Keyboard / synth voor optreden?

Controle vraag: als ik de verschillende engines wil vergelijken, moet ik het ROM geheugen vergelijken?
 
Controle vraag: als ik de verschillende engines wil vergelijken, moet ik het ROM geheugen vergelijken?

Dat is maar een klein onderdeel van het totale klankpotentieel.de samples in het ROM geheugen bepalen de basisklank, en een groter ROM betekent vaak meer samples en/of meer samples in een multisample. Met name bij akoestische emulaties bepaalt de kwaliteit van de samples een groot deel van de kwaliteit maar meer rom betekent niet per se betere samples. Luisteren is nog altijd het belangrijkste, omdat de klank jou aan moet staan. Echt slecht klinkende synths zijn er naar mijn mening niet, maar er zijn wel flinke verschillen in klankkarakter. En die verschillen worden o.a. mede bepaald door de effectsectie, de DA convertors, kwaliteit van de outputs, etc. Vervolgens is zelfs de gebruiksvriendelijkheid van invloed op de klank, want die bepaalt in grote mate of je makkelijk zelf gaat sleutelen aan de geluiden.

Dus afgaan op ROM geheugen alleen als 'maat' voor de kwaliteit van de engine gaat je niet veel bieden ben ik bang.
 
Niks gaat boven dynamisch bereik. Kun je dat meten? Jawel, met je broekspijpen. Gaan die wapperen, dan is een synth goed. Kun je nog zoveel realistische megabytes aan rom-samples in een budgetbakje hebben: als ze niet te horen zijn, of zelfs je broekspijpen niet laten wapperen, heb je er niets aan.
Daarom zijn oude synths als de Korg 01/W, Triton of Roland JV-80 nog zo populair. Met slechts een paar megabytes aan Rom zijn de samples verre van realistisch te noemen, maar die dynamiek doet het hem: daar laat je graag een vlak klinkend modern bakje voor staan.
 
Bedankt, de tips zijn heel erg nuttig! Ik wil meer thuis eigen muziek spelen/opnemen, met MIDI. Als ik met MIDI wil inspelen op een synth/keyboard en opnemen op een pc (CUBASE bv). En daarna de MIDI liedjes afspelen via pc, met de geluiden van de synth/keyboard? Uiteraard meerdere sporen opnemen. Op welke term moet ik dan letten? MIDI sequencer? Multi timbraal?
 
Bedankt, de tips zijn heel erg nuttig! Ik wil meer thuis eigen muziek spelen/opnemen, met MIDI. Als ik met MIDI wil inspelen op een synth/keyboard en opnemen op een pc (CUBASE bv). En daarna de MIDI liedjes afspelen via pc, met de geluiden van de synth/keyboard? Uiteraard meerdere sporen opnemen. Op welke term moet ik dan letten? MIDI sequencer? Multi timbraal?



Als het je enige synth is, is multitimbraliteit wel belangrijk.
Het betekent dat je synth meerdere instrumenten tegelijk kan spelen.
En het lijkt me dat dat is wat je bedoelt.
Is je synth niet multitimbraal ( of monotimbraal dus) dan kan ie dus 1 geluid tegelijk afspelen.

Dit wordt soms verward met polyfonie. De polyfonie is hoeveel toetsen hij tegelijk kan spelen. Is een synth monofoon ( 1 stemmig) dan kun je 1 toets tegelijk laten klinken, druk je een 2e toets in, zal het eerste worden afgekapt.
Als je synth 32-stemmig polyfoon is, zal dat pas gebeuren als je een 33e toets indrukt.

Als je synth monotimbraal is maar 16 stemmig, kan hij dus maar 1 geluid tegelijk, maar wel 16 toetsen van dat geluid tegelijk.


Als je dus een 8 parts multitimbrale synth hebt die 16 stemmig is, kun je 8 verschillende presets (klanken/geluiden/ wat jij wil) laten spelen en die 16 stemmen kun je daarover verdelen zoals je wilt ( meestal).
Bijvoorbeeld 1 part met 5 stemmen voor akkoorden, 2 parts met een monofone bassline etc...


Hou er trouwens rekening mee dat je dan ook een geluidskaart nodig hebt met asiodrivers en een beetje weinig latency ( vertraging in het midi signaal) en dus midi in en out. En inputs voor je synth als je het geluid van je synth in cubase wilt opnemen.

Als je een klein budget hebt is er evengoed wel wat redelijks te krijgen onder de 100 euro. Of 2ehands nog wel minder. Goed genoeg om mee te beginnen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Musical_Instrument_Digital_Interface
 
Ik heb een KORG M50 (61 keys) gekocht, bedankt voor jullie tips!
Als ik binnenkort een 2e synth ga kopen, weet ik genoeg.
Dit topic kan worden afgesloten..
 
