Synth of Laptop en Midikeyboardje?

Matt_E

Ingeburgerd
Lid sinds
29 augustus 2004
Berichten
45
Locatie
Wijchen
Hoi Mensen, sinds vorige week ben ik trotse student aan het rotterdams consevatorium, voor de opleiding producing.
Natuurlijk wil ik in het begin van dit jaar ook wat professionelere spullen aan gaan schaffen. Bij de vraag aan mijn leraar zei hij dat het een persoonlijke kwestie was voor welke synth je zou gaan en óf je voor een synth moet gaan (het alternatief zou zijn laptop met midikeyboard). Na een gesprek met een paar 2e jaars, zit ik echt te dubben. Ik was namelijk heilig overtuigd een yamaha motif te kopen (of een ander vergelijkend model) maar dat werd me door hen dus af geraden. Ze zeiden dat ik net zo goed een laptop kon kopen en dan alles via software aansturen d.m.v. plugins. Nu heb ik echt nog erg weinig verstand van plugins en programma's (ik hoop dat dit jaar te gaan leren :P ) maar nu was mijn vraag...

Wat is nu een verstandige keus??

Ik kan mn geld maar 1 keer uitgeven en t groeit niet op mn rug ;)
een nieuwe pc moet ik zowieso, maar moet ik dan voor een laptop gaan met midi keyboard? (omdat een laptop ook handig is en werd aanbevolen voor school) of een "gewone pc" met een goede synthesizer?

alvast bedankt!
 
Als je je echt gaat focussen op produceren, dan denk ik dat je meer aan een computer hebt als aan een synthesizer. Ik heb thuis ook een laptop en die heb ik toch al een keer of 10 mee genomen in 3 jaar tijd. Mocht je beslissen om een laptop te pakken ipv een desktop dan moet je nadenken of je echt die mobiliteit nodig hebt.
 
ja ze zeiden dat t op school handig was, omdat je dan daar kon werken als er pc's bezet waren. Maar daar tegen over staat eigenlijk dat laptops die muziekprogramma's moeten draaien toch best flink (duur) moeten zijn.
Maar als ik er voor zou kiezen om geen synthesizer te kopen, maar zo'n midi boardje dan zou ik dat in combinatie doen met een laptop omdat ik er anders niet mee kan optreden.


nog meer mensen met advies?
 
Ik zou (en ik spreek puur voor mezelf hè) niet gaan optreden met een midiboard en een laptop ....
Optreden is toch iets heel anders dan produceren en eh... zonder synth on stage ziet het gewoon niet :walker: :dj: :halleluja: uit :D (weer mijn eigen mening natuurlijk)

en oja, de MOTIF ruleert! dus niet naar 2ejaars luisteren, maar naar the japaniez kick ass workstation! :okdan:
 
optreden met laptop en midikeyboard gaat PERFECT

ik zou ook absoluut voor de laptop met bvb Korg MicroKontrol gaan en dan een apparte interface zoals bvb de fw410 van m-audio. je kan ook voor iets als de m-audio ozone of de novation remote25audio gaan, met ingebouwde audio/midi-interface. bij kwestie van daw control is mss de yamaha 01X ofzo iets leuks... ach, er zijn 100den opties. just browse the net:)
 
live optreden met laptop???

live optreden met laptop???

Live gaat naar mijn mening niets boven hardware synthesizers, misschien ondersteund mbv een laptop voor bepaalde stukjes of ondersteuning.

Ik kan het me werkelijkelijk niet voorstellen live op te treden met windows en vst software. Thuis produceren gaat redelijk maar de software is gewoon te onbetrouwbaar. Ik heb regelmatig lock-ups en zou werkelijk peentjes zweten als ik hiervan 100% afhankelijk zijn on stage.
 
motif 6

motif 6

voor 1000 euro koop je tegenwoordig een motif 6, wat koop je daar nou voor qua laptop/controller combo?
een i-book g4 kost al meer, dan heb je nog niks van software of wat dan ook..... met de motif draai je al een complete productie in elkaar denk ik, sampler sequencer lekkere geluiden, alleen niet portable......
Als je thuis al een pc/mac hebt heb je voldoende aan een simpele sequencer met een mastering optie, b.v. een emac met logic express erop, dvd brander , kun je ook nog wat met film muziek enzo, bovengenoemde dus de motif en de mac koop je voor rond de 2400,= euro, kun je volgens mij geen laptop/controller/sofware voor aanschaffen waar je hetzelfde mee kan......
Apple heeft ook nog iets van studenten korting geloof ik.
:okdan:
 
