probl: Pulsar2 system-overload

RJen

!
Lid sinds
1 april 2004
Berichten
353
Locatie
in de rook van schiphol
hi.

Al een jaar of 3 ben ik in het bezit van een Creamware PulsarII geluidskaart en al die tijd heb ik zo nu en dan dezelfde problemen. telkens als ik een bewerking doe in SFP (3.1c, versie 4 ga ik nog wel installeren, maar is nu ff teveel werk) krijg in in logic de melding: system overload. eerder heb ik via het creamware-forum en de handleiding (rtfm) dit op weten te lossen door in m'n system.ini een klein regeltje aan te passen. het bleek toen aan mijn videokaart te liggen (matrox millenium G450). het ging een tijdje goed, maar ik krijg de melding nu steeds vaker! sterker nog, bijna elke keer als ik in sfp ergens op klik stopt de audio-weergave in logic en krijg ik de desbetr. foutmelding. ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd en niets helpt. er is een bepaalde patch te downloaden, maar die moet je volgens mij elke keer als je je pc aanzet opnieuw installeren. (althans, bij mij wel) en helpen deed dat ding ook al niet. nu heb ik op een vorige thread dit gezien:
"...dat ik de process-priority van Logic moest zetten naar Above-normal (dit kan alleen in XP) en ik moet zeggen, tot nu toe werkt het !!!"
waar kan ik dit aanpassen? in logic kan ik't niet vinden en in't config-scherm staat processor-verbr. al op achtergrondservices. verder zou ik niet weten waar het aan kan liggen. aan m'n pc-prestaties kan het echt niet liggen, alleen m'n ram-geheugen is op't moment nog karig: 512 MB en dit heeft hier niets mee te maken want ook in lege logic- en pulsar-projecten krijg ik steeds dezelfde melding.
PC: asus p4p800 mobo met P4 2.8 gHz, 512 Mb Ram, matrox millennium G450 videokaart, Western Digital Raptor sata-HD (36 GB), 3Com Gigabit netwerkkaart en de PulsarII geluidskaart.
toen ik dit probleem eerder had, was dit op m'n vorige pc en toen bleek't aan de VIA-chipset te liggen op't mobo, maar nu heb ik in november speciaal daarvoor een mobo met een intel chippie (i865PE) aangeschaft. en wat ik helemaal niet snap, is dat nadat ik de nieuwe pc inelkaar had en helemaal getuned had (en m'n system.ini had aangepast), dit probleem een hele tijd weg is gebleven (op enkele uitzonderingen na) en nu lijkt't steeds vaker terug te komen, terwijl er op een paar nieuwe vsti-tjes er niets op m'n pc is gezet. de enige software wat ik op deze pc heb staan, is sfp en logic en wat vst-tjes. internetten en alle andere dingen doe ik op m'n oude pc.

heeft iemand een suggestie? en waar zet ik de process-priority van Logic naar Above-normal? en hebben cubase SX-gebruikers dit probleem wel'ns? anders moet ik er toch maar een keer aan geloven en SX installeren... ik heb alleen totaal geen zin om al mijn lopende projecten te verliezen. (en ik ben gewoon gewend aan logic en heb weinig zin SX weer helemaal door te krijgen en ik vind persoonlijk logic beter dan cubase, maar daarover gaan we nu niet discussieren...) en denken jullie dat't is opgelost met sfp v4? (ik denk't niet namenlijk). ook heb ik windows alle irq's opnieuw laten ordenen en is m'n pc geconfigureerd als standaard-pc (dit allemaal toen de pc nieuw was, werkte toen wel aardig). of moet ik weer op zoek naar door-één-of-andere-hobby-bob-inelkaargeknutselde-beta-patch? (waarom maakt creamware niet een goede???)

help me alstjeblieft, want dit is geen werken meer... kan niet eens een eq-tje o.i.d. in sfp afstellen, want dan stopt logic met spelen. ik zal de foutmelding hieronder plakken.

B.V.D.

8)
 

Attachments

  • naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    9,2 KB · Bekeken: 125
Je kunt de process priority volgens mij instellen in de windows task manager (ctrl-alt-delete). Onder het tabblad processes kun je rechtsklikken op het betreffende process en dant de priority instellen.
Wat ik even zou checken is hoe het staat met je IRQ's. Geluidskaarten (en zeker de Creamware kaarten) zijn zeer gevoelig voor shared-irq's, en als er geshared wordt met de videokaart heb je helemaal een probleem.
Dus check even dat je Pulsar en je videokaart allebei hun eigen irq hebben.
Het lijkt me geen fout van Logic noch van Creamware, maar een hardware conflict.

Ik zou het ook zeker even in het problem solving forum van planet Z posten, want daar zitten de echte experts.
 
