advies nodig voor aanschaf masterkeyboard

Geruisloos

Ingeburgerd
Lid sinds
17 december 2005
Berichten
70
Beste leden,

In de loop van 2006 wil ik een "studiotje" opzetten om muziek mee te gaan produceren. Ik denk hierbij aan een MIDI controller gekoppeld aan een laptop/PC om vervolgens alles via software synths en sequencers te laten draaien.

Er zijn talloze MIDI controllers, synthesizers en digitale piano’s op de markt en omdat ik nieuw ben op het gebied van MIDI ben ik hier voor advies. Mijn budget voor een masterkeyboard ligt rond de 700 euro.

Het soort muziek dat ik wil gaan maken is klassieke piano- en filmmuziek (orkestachtige taferelen). Daarnaast wil ik misschien een beetje experimenteren met elektronische muziek ála Vangelis en Sigur Rós.

Ik ben op zoek naar een controller met 88 toetsen en een klavier dat een beetje in de buurt ligt van een echte piano. Hammer effect/weighted keys of iets dergelijks dus. Omdat ik jarenlang op een vrij zware piano heb gespeeld zoek ik een keyboard dat niet te gevoelig is.

Ik ben regelmatig het woord “aftertouch” tegenkomen. Volgens de één een absolute must en de ander weer overbodig. Wat ik begrepen heb is dat je met aftertouch nadat je de toetsen hebt aangeslagen nog eens extra druk op de toets kan uitoefenen om een bepaald effect te krijgen. Zelf denk ik dat ik voor klassieke stukken geen aftertouch nodig zal hebben, maar het is misschien een leuke toevoeging als ik wil experimenteren met elektronische muziek. Misschien dat iemand een voorbeeld kan noemen waarbij aftertouch grote waarde aan een productie toevoegt?

Daarnaast ben ik ook regelmatig zogenoemde stage piano’s tegengekomen (met MIDI). Deze hebben zelf al enkele geluiden aan boord en kunnen dus zonder extra module (hard of soft) muziek produceren. Op dit moment denk ik dat ik vooral in studio set-up zal spelen maar lijkt me deze optie toch interessant. Hoewel aan deze ingebouwde sounds misschien weer een extra prijskaartje hangt.

Hieronder enkele master keyboards die ik in gedachte had:

M-Audio Keystation Pro 88 (500-600 euro)
M-Audio ProKeys 88 (600-700 euro)
Roland RD-170 (800-900 euro)
Yamaha P90 (1000 euro)
Fatar Studiologic SL880 Pro (500 euro)

De P90 is een beetje boven mijn budget maar ik sta open voor goede prijs kwaliteit verhoudingen. Allemaal hebben ze voor- en nadelen uiteraard en de persoonlijke smaak van de artiest zal uiteindelijk ook meewegen.

Mijn vraag is nu of er hier personen zijn die mij kunnen adviseren wat een interessante MIDI controller of stage piano zou kunnen zijn. Gekeken daarbij naar mijn budget, eisen en toepassingen van het apparaat. Suggesties die nog niet in het bovenstaande rijtje staan zijn altijd welkom uiteraard.

Wat ik uiteindelijk wil opzetten is een “studio” met de volgende onderdelen: Laptop of PC, master keyboard en monitor speakers. Wel neem ik aan dat bij keyboards zonder USB aansluiting een MIDI interface nodig is om het apparaat aan de computer te koppelen.

Heb ik verder nog onderdelen nodig (speciale geluidskaart?) als ik alles software-matig aanstuur? (Met programma’s als Cubase/Logic/Reason en aanvullende VST’s.)

Hopelijk kan iemand mij hierover adviseren. Bij voorbaat dank.
 
Laatst gewijzigd:
Re: advies nodig voor aanschaf masterkeyboard

Origineel geplaatst door Pietro

M-Audio Keystation Pro 88 (500-600 euro)
M-Audio ProKeys 88 (600-700 euro)
Roland RD-170 (500-600 euro)
Yamaha P90 (1000 euro)
Fatar Studiologic SL880 Pro (500 euro)

Kijk ook even naar de Roland A-90ex. (700-900 euro 2e hands) Zou ook een goede keus zijn nl, zeer uitgebreide controller functies en een beter klavier dan de meeste modellen die je hierboven noemt. Wel een zware jongen: 27KG.

Heb ik verder nog onderdelen nodig (speciale geluidskaart?) als ik alles software-matig aanstuur? (Met programma’s als Cubase/Logic/Reason en aanvullende VST’s.)

Goede geluidskaart is zeker aan te raden.

