Op zoek naar een goede keyboard/synth/workstation

Beyond Daviid

Nieuwkomer
Lid sinds
6 augustus 2004
Berichten
5
OK, ik ben nieuw hier dus als ik wat verkeerd doe, gewoon zeggen :biertje:
Om te beginnen stel ik me maar even voor, ik ben David, woon in Den Haag en speel al ongeveer 8 jaar keyboard. Ik heb nu een Roland EM-20 en ik ben van plan een tweede aan te schaffen (het liefst een workstation of een sytnh waar je samples kan afspelen) Ik weet alleen niet welke geschikt is. Ik zat eerst te denken aan een Roland Fantom, maar omdat die niet meer worden geproduceerd ging ik verder kijken en kwam toen terecht bij de Roland RS-7, echter door m'n examens had ik weinig tijd om meer info ervan op te zoeken, ben nu weer bezig om wat info en recensies ervan te lezen, ik hoorde ook goede verhalen over de Korg KARMA en de Nord me eeElectro alleen weet ik niet in welk opzicht. Ik heb geen idee wat Kurzweil in petto heeft, daar ben ik nog mee bezig, maar als iemand n goede kan aanraden, dan zou ik dat heel fijn vinden
Wat ik graag wil voor m'n nieuwe aanwinst is dat de geluiden van piano, gestreken instrumenten, synth en effecten erg mooi klinken. Zo'n analoog lijkt me ook erg vet en wat me ook erg leuk zou zijn is dat het 76 toetsen heeft, maar wat ik vooral belangrijk vind zijn de realistische klank van de geluiden. M'n budget ligt zo rond de 1300 euro. Over het algemeen speel ik nummers van nightwish, the gathering, apocalyptica, metallica en gebruik daar heel vaak de strings, piano, harp, choir, church organ, en van die synth geluiden.
Hebben jullie misschien suggesties en/of aanraders? alvast hartelijk bedankt :halleluja
 
Er staat al een heleboel info op het forum, misschien dat je met de zoekfunctie verder komt. Maarreh, Tuomas van Nightwish gebruikt alleen Korg instrumenten, die naar mijn mening over het algemeen net wat meer 'punch' hebben. Misschien een (tweedehands) Triton pro? Succes!

Oh, enne.... welkom! :D
 
Jouw eisen/voorkeuren:
- realistische geluiden;
- sample-optie;
- 76 toetsen;
- voor gothrock.

Ten eerste: analoog en VA gaan zelden of nooit samen met realistische geluiden en 76 toetsen. En een Nord Electro is (vooral) bedoeld voor orgels en (e-)piano's. Een echte synth is het niet, meer een soort vintage-keyboard.

Workstations die dit wel allemaal hebben: (Korg) Triton Pro, Triton Extreme Pro, (Roland) Fantom 7, Fantom-S 7, Fantom-X 7, (Yamaha) Motif7, Motif ES7, (Kurzweil) K2500, K2600, K2661. In de Gothrock wordt dodelijk vaak de Triton gebruikt. Daar moet je het dus gemakkelijk mee kunnen halen. Verder zijn al deze synths heel erg vergelijkbaar. De Kurzweils springen er wel tussentijd; die werken een beetje anders en zijn aanzienlijk ingewikkelder (en daarmee leuker, maar minder geschikt in den beginne). Dit zijn trouwens bijna allemaal 76-toestenversies van synths die ook met 61 of 88 toetsen te krijgen zijn.

Over wat je verder noemt: de Korg Karma is hetzelfde als een Triton, maar dan zonder sampler en nog een paar opties, maar met geavanceerdere arpeggio-functies. De Triton LE is een gestripte versie van de Triton (geen sampling, minder insert-fx, enz.). De RS-7 is van de budgetlijn van Roland. Wederom geen sampling, ook geen sequencer. Het kleine neefje van de Fantom. Maar dit kun je allemaal gemakkelijk vergelijken op de sites van de fabrikanten (zie de specs aldaar).