Pulsar2 irq = 11 (pci-sleufje 4, daar zit'ie't lekkerst had ik begrepen)
Matrox Millennium G450 irq = 10 (uiteraard in agp-slotje)
dit heb ik windows laten doen, want volgens mij kan je dat in xp niet zelf instellen (of wel? hoe dan?)
dus volgens mij is dit't ook niet.

Ik zou het ook zeker even in het problem solving forum van planet Z posten, want daar zitten de echte experts.

ai, dan moet ik alles translaten to het english en that is een hope work en than understand ik maybe the answere niet maar maybe my australian friend well. than ask ik him het well. (allhoowell, so bad is my english now too again not)

prioriteit instellen van logic ga ik nu proberen en dus hoop ik voor eens en voor altijd een slotje op dit draadje te gooien.

thanks alot, btw.
 
hmmm...

prioriteit instellen blijft bij mij niet bewaard na een reboot van logic of van windows. en de synchronisatie verloopt Kortom Uitermate Treurig want logic kraakt en geeft een sync-foutmelding. bij prioriteit op hoog en op hoger dan normaal kreeg ik deze problemen. nu ff prioriteit op realtime gezet en nu is m'n pc gecrasht... then toch but awhile my question posten to planetZ where an expert my problem maybe can solving. but first go I awhile nice lunching because my stomach is screaming like two detuned oscillators with alot of ring-mod on it. I think I go let my pc get some dust for awhile and put my hands on some nice hardware...





(mijn amiga crashte nooit..... R.I.P.)


8)
 
En toch kan je beter versie 4 installeren (is stabileler)

DSP overloads krijg je ook wanneer je dsp`s meer dan 85 procent gebruikt
En ASIO gebruik ik niet, heb ik nog nooit stabiel kunnen laten draaien met Creamware.Dan heb je een project dat werkt en zomaar na twee weken ofzo laadt ie iet meer in (fucking dsp pverloads)
 
O, schiet me binnen... zet je ULLI instelling niet minder dan 4 ms anders krijg je ook de door jou beschreven problemen.
 
Origineel geplaatst door RJen
(mijn amiga crashte nooit..... R.I.P.)8)

de Guru sprak mij anders regelmatig aan in die tijd ! :)
 
Origineel geplaatst door Septic
En toch kan je beter versie 4 installeren (is stabileler)

DSP overloads krijg je ook wanneer je dsp`s meer dan 85 procent gebruikt
En ASIO gebruik ik niet, heb ik nog nooit stabiel kunnen laten draaien met Creamware.Dan heb je een project dat werkt en zomaar na twee weken ofzo laadt ie iet meer in (fucking dsp pverloads)

De ASIO drivers van Creamware moeten probleemloos werken. (anders is het ook een beetje zonde om zo'n kaart te gebruiken). Maar het gaat trouwens niet om DSP overloads maar om iets anders (zie geposte foutmelding)
DSP overloads en ASIO hebben trouwens (voor zover ik weet) niks met elkaar te maken maar dit terzijde.
De versie 4 is trouwens weinig anders dan de versie daarvoor en het is onwaarschijnlijk dat je hiermee het probleem zult oplossen. Maar het valt altijd te proberen natuurlijk. Check ook even of je voor je videokaart de meest recente drivers hebt geinstalleerd.
 
Origineel geplaatst door RJen
Pulsar2 irq = 11 (pci-sleufje 4, daar zit'ie't lekkerst had ik begrepen)
Matrox Millennium G450 irq = 10 (uiteraard in agp-slotje)
dit heb ik windows laten doen, want volgens mij kan je dat in xp niet zelf instellen (of wel? hoe dan?)
dus volgens mij is dit't ook niet.

En zitten er op deze irq's géén andere devices? Zo niet dan ligt het daar niet aan. Zo ja dan kun je het idd niet zelf instellen, maar wel zelf "forceren" door overbodige dingen uit te schakelen in het BIOS (COM poorten bijvoorbeeld, en natuurlijk alle ingebouwde audio en/of video processors op je moederbord, die moet je sowieso uitgeschakeld hebben!) waardoor irq vrijkomen en/of de kaarten fysiek in andere PCI slots te steken.



ai, dan moet ik alles translaten to het english en that is een hope work en than understand ik maybe the answere niet maar maybe my australian friend well. than ask ik him het well. (allhoowell, so bad is my english now too again not)

als je er niet uitkomt met de vertaling moet je me maar even een PM sturen. Er zitten trouwens nog wel een paar nederlanders op dat forum.
 
