Geluid reversen in Roland XP-30

napalmman

Ouwe rot
Lid sinds
2 januari 2002
Berichten
502
Locatie
den Haag
Weet iemand hoe dat moet...ik wil bepaald geluiden omdraaien...maar kan er niks over vinden in de handleiding.

Thnx in advance...:biertje:
 
op de synth zelf? lijkt me sterk... dat is meer een sampler-functionaliteit. je kan natuurlijk altijd een sample maken van een geluid en het met een edit-progje omdraaien, vervolgens in ... weet ik veel... fruityloops ofzo gebruiken.
 
Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
op de synth zelf? lijkt me sterk... dat is meer een sampler-functionaliteit.

Is helemaal niet zo gek want elke Triton kan dit heel eenvoudig. Dus, waarom die XP niet?
 
Origineel geplaatst door napalmman
Ja..ik dacht t ook...maar niemand schijnt t te weten...

Ik heb zelf geen XP synth dus ik kan je daar zelf niet bij helpen.

Ik vermoed dat je dit op het niveau van de 'tones' moet zoeken. Bij Roland is een Tone het kleinste onderdeel om geluiden samen te stellen. Als het op de XP kan, dan moet je dit zoeken bij de "waveform parameter" (ik ken de juiste Roland term niet).

Bij een Triton is dit op de Oscillatorpagina waar je dit zelfs apart kan instellen per multisample, dus apart voor de high- en low-multisample.

Waar zijn hier de XP-geluidenbakkers?
 
Als 't niet op de xp-80 kan zal 't op de xp-30 ook wel niet kunnen want da's volgens mij precies dezelfde bak met wat ander uiterlijk en extra waveform rom.

Nee, het kan echt niet op de synth zelf, waarom stoppen ze er anders reversed waveforms in als variant op enkele van de normale waveforms.
 
Nee, reversen kan niet. Dat weet ik echt zeker. Er zijn vast wel allerlei geintjes uit te halen om het effect te benaderen, maar dat is iets anders natuurlijk (jeweetwel, creativiteit met ADSR, LFO's en effecten). Zoals eerder is gezegd zitten er wel een aantal reversed waveforms in, in de meeste gevallen achteraan de sets, maar dat is valsspelen natuurlijk als je ze zelf wil maken.
 
Op de JV1080 kan je ook alleen de reversed waveforms gebruiken. Er is geen mogelijkheid dat je andere waveforms omdraait.
Lijkt me sterk dat het op de xp-30 wel kan.
 
Oh, dat was ik vergeten te zeggen: ik heb een XP-30, en ik heb nog even snel nagekeken voor ik poste, dus behalve als ik een totale idioot ben en er overheen gekeken heb (en er al 3,5 jaar overheen kijk) kan het echt niet. ;)
 
Sommige waveforms van de JV/XP (vooral de expansion boards) worden reversed afgespeelt als je de basis pitch hoog genoeg instelt (bijv +36).
 
Back
Top