Met een budget van rond de 1300 euro kun je de grote workstations nieuwe niet betalen (zie bijvoorbeeld http://www.feedback.nl/). Wel een Triton LE7 en de RS-en, en van Yamaha de S03, S30, CS6x. Als je bij 2e-hands gaat kijken, dan moet het wel lukken om voor dit geld een Triton Pro (=Triton met 76 toetsen), Fantom7 of Motif7 te krijgen. Of anders een Roland XP-30, waar je, denk ik, ook wel een eind mee zou kunen komen.

(welkom)
 
een motif7 heb je wel voor 1300 euro. Met een beetje zoeken heb je een triton (61 toetsen) ook wel voor 1300 nieuw (bij musikproduktiv waren ze laatst iets van 1600 maar dan zaten er wel 2 expansionboards in).
Misschien heeft musikstoreköln nog wel een fantom trouwens...
 
ik (probeer) ongeveer hetzelfde als wat jij doet, en heb daar recent een korg karma voor aangeschaft, zat eigenlijk met dezelfde vragen als waar jij mee zit,. ben er inmiddels ook achter waar ik toch een beetje bang voor was dat die karma veeeeeeeeeeeeel meer kan dan wat ik er van gebruik, verder ben ik er wel goed tevreden over alhoewel het me wel een maandje of 2 heeft gekost om voor elkaar te krijgen wat ik zo'n beetje eruit wou krijgen, het is ook handig om naar de N364 te kijken, is tweedehands een stuk goedkoper dan de karma,
en heeft ook hele vette strings, verder ben je met z'n speeltje wel ff van de straat voorlopig,. ik zeker als newbie :p
 
ben er inmiddels ook achter waar ik toch een beetje bang voor was dat die karma veeeeeeeeeeeeel meer kan dan wat ik er van gebruik, verder ben ik er wel goed tevreden over alhoewel het me wel een maandje of 2 heeft gekost om voor elkaar te krijgen wat ik zo'n beetje eruit wou krijgen,

Van een em20 (of iets vergelijkbaars) naar een workstation of synth is ook wel een hele grote stap. Ben zelf van een E70 naar FantomX gegaan, en dan heb je de oude meteen niet meer nodig eigenlijk ;)

Ik heb nu een Roland EM-20 en ik ben van plan een tweede aan te schaffen (het liefst een workstation of een sytnh waar je samples kan afspelen) Ik weet alleen niet welke geschikt is. Ik zat eerst te denken aan een Roland Fantom, maar omdat die niet meer worden geproduceerd ging ik verder kijken en kwam toen terecht bij de Roland RS-7...

Ik heb dus geen idee in hoeverre je erin verdiept hebt, maar je hebt dus nu een arranger keyboard, en je wil een nieuwe omdat je oa. wil gaan samplen. Daarvoor hoef je natuurlijk geen hele workstation aan te schaffen ;) Die kunnen dat wel, maar daarnaast ook nog zo gloeiend veel meer. Als je al die andere coole features dan niet echt intensief gaat gebruiken is dat zonde van je geld.

Weet je de verschillen tussen arrangers, synthesizers en workstations? Analoge, virtual analoge en sample based boards? Wat polyfonie en multitimbraal inhouden? Als je een nieuwe bak gaat kopen is het niet onbelangrijk om te weten namelijk... Ik wil niet belerend overkomen ofzo, ben zelf ook behoorlijk n00b, maar het kan beter te vaak gezegd worden dan helemaal niet :) dus stel jezelf wat vragen, ala

- wil je zelf sounds gaan maken? of zijn presets genoeg?
- wil je tracks gaan maken? dan heb je een sequencer nodig dus (of pc + software)
- etc...

Ik heb me er b.v. eerst maaaanden in verdiept (geen haast, had die E70 al 8 jaar oid), toen maaaanden laten bezinken, en toen weer in verdiept, en ben uitermate tevreden met m'n aankoop. Dat ding kan alles en nog veel meer dan ik verwachtte, en het was precies waar ik aan toe was. Maar je moet dus wel weten wat je wil ;)
 
Workstation

Workstation

Quote:

Ten eerste: analoog en VA gaan zelden of nooit samen met realistische geluiden en 76 toetsen. En een Nord Electro is (vooral) bedoeld voor orgels en (e-)piano's. Een echte synth is het niet, meer een soort vintage-keyboard.