bedankt, maarrr:

irq-tjes allemaal netjes geordend door xp, geen dubbele irq's gebruikt. video-driver nieuwste versie. alle overbodige video/audio-poorten (van mobo) en andere overbodige poorten zoals IEEE1394 uitgeschakelt. misschien dat ik morgen ff kijk wat'ie doet als ik een ouwe Geforce2 kaart er in duw. jammer is alleen dat hier maar 1 monitor op kan en'k heb d'r nu 2 (1x 21", 1x 19"; ik ben gek op veel beeld). maar toch bedankt. als die videokaart echt de boosdoener is, koop ik wel een nieuwe met een ati-chip. was dacht ik een betere combi met pulsar. oh, en about the english was I just dolling. I can translate it myself, that's not the issue. deutsch spreche ich auch ein bischen (duits=op après-ski-niveau) et je parle un (of une?) petit de français i ja moevje trohe po polska en natuurlijk mo'b bu waba zwahili m'k'obur. but thanx anyway. (aleen dat nederlans, hè). maar dat terzeide. morgen duik ik wel met m'n harses in m'n pc's en ga wat met kaarten rommelen. vanavond hoop ik dat de leeuw niet in z'n t-shirtje blijft staan.......


latex.
 
ULLI stond op net 3ms bij 44.1kHz; nu op 18ms en ik kan al iets wilder met bv. een eq-tje rommelen. foutmelding komt i.i.g. minder snel. nu heb ik't nog niet kunnen horen, maar een verschil van 15ms is volgens mij wel te merken?! wat zijn jullie ervaringen?
 
Origineel geplaatst door RJen
bedankt, maarrr:

irq-tjes allemaal netjes geordend door xp, geen dubbele irq's gebruikt. video-driver nieuwste versie. alle overbodige video/audio-poorten (van mobo) en andere overbodige poorten zoals IEEE1394 uitgeschakelt. misschien dat ik morgen ff kijk wat'ie doet als ik een ouwe Geforce2 kaart er in duw. jammer is alleen dat hier maar 1 monitor op kan en'k heb d'r nu 2 (1x 21", 1x 19"; ik ben gek op veel beeld). maar toch bedankt. als die videokaart echt de boosdoener is, koop ik wel een nieuwe met een ati-chip. was dacht ik een betere combi met pulsar. oh, en about the english was I just dolling. I can translate it myself, that's not the issue. deutsch spreche ich auch ein bischen (duits=op après-ski-niveau) et je parle un (of une?) petit de français i ja moevje trohe po polska en natuurlijk mo'b bu waba zwahili m'k'obur. but thanx anyway. (aleen dat nederlans, hè). maar dat terzeide. morgen duik ik wel met m'n harses in m'n pc's en ga wat met kaarten rommelen. vanavond hoop ik dat de leeuw niet in z'n t-shirtje blijft staan.......


latex.

ok dan :)
nou, de meest voor de hand liggende dingen lijk je allemaal gechecked te hebben dus zou ik toch zeker even op PlanetZ vragen, daar kan men je hopelijk wat sneller helpen als dat je alles "trial and error" zelf moet gaan uitproberen.
 
Origineel geplaatst door RJen
ULLI stond op net 3ms bij 44.1kHz; nu op 18ms en ik kan al iets wilder met bv. een eq-tje rommelen. foutmelding komt i.i.g. minder snel. nu heb ik't nog niet kunnen horen, maar een verschil van 15ms is volgens mij wel te merken?! wat zijn jullie ervaringen?

Een verschil van 15ms hoor ik tenminste wel (zeker als je met een masterkeyboard een creamware/vsti synth aanstuurt)

Wat ook erg veel helpt is je computer (bij systeem) i.p.v. ASPI computer in Standard PC te wijzigen...
Dan weet je pas zeker dat IRQ´s in Windows niet geshared worden...

(vergeet niet in BIOS plug&play OS uit te zetten en zoveel mogelijk poorten als seriël/parallel/usb die je niet gebruikt uit te zetten)

Het enige nadeel is dat je de computer handmatig uit moet zetten en het niet meer automatisch doet...

Dit heeft bij mij erg veel conflicten verholpen en dus een aanrader voor de ultieme muziek bak !

Suc7 ermee !
 
Origineel geplaatst door Marc

Wat ook erg veel helpt is je computer (bij systeem) i.p.v. ASPI computer in Standard PC te wijzigen...
Dan weet je pas zeker dat IRQ´s in Windows niet geshared worden...