Mensen, ik ben zeer tevreden over mijn KORG M50, maar ik kom er toch niet helemaal uit voor een 2e keys. Nu zoek ik dus inderdaad toch een 2e keys voor optredens. Ik zoek heel simpel een preset keyboard met veel goede realistische geluiden (piano/strings/organ) voor een reggae band. Enige wat erg belangrijk is, je moet snel van geluid kunnen wisselen met 1 enkele knop. Wie heeft er tips?

Bedankt alweer..
 
Of de Integra 7 module van roland met evt. een midi keyboard erbij. Erg goede sounds die je allemaal kunt programmeren.
 
KORG KRONOS inderdaad getest in de winkel en ik vind dat KORG toch de beste geluiden heeft voor mij. Zulke apparaten kunnen zeer veel, terwijl ik alleen maar preset geluiden wil gaan gebruiken. En daarnaast is de KORG KRONOS ook te duur :) Mijn budget is max 1000,-

En ik wil liever geen sound modules en midi keys ed op het podium, liefst zo weinig mogelijk spullen, (minder kans op storingen)... :)
 
KORG KRONOS inderdaad getest in de winkel en ik vind dat KORG toch de beste geluiden heeft voor mij. Zulke apparaten kunnen zeer veel, terwijl ik alleen maar preset geluiden wil gaan gebruiken. En daarnaast is de KORG KRONOS ook te duur :) Mijn budget is max 1000,-

En ik wil liever geen sound modules en midi keys ed op het podium, liefst zo weinig mogelijk spullen, (minder kans op storingen)... :)

Als de Kronos geluiden je aanstaan, is er een goedkoper alternatief: de Krome. Deze heeft een deel van de sampleplay engine van de Kronos aan boord, en een hele reeks aan goed preset geluiden. Nadelen (zoals bij alle budgetversies van grotere workstations):
-toetsenbord is minder fijn (voelt goedkoper aan), is ook een beetje subjectief. De 61 toetsenversie is mij in ieder geval te springerig. de 88toets voelt wel goed aan.
-geen interne powerunit, waardoor je met losse adapter moet werken. Dat is gevoeliger voor lostrekken en beschadigt makkelijker,

Maar met de Krome heb je voor het geld een mooi ding qua (preset) geluiden, die allemaal erg 'Korg' klinken.
 
Als je al een Korg hebt, kijk dan ook eens wat evt. zou kunnen aanvullen. Een Motif XS is voor een redelijke prijs wel te vinden. Dan heb je een mooie combi. De Kronos is geweldig, maar ook ingewikkeld! Ik spreek uit ervaring ��
 
Als je al een Korg M50 hebt dan zou ik het ook eerder zoeken bij een ander merk i.p.v. de opvolger te kopen (Korg Krome). Een groot deel van de sounds is gewoon zeer vergelijkbaar en bijna €1000 is erg veel geld voor het relatief kleine verschil tussen beide. Dan zou ik eerder kijken naar de Roland FA-06 of de Yamaha MOXF6. Die kosten evenveel als de Korg Krome en voegen qua sound allebei heel veel toe aan je Korg M50. Het zijn volledige workstations, net als de M50, maar je kunt ze ook gewoon als preset machine gebruiken. En de presets zijn overigens voor beide apparaten zeer dik in orde. De echte pianoliefhebber heeft geloof ik wel een voorkeur voor Yamaha. Voor de Roland kun je tevens alle twaalf SRX-expansions gratis downloaden. Daarmee kun je de komende honderd jaar wel vooruit.
 
Als je al een Korg M50 hebt dan zou ik het ook eerder zoeken bij een ander merk i.p.v. de opvolger te kopen (Korg Krome). Een groot deel van de sounds is gewoon zeer vergelijkbaar en bijna €1000 is erg veel geld voor het relatief kleine verschil tussen beide. Dan zou ik eerder kijken naar de Roland FA-06 of de Yamaha MOXF6. Die kosten evenveel als de Korg Krome en voegen qua sound allebei heel veel toe aan je Korg M50. Het zijn volledige workstations, net als de M50, maar je kunt ze ook gewoon als preset machine gebruiken. En de presets zijn overigens voor beide apparaten zeer dik in orde. De echte pianoliefhebber heeft geloof ik wel een voorkeur voor Yamaha. Voor de Roland kun je tevens alle twaalf SRX-expansions gratis downloaden. Daarmee kun je de komende honderd jaar wel vooruit.

Precies! Goeie suggesties. De MOXF heeft ook nog eens de mogelijkheid om een flashboard in te plaatsen. Dat heb ik ook in mijn Motif XF. Zo voeg ik nieuwe pianosamples toe! :okdan:

De FA-06 is ook een prima optie. Let wel even op bij het feit dat deze synth geen externe keyboards kan aansturen.
 
Back
Top