Roland digitale piano RD-700 / DR-170 / FP-5

jacques

Ingeburgerd
Lid sinds
24 juli 2004
Berichten
28
Locatie
Vlaardingen
Geachte forumleden,

langs deze weg wil ik graag van jullie horen WAT wij zouden moeten aanschaffen voor type digitale piano.

Op dit moment zijn er 3 piano's, welke voor ons ( jacques en ingrid ) aantrekkelijk zijn.
de RD-700 / RD-170 / FP-5 van roland,

De RD-700 en de FP-5 hebben een progressive hammer action klavier, de RD-170 alleen een hammer-action klavier.
het klavier vinden wij belangrijk, maar ook de klanken.
Zelf bezit ik een roland G-800 keyboard welke ik in 1996 nieuw gekocht heb, maar door gezondheidsredenen nooit echt bespeeld hebt. ( kan ook nog niet echt goed spelen ) echter wel via PC en een SC-155, dus midi is voor mij weer interessant.
Ingrid heeft wel veel keyboard gespeeld en wil graag een digitale piano.
Ook willen wij deze in de toekomst uit kunnen breiden met een module voor meer geluiden. ( XV-5050 misschien )
Maar ook de eventuele begeleidingen zoals de G-800 willen we niet missen. ( ik weet, een piano is geen synth )
We zoeken samen dus een digitale piano die aan beider eisen kan voldoen en zeker voor de toekomst nog wat waardevast blijft. ( gevraagd voor inruil G-800, viel dus erg tegen )

Gaarne jullie waardevolle ervaringen met bovenstaande piano's.

Deze aankoop zal denk ik eind van het jaar plaats vinden, en de discussie welke hierop volgt zal zeker van invloed zijn van wat wij gaan aanschaffen.

alvast bedankt dat jullie de moeite nemen voor het lezen van deze thread.:luv:
 
De RD-700 heeft een veel beter klavier dan de RD-150/170. De FP-5 heb ik nooit onder de vingers gehad, dus daarover kan ik weinig vertellen. De RD-700 heeft in ieder geval een ruim arsenaal aan klanken aan boord en je kan ze nog uitbreiden met 2 SRX-uitbreidingskaarten.

De Roland XV-88 lijkt me trouwens een interessant alternatief in de Roland familie. Een XV-3080 met een gewogen klavier is een stevige combinatie, aan geluiden heb je hier zeker geen gebrek en deze kan tot 4 SRX-kaarten bevatten.
 
Re: Roland digitale piano RD-700 / DR-170 / FP-5

Origineel geplaatst door jacques
Ingrid heeft wel veel keyboard gespeeld en wil graag een digitale piano.
Ook willen wij deze in de toekomst uit kunnen breiden met een module voor meer geluiden. ( XV-5050 misschien )
Maar ook de eventuele begeleidingen zoals de G-800 willen we niet missen. ( ik weet, een piano is geen synth )
We zoeken samen dus een digitale piano die aan beider eisen kan voldoen en zeker voor de toekomst nog wat waardevast blijft.

Yamaha heeft een CVP-serie die precies daarop inspeelt. Een CVP is een piano (CLP) met begeleiding zoals je terugvindt op de betere PSR-toestellen. De huidige CVP-200 serie is zonet 'vervangen' door de 300-serie. De 300 serie neemt trouwens heel wat eigenschappen over van de Tyros (Yamaha's top arrangerkeyboard).

De CVP-toestellen zijn echter niet goedkoop en wegen heel wat meer dan een stagepiano.

Als je tevreden bent van je huidige arranger-keyboard, dan kan je dat misschien beter behouden en aansluiten aan een goeie digitale (stage) piano.

Meer info over de Yamaha CVP Clavinova's

Ook andere fabrikanten, waaronder Roland, Kawai, Kurzweil,..., hebben dergelijke piano-arrangerkeyboard combinaties. Dit soort piano's worden vaak onder de noemer Ensembles geplaatst.
 
RD-700

RD-700

hover,

ik begrijp dat je eigenlijk zegt dat een RD-700 in combinatie met een XV-3080 een zeer goede keuze is,
waar ook nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden aanwezig zijn.