(vergeet niet in BIOS plug&play OS uit te zetten en zoveel mogelijk poorten als seriël/parallel/usb die je niet gebruikt uit te zetten)


hardstike bedankt, maar dit had ik al gedaan! en plug&play OS is in bios ook al uitgeschakelt. misschien heb ik te weinig RAM of geen goede kwaliteit? (weet niet welk merk, maar't was vrij goedkoop 2 x 256 MB; ik wil hier een gigje bij stoppen.) misschien moet ik met buffer-sizes klooien in Logic? anders gooi ik Cubase SX er wel op!

iemand nog'n suggestie over RAM, buffers of andere tips?
 
tsja er zijn zoveel suggesties en ook ik heb nog altijd latency problemen...Logic heb ik overigens nooit lekker aan de praat gekregen in combinatie met Creamware al zal daar vast een goeie remedy voor zijn dus mischien dat SX uitkomst biedt...
Op PlanetZ wordt je ook doodgegooid met mogelijke oplossingen,maar wat ik je alleen nog kan aanraden is aangezien het eerst wel heeft gewerkt bij jou...Windows opnieuw installeren en als alles lekker loopt gelijk een image maken van je HD,zodat je het weer terug kan zetten als het misgaat... (iets wat ik maandelijks doe ;) )

Hopen dat het lukt,want aan je hardware kan het niet liggen...De Asio drivers zijn gewoon goed en werkt als een trein (zeker met een moederbord die jij hebt) zelfs bij mij op m´n VIA-KT133a chipsetje werkt het uitstekend als ik hem niet op de laagste latency zet :)
 
op mijn vorige asus V7-E (d8ik) mobo met via kt133 chip liep het helemaal voor geen meter, maar toen was't sfp zelf die steeds met een pci-overload-melding kwam. maar dat is al weer een tijdje geleden. denken jullie niet dat als ik d'r meer ram in stop, het beter gaat? of is 1,5 gig ram overbodige luxe? of is veel ram nooit overbodige luxe? zou ik dan ook meer vst-tjes kunnen draaien, zonder problemen?

8)
 
no offence maar mocht je een gekraakte 3.1c versie hebben dan verschijnen de meest vreemde foutmeldingen inclusief vertragingen. (Eigenlijk hoop ik dat je dit hebt want dan zou er niks mis zijn met de kaart en je pc :D )
 
Origineel geplaatst door cream
no offence maar mocht je een gekraakte 3.1c versie hebben dan verschijnen de meest vreemde foutmeldingen inclusief vertragingen. (Eigenlijk hoop ik dat je dit hebt want dan zou er niks mis zijn met de kaart en je pc :D )

nee nee, kaart is 3 jaar geleden netjes gekocht dus software kan ik gratis updaten. en die foutmelding was er omdat de combi pulsar/VIA-chip (toen) niet goed was. dit was een bekend probleem. heb daarom sinds november het mobo die ik nu heb (met intel 865 chippie). foutmelding die ik nu steeds krijg, zit in logic. maar sinds de ULLI-settings op 13 ms bij 44.1 kHz staan, is't al een stuk minder. en van die 13 ms latency merk ik nog helemaal niets, maar is ook niet echt latency want alle inkomende signalen hebben een vertraging van 13 ms t.o.v. het uitkomend signaal. en aangezien bij mij alles m'n kaart ingaat, komen ze samen er op het zelfde moment weer uit. ik zou het dus alleen kunnen merken als ik iets singroon wil laten lopen wat niet door m'n kaart gaat, maar in m'n mixer blijft. tenminste, dat is mijn gedachte. als ik namenlijk een gitaar of mic op m'n kaart aansluit, merk ik dat het gespeelde/gesproken (lees: meestal geschreeuwde) signaal in werkelijkheid iets eerder plaats vindt. maar het probleem is nog steeds: als ik nu wild met een eq of effect in de weer ga, logic de foutmelding geeft en het geluid stopt, tenzij ik weer op stop en play druk. als mij dit echt gaat irriteren en niemand kan mij een oplossing geven, ga ik maar overstappen op cubase sx. is ook een prima seq.; wordt alleen weer ff wennen en ik zal waarschijnlijk weer een heel nieuw environment moeten maken, afgestemd op mijn werkwijze. maar als iemand mij de gouden tip kan geven, ben ik die voor eeuwig (of i.i.g. voorlopig) dankbaar! nu is het wel zo, dat iemand hier had gepost dat als je meer dan 85% van je dsp-kracht gebruikt, die melding niet vreemd is. en bij mijn startproject zit'ie daar niet ver vandaan. ik zal laten zien hoe mijn startproject eruit ziet (in m'n routing wimdow). misschien gebruik ik wel de verkeerde ASIO-source, maar hier heb ik er ook al verschillende van geprobeerd.
 

Attachments

  • routingwindow001.jpg
    routingwindow001.jpg
    60,4 KB · Bekeken: 105
en zó vol zitten m'n dsp's (bij een StartProject):
 

Attachments

  • dsp-meter001.jpg
    dsp-meter001.jpg
    9,1 KB · Bekeken: 103
Ik zie in je projekt weinig creamware synths staan...is het niet beter het een keer in xtc-mode te proberen ? Je maakt namelijk wel redelijk veel gebruik van je asio dus wellicht dat het beter werkt met xtc in Logic ?

Verder zou ik het ook niet weten...
btw.die masterverbs vreten ook aardig wat ;)
 
Back
Top