-betere geluidkwaliteit
-lage latency, (ASIO) is een must voor het realtime bespelen van VSTi
-midi interface zit er meestal ingebouwd, is dat evt. probleem ook meteen opgelost.
 
ik heb zelf een P90 en die heeft een lekker stevig klavier....

ik vind hem lekker spelen maar er zijn mensen die het klavier te zwaar vinden

ohja de sound vind ik ook erg goed

naar mijn idee kun je rond de 1000 euro niks beterz vinden kwa piano sound

of je moet naar gem/kawai enz kijken maar dan ben je een hoop geld meer kwijt

suc6
 
CME UF8

Komt er bij mij volgend jaar ook, lekkere toetsen, uitgebreide interface... schijnt erg goede drivers te hebben (beter dan M-Audio en Novation) Kweet alleen niet hoe/wat voor editor, templates en ander spulleke erbij zitten

Deze gaat bij mij de Novation Remote 25 vervangen (die schiet ik dan met spijkers tegen de muur vast, wat een kudTding !)
 
Wat is er mis met de Nov. Remote 25 - behalve het kleine aantal toetsen, waarmee ik trouwens goed kan leven en wat ik van tevoren wist?

Ik ben er zeer tevreden mee. Met de schuiven kan ik gemakkelijk softsynths aansturen en met de laatste software is de remote 25 ook gemakkelijk en snel te programmeren. Via Sounddiver stuur ik ook al mijn hardware synths ermee aan. Loopt als een zonnetje.

Ik vind de toetsen ook lekker spelen.

Een tevreden klant dus!:mega:
 
het ding is gewoon onstabiel, ik heb de laatste drivers en os en een keurige install ervan (ook in SX) maar asap ik met dat ding in de Virus-C aan de slag ga met spelen en/of controller info verzenden (cutoffs/filters/reso enz enz) slaat ie erg vaak vast.

Terwijl als ik een Roland masterkeyboard genruik en hetzelfde doe, dan gebeurd dit niet.

Ook schakelen tussen VST's templates zorgt regelmatig voor vastlopers in het midi signaal

Meende eerst dat het m'n M-Audio midi bay was (8x8/s) maar dat blijkt neit het geval, omdat andere apparaten het niet doen, bv m'n R8, die zend en ontvangt vele malen meer midi info tijdens een track dan dat ik met die remote ooit zou kunnen verzenden (handjes tekort :P) en zoals gezegd... met een ander master keyboard gebeurd het niet. :)
 
Origineel geplaatst door Roel
oberheim mc1000 voor 500-600 euro niet vergeten :)

Inderdaad ook een fijne, heb 'm zelf ook. Volgens mij kost 'ie tegenwoordig zelfs nog minder dan 500 euro (nieuw).
 
Dank voor de reacties. De CME UF8 lijkt lijkt me een interessante optie. Ook ziet ie er lekker retro uit. Reviews zijn goed maar er blijken toch ook wat kinderziektes te zijn.

Die Oberhaum MC1000 is ook een aardig ding. Beide apparaten kosten per stuk nog geen 500 euro. Iemand misschien ervaring met één van deze controllers?
 
ik vond de CME UF8 niet lekker spelen.

kijk eens naar:
oberheim MC serie
doepfer lmk serie
yamaha p90 (of de p120 die is net uit productie, dus die zal je soms voor hetzelfde geld tegenkomen)
die nieuwe GEM PRp 700 (zal ongeveer 1000,- gaan kosten)
 
Zou iemand me iets meer kunnen vertellen over die kinderziektes van de CME UF8? Ik ben zeer geinteresseerd in dit masterkeyboard, maar wil natuurlijk wel weten wat er voor eventuele problemen zijn.
Wat ik verder nergens kan vinden is de hoeveel memory locaties voor setups etc. Het nadeel van de m-audio's vond ik namelijk dat ik maar 10 setups kwijt kon. Hopelijk kan er in de UF8 wat meer.
 
Re: advies nodig voor aanschaf masterkeyboard

Origineel geplaatst door Pietro

Ik ben regelmatig het woord “aftertouch” tegenkomen. Volgens de één een absolute must en de ander weer overbodig. Wat ik begrepen heb is dat je met aftertouch nadat je de toetsen hebt aangeslagen nog eens extra druk op de toets kan uitoefenen om een bepaald effect te krijgen. Zelf denk ik dat ik voor klassieke stukken geen aftertouch nodig zal hebben, maar het is misschien een leuke toevoeging als ik wil experimenteren met elektronische muziek. Misschien dat iemand een voorbeeld kan noemen waarbij aftertouch grote waarde aan een productie toevoegt?