Ik zou persoonlijk voor de synthesizer gaan met een degelijke desktopcomputer. Wat je dan wel alvast kan doen is een soundinterface kopen die is gebaseerd op een firewire-connectie, zodat je later, mocht je eventueel gaan optreden met een laptop, alles makkelijk kan meenemen en overswitchen.
Net wat hiervoor is gezegd zou ik nooit 100% afhankelijk willen zijn van software, zeker niet bij live-optredens, omdat het nog wel eens wil vastlopen. Daarnaast als je echt een laptop wil kopen die vele plug-ins tegelijkertijd kan draaien zit je al gauw op een bedrag van tegen de 2000 euro. Voor hetzelfde geld kan je een leuke synthesizer (tweedehandse Motif bijvoorbeeld) kopen met een desktop inclusief een goede soundinterface.

Succes!
 
Ik zou absoluut beginnen met een laptop, dat zet gelijk een basis neer voor de rest van je studio en is daarnaast gelijk handig om je studie en projecten bij te houden...dat lukt niet met een synth..
 
Hey mensen, allemaal al bedankt voor de reacties! Ik had zowieso de neiging eerst een motif te kopen, maar een laptop zal er toch wel moeten komen. misschien dat ik begin met het kopen van een motif en een sterke(re) pc. En in de tussen tijd ga sparen voor een laptop. Fijn om te weten dat software gestuurde synths niet altijd betrouwbaar zijn, live, want dat is voor mij dan zowieso een rede om tóch een hardwaresynth te kopen.

maar die motif kun je toch ook nog altijd als master midi keyboard gebruiken en eventueel nieuwe geluiden inzetten (wat volgens de 2e jaars zon groot voordeel was aan software synths dat er miljoenen geluiden waren) dan kan ik die toch ook gewoon in de motif importeren? Of gaat dat niet zo makkelijk?
 
Origineel geplaatst door Matt_E
maar die motif kun je toch ook nog altijd als master midi keyboard gebruiken en eventueel nieuwe geluiden inzetten (wat volgens de 2e jaars zon groot voordeel was aan software synths dat er miljoenen geluiden waren) dan kan ik die toch ook gewoon in de motif importeren? Of gaat dat niet zo makkelijk?

De motif is zeker geschikt als master-keyboard. Mocht je een Motif aanschaffen, zou ik hem zeker als master gaan gebruiken. Daarnaast is de Motif, net zoals de Korg Triton, een synthesizer met een eigen grote community (fora, websites, etc.), waar je zeker veel patches en andere updates vandaan kan halen om je Motif helemaal vol te gooien. Dus dit moet zeker geen problemen opleveren.
 
Origineel geplaatst door Oduberrp
De motif is zeker geschikt als master-keyboard. Mocht je een Motif aanschaffen, zou ik hem zeker als master gaan gebruiken. Daarnaast is de Motif, net zoals de Korg Triton, een synthesizer met een eigen grote community (fora, websites, etc.), waar je zeker veel patches en andere updates vandaan kan halen om je Motif helemaal vol te gooien. Dus dit moet zeker geen problemen opleveren.

Nu zat ik te kijken voor die Motif (de oude) voor 1050 euro heb je dan die 6, maar voor 2200 euro heb je de 8... Mijn voorkeur zou in eerste instantie uitgaan naar de goedkope 6, maar zware toetsen lijken mij ook erg fijn. Nu was de vraag, is het enigste verschil nou die gewogen toetsten en aftertouch of heeft de 8 nog meer extra's in zijn mars die het waard zijn om er dik 1000 euro meer voor te betalen?
 
Origineel geplaatst door Matt_E
Nu zat ik te kijken voor die Motif (de oude) voor 1050 euro heb je dan die 6, maar voor 2200 euro heb je de 8... Mijn voorkeur zou in eerste instantie uitgaan naar de goedkope 6, maar zware toetsen lijken mij ook erg fijn. Nu was de vraag, is het enigste verschil nou die gewogen toetsten en aftertouch of heeft de 8 nog meer extra's in zijn mars die het waard zijn om er dik 1000 euro meer voor te betalen?

Zover ik weet zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen de Motif 6 en 8 variant, behalve dan de 88 gewogen toetsen die je krijgt. Maar als je dan toch zit te denken om 2200 euro uit te geven voor een synthesizer, zou je misschien de Motif ES (6) kunnen overwegen. Deze heeft namelijk wel wat verschillen ten aanzien van de klassieke motif.

Zoals bijvoorbeeld meer samples, geheugen, meer polyfonie en meer arps. Daarnaast is de engine van deze synth verbeterd ten opzichte van de klassieke Motif.

Als je je dan toch in deze prijsklasse bevindt, kijk dan ook even serieus naar de Korg Triton (extreme) en de Roland Phantom.
 