Einde Quote.

Op zich is dit waar maar de Kurzweil k2600/K2661 vormen hier toch een uitzondering op. De mogelijkheden die V.A.S.T. bieden voor VA zijn legio en de realistische geluiden zijn onovertroffen. Bovendien kun je V.A.S.T. ook nog eens loslaten op gesamplede geluiden. In mijn ogen is de Kurzweil onovertroffen. Beter dan de Motif ES en zeker beter dan de Triton/Karma en Roland-varianten.

check de site: http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=281

Ik heb je ook nog een PB-tje gestuurd.
 
Is het belangrijk voor je om geluid op het keyboard zelf te hebben, of zou je blijer zijn met een zgn studio-workstation waar je over monitoren op speelt? Ik zou je namelijk GEM kunnen aanbevelen, in ieder geval om er even naar te luisteren. Als je geld als water hebt, dan is de Genesys Pro misschien iets voor je. Super compleet apparaat, kijk maar eens hier en hier
Goede gitaren, orgels, strings en synth pads. De piano van de WK4 en WK8 is matig, maar in de WK8SE en WK8LE (en dus volgens mij ook de SK880) zit de RealPiano, de piano van de bekende RealPiano series, welke de voorganger zijn van de MegaPro piano's. Ikzelf gebruik die piano's (GrandPiano, Wurli's en Rhodes) ook in mijn Equinox. Super geluiden.

Een andere optie zou kunnen zijn een WK8SE (laatste versie heet nu WK8LE; mooi zilver kleurtje), dit is een voorganger van de Genesys, maar nog steeds met zeer aparte geluiden. Gelijkwaardig met de WK8 is de WK4, waar je met een tweedehands ook veel plezier mee kan hebben. Groot beeldscherm, sample-optie, veel songs en styles verkrijgbaar; en het belangrijkste: niet te duur.

wk8le.jpg

WK8LE

000637.jpg

WK8 (WK4 ziet er praktisch hetzelfde uit)

gem_genesys_pro_entertainerkeyboard_pimx_163029.jpg

Genesys Pro

Bel eens met Muziekhuis DaCapo, zij hebben ook de studio versies van de WK8/4 staan; mijn ervaring is dat zij toch het goedkoopst zijn in NL met de WK en Genesys. De studio versies heten SK880 en SK760, deze hebben ook een strakkere lay-out.

Veel succes met je keuze. :biertje: Mocht er een WK komen, kan ik wel wat software voor je regelen.

PS Ik moet er eens geld voor gaan vragen bij GEM voor dit soort verhaaltjes :engel:
 
De Korg Karma is een fantasisch instrument. De combi's die erin zitten zijn erg goed en bruikbaar. De Nord's zijn ook zeker goede synths. Als je zoekt naar Rhodes en Hammonds dan is de Nord Electro wel iets voor jou. Jammer dat ie 2000 euro is. Over kurzweil. Naar mijn mening zijn de Kurzweil workstations de beste op de markt. Alleen, ze zijn klote duur. Je zou eventueel eens naar de PC1X kunnen kijken. Deze is vrij ''goedkoop'' maar je hebt wel waar voor je geld.

Kurzweil PC1X

kurzweil%20pcx1.jpg
 
Origineel geplaatst door RedTitan
Is het belangrijk voor je om geluid op het keyboard zelf te hebben, of zou je blijer zijn met een zgn studio-workstation waar je over monitoren op speelt? Ik zou je namelijk GEM kunnen aanbevelen, in ieder geval om er even naar te luisteren. Als je geld als water hebt, dan is de Genesys Pro misschien iets voor je. Super compleet apparaat, kijk maar eens hier en hier
Goede gitaren, orgels, strings en synth pads. De piano van de WK4 en WK8 is matig, maar in de WK8SE en WK8LE (en dus volgens mij ook de SK880) zit de RealPiano, de piano van de bekende RealPiano series, welke de voorganger zijn van de MegaPro piano's. Ikzelf gebruik die piano's (GrandPiano, Wurli's en Rhodes) ook in mijn Equinox. Super geluiden.