Wij gaan niet "on stage " is alleen voor thuis gebruik. Dus eventuele losse modules zijn voor ons geen probleem.

ik lees ook dat je de G-800 via midi kan koppelen aan de RD-700 voor het begeleidings gedeelte.( indien ik dit verkeerd begrijp aub verbeteren )


p.s
de FP-5 is met speakers uitgevoerd met hetzelfde klavier als de RD-700.

alvast bedankt voor de uitleg. :luv:
 
Ik heb sinds vorig jaar een RD-700 en hij bevalt mij echt uitstekend, vooral het klavier en de sounds.

Klavier: een van de hoofdredenen dat ik deze gekocht heb. Speelt nog veel fijner dan de RD-170, vooral als je echte piano's gewend bent. Ik vind het klavier ook fijner spelen dan die van de Yamaha P-series, alhoewel de P-250 ook best lekker speelt. Ik vind vooral de aanslaggevoeligheid erg prettig (bovendien instelbaar in 5 settings in de zin van light/medium/heavy, veel beter dan die van Yamaha; niet dat ik het ooit gebruik aangezien de standaard setting Medium gewoon prima speelt), ik kan met dit klavier makkelijk genuanceerd spelen.

Sounds: de piano's zijn uitstekend, ik vind de klanken voller en natuurlijker klinken dan die van Yamaha. De Rhodes klanken zijn echt helemaal tegek (ik ben een Fender Rhodes fan), de RD-700 is een van de weinige digitale piano's die ik ken met zulke genuanceerde Rhodes klanken.
Overige klanken zijn ook erg goed, de Tonewheel organs klinken ook erg vet.

Positief:
-klavier
-sounds
-mogelijkheden (o.a. uitbreidbaar met expansion boards, er is een waanzinnig mooie concertpiano verkrijgbaar!)
-intuitieve bediening van de standaard functies, maar ook onderliggende uitgebreide functies zijn goed te gebruiken.
-design (ziet er nog leuk uit ook!)

Negatief:
- prijs (toen), is nu al wel stuk beter
- gewicht (behoorlijk zwaar, maar voor thuisgebruik maakt dat dus niet uit. Tip: koop een goeie stand)

Als je geeft om een goed klavier dan is het zeker de moeite waard om meer te betalen voor een piano met Progressive Hammer-action klavier ipv. standaard Hammer-action klavier.
 
Origineel geplaatst door jacques
hover,

ik begrijp dat je eigenlijk zegt dat een RD-700 in combinatie met een XV-3080 een zeer goede keuze is,
waar ook nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden aanwezig zijn.

Ik bedoelde de Roland XV-88, dat is een gewogen klavier met een XV-3080 onder de motorkap :D . Je kan trouwens elke module (ook jouw G-800) aan een RD-700 hangen hoor, das het leuke aan MIDI.
 
Wel, ik zou zoiezo niet voor Roland digitale piano's gaan, omdat het klavier en de pianosamples mij niet zo bevallen.
Tests spelen van verschillende componisten: lichte sonata: speelde vloeiend, rachmaninov hapering door vreemde terugslag klavier, klavier voelt te licht aan, bach: geen probleem, liszt: haperingen en sommige passages speelde ik sneller dan het hoort alweer door het te lichte klavier. Yamaha P-series: P-250: Goed klavier, rachmaninov/liszt moeiteloos met goeie terugslag, klavier voelt natuurlijk aan. Yamaha clavinovas: voelt heerlijk aan en de pianosound. Kurzweil PC-1x en PC2 en P-series + K-series (K2500x, K2600x): klavier voelt niet natuurlijk aan, pianosounds klinken niet goed genoeg. Yamaha rulez dus bij digitale piano's. En als je me niet geloofd kijk dan bevoorbeeld naar dit filmpje http://www.yamaha-europe.com/yamaha...uct_demos/CVP307/CVP307_english_v1_0_300k.wmv waar peter baartmans een nieuwe clavinova test waar behoorlijk goeie styles in zitten (van de Tyros) met mega-voice technologie :)
 
Back
Top