Origineel geplaatst door Oduberrp
Zover ik weet zijn er geen noemenswaardige verschillen tussen de Motif 6 en 8 variant, behalve dan de 88 gewogen toetsen die je krijgt. Maar als je dan toch zit te denken om 2200 euro uit te geven voor een synthesizer, zou je misschien de Motif ES (6) kunnen overwegen. Deze heeft namelijk wel wat verschillen ten aanzien van de klassieke motif.

Zoals bijvoorbeeld meer samples, geheugen, meer polyfonie en meer arps. Daarnaast is de engine van deze synth verbeterd ten opzichte van de klassieke Motif.

Als je je dan toch in deze prijsklasse bevindt, kijk dan ook even serieus naar de Korg Triton (extreme) en de Roland Phantom.

ja het ging mij vooral op die gewogen toetsen, maar als dat het enige verschil is dan koop ik toch gewoon de motif 6, want dan houdt ik 1200 euro over die ik mooi bij een pc kan leggen ;)
 
Ik zou gaan voor een goedkope desktop computer (pentium 4 3,2 Ghz, 1024 mb ram tegen woordig als voor minder dan 600 euro), met een synth of masterklavier en een goedkoop controlepaneeltje. (voorbeeld m-audio)
Maar... trouwens ik wist niet dat je aan het conservatorium een producing opleiding kon doen :o
Das wel cool ja!
 
Matt_E> kun je misschien wat meer over de inhoud van je studie vertellen. Produceren op zich is zo'n breed begrip. Wat voor soort studie-opdrachten kun je verwachten? Is geluidssynthese een belangrijk onderdeel of is dat maar bijzaak?
Indien je sowieso een computer nodig hebt en je budget is beperkt zou ik zonder meer voor die computer gaan + midikeyboard. Er zijn tegenwoordig voldoende software plugins gratis te downloaden die best goed klinken.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
suc6!
 
Laptop <-> desktop
Koop een laptop! Nu het geld er is, zou ik echt wel meteen voor die laptop gaan. Vooral omdat je opt conservaturium zit en je laptop goed zou kunnen dienen om je 'huiswerk' op te maken.
Laptops kunnen tegenwoordig al veeeel aan, dus CPU-kracht en werkgeheugen zal je niet tekortkomen.

synth <-> laptop
Dit is een persoonlijke keuze, maar ik zou beginnen met wat vsti's op je net nieuw aangeschafte laptop :D
 
Origineel geplaatst door Lacrosse
Matt_E> kun je misschien wat meer over de inhoud van je studie vertellen. Produceren op zich is zo'n breed begrip. Wat voor soort studie-opdrachten kun je verwachten? Is geluidssynthese een belangrijk onderdeel of is dat maar bijzaak?
Indien je sowieso een computer nodig hebt en je budget is beperkt zou ik zonder meer voor die computer gaan + midikeyboard. Er zijn tegenwoordig voldoende software plugins gratis te downloaden die best goed klinken.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden!
suc6!

Ik heb net mn rooster in zitten vullen en klanksynthese zit ook in het programma. Over opdrachten kan ik nog niks vertellen omdat ik morgen pas mn eerste lessen heb maar ik kan wel vertellen dat ik vakken krijg als:

muziekproductie
studiotechniek
klanksynthese
sequencing
transmission en pedagogiek

Dit zijn de vakken die vooral om praktijkgerichte zaken gaan. kan ook wel de rest van de vakken opnoemen maar die zijn vooral muziektheoretisch, dus dat is toch niet relevant.

en qua budget wil kan ik of een goede laptop kopen, of een fatsoenlijke desktop met een motif 6, zeg dan even voor het gemak ongeveer 2500 euro.
 
Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Ik zou gaan voor een goedkope desktop computer (pentium 4 3,2 Ghz, 1024 mb ram tegen woordig als voor minder dan 600 euro), met een synth of masterklavier en een goedkoop controlepaneeltje. (voorbeeld m-audio)
Maar... trouwens ik wist niet dat je aan het conservatorium een producing opleiding kon doen :o
Das wel cool ja!

En waarvoor is zo'n controlepaneeltje dan precies? Door een andere mede student werd mij aanbevolen, dat ik het beste een amb 64 bit kon pakken omdat die de processen beter (meer) aan kon? :confused:
 
AMD 64 bit is inderdaad beter, maar ook weer duurder... controlepaneeltje is handig om al je settings van je plugins te regelen met een hardware bakje bijvoorbeeld: LFO, filters, envelopes, volume mixingkanaal, mute/solo, transportfuncties enz...
 
Back
Top