Hoe benader ik Rythm banks van mijn Roland synth in een DAW?

PANTA

Synthwaver
Lid sinds
17 juni 2020
Berichten
57
Locatie
Apeldoorn
Beste leden,

Zoals de titel al (deels) aangeeft, ben ik op zoek naar een manier om de rythm bank (drumsecties) te besturen vanaf mijn DAW.

Ik gebruik FL Studio met daarnaast een Roland JV-80.
Ik heb via de FL Studio dashboard ( Legacy ) een handige layout gemaakt voor mijn JV-80 en vanuit daar kan ik elke bank oproepen.
De JV-80 kent er intern 3 x 64 patches. ( A / B / I ) en die hebben allemaal hun eigen MIDI bank nummer.

Echter, ik kan met geen mogelijkheid info vinden ( ook niet in de JV-80 gebruiksaanwijzing ) waar de zg. interne Rythm banks staan.

Ik wil graag via mijn DAW bepaalde drum grooves maken, maar de enige manier waarop het nu kan is door losse samples op te nemen, zonder MIDI. Het nadeel hiervan is dat ik niet de mogelijkheid heb om bepaalde ingeprogrammeerde grooves af te spelen, en moet werken via opgenomen WAV bestanden in één of andere drumsampler. Eenmaal opgenomen kan ik deze minder nauwkeuriger aanpassen. ( Denk aan pitch/key ) Dit moet natuurlijk anders kunnen. Ook met het oog op live-performance.

Wie heeft er verstand van (oudere) Rolands gebruiken in een DAW, en weet mij te vertellen onder welke MIDI bank nummer/kanaal deze staan?

JV80.png
 
Ok. Problem solved. Na dagenlang zoeken, heb ik mij nu echt nijdig gemaakt en ben gewoon net zo lang aan het proberen geweest tot ik ergens resultaat had. Grappig is dat bepaalde info gewoon niet te vinden is, in gebruikershandleidingen of online.

Wat het probleem nu dus was, het systeem kent twee manieren van spelen. Patch mode en Performance mode. Patch is gewoon een enkel geluid, dus een enkele MIDI bank. Performance zijn 8 patches die allemaal een eigen MIDI kanaal hebben. Zou je ze alle 8 gaan gebruiken, gaat dit een beetje ten koste van de polyfonie. Maar goed.

Nou is het dus zo, dat in Performance mode, elke patch dus een eigen MIDI kanaal heeft met een totaal van 8. Dit kan ik ook gewoon in mijn DAW instellen onder CHNL.

Waar ik de vergissing in heb gemaakt, is dat MIDI channel 1 bedoeld is voor Patch Mode. Vanuit hier kan ik via Main Controls een patch oproepen en horen.
Echter, deze heb ik niet meegeteld, en tegelijkertijd dacht dat er 8 MIDI kanalen waren voor Performance. Daarom heb ik nooit echt gekeken op MIDI kanaal 10. En daar staat dus Rythm... Oeps. Dat was stom van mij.

Wat dus blijkt:

MIDI kanaal 1: Patch Mode.
MIDI kanaal 2 tm 9: Performance Mode ( 8 Kanalen. )
MIDI kanaal 10: Rythm.

Nou ja, mocht iemand anders spelen met soortgelijke leeftijd Roland Synths onder een DAW, en komt op hetzelfde probleem, wellicht helpt dit dan.

Sorry voor de post!
 
Goed dat je het hebt gevonden. Ben er net mee aan het spelen met mn Fantom G8. Idd kanaal 10 voor drums is echt een Roland ding (ook op soundcanvas).
 
Kanaal 10 is idd vaak het kanaal voor drums
 
Back
Top