Aftertouch kun je in orchestrale muziek mooi gebruiken om vibrato of glissando toe te voegen. Kan natuurlijk ook met een voetpedaal maar met je vingers is het voor mij wat natuurlijker. Mooiste is dan Polyfone Aftertouch (Key Pressure)waarbij de druk van iedere vinger apart doorgegeven wordt. Maar dan moet je wel weer een synth/sampler hebben die dat kan verwerken, en dat zijn er niet zoveel (Roland JV2080)! Ik geloof dat de Roland A80 PolyAT heeft.
 
en welke masterkeys ondersteunen dat key pressure?
mijn ervaring is dat de meeste keys gewoon de pressure optellen; m.a.w. de key waarbij de aftertouch het hardste wordt ingeduwd bepaalt hoeveel aftertouch er wordt gebruikt op de synth..
 
Dat aftertouch klinkt inderdaad wel handig. Maar ik neem aan dat een bepaalde VST of sound module key of channel aftertouch wel moet ondersteunen. Of hebben ze over het algemeen allemaal in ieder geval channel aftertouch?

Ik vraag misschien vrij veel maar ik probeer een beetje te begrijpen hoe het hele MIDI gebeuren in elkaar steekt. ;)

Origineel geplaatst door renepela
Zou iemand me iets meer kunnen vertellen over die kinderziektes van de CME UF8? Ik ben zeer geinteresseerd in dit masterkeyboard, maar wil natuurlijk wel weten wat er voor eventuele problemen zijn.
Wat ik verder nergens kan vinden is de hoeveel memory locaties voor setups etc. Het nadeel van de m-audio's vond ik namelijk dat ik maar 10 setups kwijt kon. Hopelijk kan er in de UF8 wat meer.

Als je hier trefwoorden als UF8 of CME invoert krijg je aardig wat topics over het apparaat. Er is ook een officieel forum waar gebruikers van de CME controllers terecht kunnen met hun problemen. Daarnaast geloof ik dat er helemaal geen memory op de UF8 zit om setups op te slaan. Maar dit zul je wel tegenkomen op dat musicplayer.com forum.
 
Ik denk dat ik er wel uit ben en op dit moment voor de Oberheim MC-1000 ga. Ik ben van de week even langs Studio de Dijk geweest in Alkmaar maar die zijn aan het verbouwen of iets dergelijks. Eerst wil ik namelijk wel even wat klavieren uitproberen voordat ik daadwerkelijk een keuze maak. Verder hoop ik dat ik deze controller voor een leuke prijs bij een winkel in de buurt kan bestellen (in plaats van online) voor een wat makkelijkere klanten service.

Weet iemand nog goeie zaken in de buurt van Alkmaar?
 
ik ben zelf keihard afgeknapt op de cme midi controllers

eerste cme was een probleem met het klavier, toetsen die verschillende aanslag hadden dus ik kon nooit een melodietje spelen op zelfde volume

volgende cme: verf problemen (ja verf op het alluminium case :stupid) de verf rondt de knoppen was binnen 2 dagen weg gesleten , meteen terug gestuurd

verder nog een rammel cme die naar mijn idee niet goed afgemonteerd was vooral rondt de faders rammelde hij enorm
en als ik een melodietje speelde en ik liet de toetsen te hard los dan rammelde de cme ook mee dit had ik natuurlijk een voudig zelf kunnen oplossen maar ik werdt hier schijt ziek van en ook nog het modulatie wheel die langs de case schuurde en ding ook meteen terug gestuurd

mijn eerste cme heb ik in augustes 2005 gekocht en nu inmiddels zitten we in december en heb ik in totaal nog geen week zo,n ding bij huis gehad en de laatste heb ik in september terug gestuurd, correctie augustes zelfs poee de aankoop maand dus




heb ook het cme forum door zitten spitten en er zijn zo ontzettend veel mensen met klachten
over indd heen snel weg vagende verf en nog veel meer problemen

of bijv de "houten"zijkanten wat gewoon gespoten plastic is wat ook zeer snel los bladert


de moderators op het cme forum komen nu ook allemaal terug dat de cme geen "proffesioneel" product is en dat je als klant niet te veel kan verwachten, oke daar ben ik het mee eens zeker voor het geld wat hij kost, maar zet hem dan niet op de markt als pro controller

ze zeggen zelfs op het forum dat als je een cme met een oudere rom hebt dat je dan maar tevreden moet zijn want het is immers een super vette controller , jaja wat een eikels


het is dat ik keihard afknap op alle andere controllers anders had ik al lang gezegt doe mij maar een ander merk controller
of nog beter me geld terug
 
Back
Top