Een andere optie zou kunnen zijn een WK8SE (laatste versie heet nu WK8LE; mooi zilver kleurtje), dit is een voorganger van de Genesys, maar nog steeds met zeer aparte geluiden. Gelijkwaardig met de WK8 is de WK4, waar je met een tweedehands ook veel plezier mee kan hebben. Groot beeldscherm, sample-optie, veel songs en styles verkrijgbaar; en het belangrijkste: niet te duur.

wk8le.jpg

WK8LE

000637.jpg

WK8 (WK4 ziet er praktisch hetzelfde uit)

gem_genesys_pro_entertainerkeyboard_pimx_163029.jpg

Genesys Pro

Bel eens met Muziekhuis DaCapo, zij hebben ook de studio versies van de WK8/4 staan; mijn ervaring is dat zij toch het goedkoopst zijn in NL met de WK en Genesys. De studio versies heten SK880 en SK760, deze hebben ook een strakkere lay-out.

Veel succes met je keuze. :biertje: Mocht er een WK komen, kan ik wel wat software voor je regelen.

PS Ik moet er eens geld voor gaan vragen bij GEM voor dit soort verhaaltjes :engel:
Dat hoor ik dus wel regelmatig over dacapo:) daarom heb ik een paar maandjes terug daar mn SK76 aangeschaft:mega: , en als ik me niet vergis bedoel je die ook (ipv SK760). Ondanks dat ik er nog niet veel kennis van heb kan ik toch wel zeggen dat het echt geen slecht ding is, vooral in het gebied van styles en sequencing, en ook als je denkt dat het 32 tracks heeft (ipv 16 zoals op de meeste workstations), en nog het feite dat je bij de user styles "4 variaties + fill ins + intro + ending" per user style zelf kunt opbouwen. Bovendien kan hij ook samples onvangen en er zit zelfs een sample mode in om er een sampler in te bouwen (ten minste als de sampler zelf er nog niet in zit)....... duuus
 
Het gaat hier dan eigenlijk wel om keyboards toch?
Dat zijn toch geen synth-workstations zoals de Motif, de Triton of de Fantom?
Bij die GEM's heb je ook die Style (begeleiding etc.) opties erop.
 
Origineel geplaatst door Bartology
Het gaat hier dan eigenlijk wel om keyboards toch?
Dat zijn toch geen synth-workstations zoals de Motif, de Triton of de Fantom?
Bij die GEM's heb je ook die Style (begeleiding etc.) opties erop.
Nu je dit zegt weet ik het zelf niet meer. Ik ging er zelf van uit dat het om dit soort "keyboards" ging. Anders had mijn toevoeging geen nut:o: :) :doei:
 
Origineel geplaatst door sunny
Dat hoor ik dus wel regelmatig over dacapo:) daarom heb ik een paar maandjes terug daar mn SK76 aangeschaft:mega: , en als ik me niet vergis bedoel je die ook (ipv SK760). Ondanks dat ik er nog niet veel kennis van heb kan ik toch wel zeggen dat het echt geen slecht ding is, vooral in het gebied van styles en sequencing, en ook als je denkt dat het 32 tracks heeft (ipv 16 zoals op de meeste workstations), en nog het feite dat je bij de user styles "4 variaties + fill ins + intro + ending" per user style zelf kunt opbouwen. Bovendien kan hij ook samples onvangen en er zit zelfs een sample mode in om er een sampler in te bouwen (ten minste als de sampler zelf er nog niet in zit)....... duuus
Even mezelf verbeteren :engel: , dat van de sample mode klopt dus niet, er kan geen sampler in de SK76 gebouwd worden. Dacht de hele tijd van wel en vandaag pas kwam ik er achter hoe het precies zit. Excuses.
 
Back
Top