar prijs/prestatie en koop geen cheapo asiatische fantasiemerken.
Goedkoop is duurkoop maar vaak is duurkoop ook geldklopperij dus moet je als je het zelf wilt uitvissen wel even de tijd voor nemen om je te verdiepen in de materie.
En als je door iemand anders laat helpen moet je niet te snel omver laten lullen want er zijn veel mensen die onterecht beweren er verstand van te hebben. Dan zou het zonde zijn om veel geld in iets te steken wat kloten werkt dus gewoon even koppie d'rbij.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top