-=De Grote MIDI CONTROLLER Thread=-

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Midi Controllers.... er komen er steeds meer bij!

Controllers die vnl. bedoeld zijn aje staafmixer uit Cubase/Sonar/Logic te vervangen voor
een hardware-unit. Sommigen met audio inputs, sommigen met gemotoriseerde faders,
sommige met extra draaiknoppen etc. etc.

Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijk apparaat,
maar wat zijn nou de toppers en wat zijn de floppers? :confused:

Hier een aantal apparaten op een rijtje:

Mackie Control (Universe)
Remote control unit met 100 mm motorized faders, jog/shuttle/scrub-wheel, 16 programmeerbare toetesen, draaiknoppen en display. Voor Cubase, Sonar etc.
http://www.mackie.com/products/mackiecontrol/index.html

M-Audio Evolution UC33(e)
USB controller voor bijv. software plug-ins. Bezit 18 (UC 33; 24) toewijsbare controllers en is ook te gebruiken voor synthesizers en modules via midi out. Incl. 9 faders. Prijs ca. € 269,-
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=2505615704f241ab716639de0db48fef

Yamaha 01X
De 01X is een 24 bit/96kHz controller, werkt via Firewire, heeft totaal 28 mixer kanalen en heeft 8 analoge inputs waarvan 2 XLR met phantom power. Enkele specs: 28 kanaals mixer, DAW remote met motorfaders, 24 bit/96KHz, Macintosh en Windows compatible, Mlan aansluiting, dubbele midi interface en 2 maal fantoomvoeding. Prijs ca. € 1599,-
http://www.01xray.com

Tascam FW-1884
Met 8 microfoon ingangen (met fantoom), 8 uitgangen, SPDIF uit, ADAT uit, alle converters 24-bits/96 kHz, 8 motor faders (100 mm), 4 midi in, 4 midi uit, Firewire, short cut keys en compatibel met de meeste software pakketten als controller. Prijs ca. € 1449,-
http://www.tascam.de/en/fw-1884.html

Mackie Baby Hui
Betaalbare controller voor verschillende software. Acht 60 mm touch-sensitive motor faders, acht multi functionele draaiknoppen, transport knoppen en per kanaal mute, solo, pan, sendlevel en record. Prijs ca. € 829,-
http://www.mackie.com/products/babyhui/index.html

Behringer BCF 2000
Deze Behringer controller met zijn 8 motorfaders biedt de mogelijkheid om de oneindige veelzijdigheid van audio software met behulp van echte faders en regelaars te bedienen. Werkt via USB en is toepasbaar bij de belangrijkste programmatuur als Cubase, Cakewalk en Logic. Prijs ca. € 235,-
http://www.behringer.com/BCF2000/index.cfm?lang=ENG

Behringer BCR 2000
De derde USB controller van Behringer, echter nu met roterende knoppen in plaats van de motorfaders.
Draaien ipv schuiven. Prijs ca. € 185,-
http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

Edirol UR80
Deze audio interface / MIDI controller is 24bit/96kHz, heeft 2 XLR inputs met fantoom , is voorzien van V Link voor video toepassingen en wordt geleverd met Hyper Canvas. Prijs ca. € 559,-
http://www.edirol.com/products/info/ur80.html

Korg MicroKONTROL
Metalen behuizing, draaiknoppen, faders, mini toetsen, drumpads en ledbars, allemaal bij elkaar in deze nieuwe software controller. Prijs ca. € 325,-
http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=microkontrol


Op dit forum zijn al meerdere threads over sommige midi controllers, maar ik ben erg benieuwd naar ervaringen
van jullie m.b.t. bovenstaande units om er zo achter te komen wat aanraders zijn en wat afvallers..
 
Houston

Houston

Ik werk met een Steinberg Houston. Het werkt echt super en heeft mijn hele manier van werken onwijs versoepeld. Tracks muten/solo-en, eq-en, pannen, automatisering opnemen, aux sends instellen, alles kan ermee; zelfs softsynths editen, maar daar gebruik ik liever mijn remote25 voor. Het belangrijkste ervan: de jog-dial. Ik zou niet meer zonder kunnen.


/0
 
hier een mackie control gebruiker. eigelijk is de controller een onmisbaar stuk gereedschap voor mij voor cubase. transport control is ideaal, evenals equalizing, muten en kanalen selecteren. scheelt echt een hoop RSI elende. even wennen om 'm onder de knie te krijgen maar als je er aan gewend raakt wil je niet meer zonder.

alleen jammer dat er niet meer potmeters op zitten om de vsti's te bewerken, maar er schijnt een uitbreiding te komen met 4 x 8 potmeters :)
 
De 01x (en in mindere maten de Tascam) zijn hier een wat vreemde eend in de bijt. DIt zijn namelijk niet seq controllers en liggen qua prijs dan ook hoger.

Om de 01x als voorbeeld tenemen omdat ik hem zelf heb, dit is naast een controller ook een audio interface met 8 analoge inputs, 4 analoge outputs, S/PDIF i/o, 32 midi kanalen en maximaal 24 mLan kanalen. Verder 2 stereo FX processoren en per kanaal (24) een dynamics processor en 4 bands EQ.

Het bovenstaande zorgt er niet alleen voor dat je de sliders/knoppen en Cubase (e.a. software zoals plugins) kunt bedienen, je kunt ook je PC ontlasten door (een stuk) audio processing in de 01x te doen i.p.v. door de processor van je PC.

Verder zijn de faders gemotoriseerd en heb je een display zodat je precies ziet welke slider/knob aan welke slider/knob in Cubase of een VSTi gekoppeld is. Dus wat je op dat moment bedient en wat de actuele waarde is. Dat hebben veel andere controllers (< € 1.000) niet.

Uiteraard heb je ook alle andere functies voor handen zoals mute, solo, jog dial met scrub functie save, loop, windows oproepen, en je "transport bar", etc... Je kunt je muis bijna aan de kat geven.

Ik ben héél erg tevreden over de 01x! Maar het is dan ook meer dan alleen een doosje met knoppen om wat zaken op je scherm te bewegen.
 
mogen we ook toetsen op zitten ?
 
Origineel geplaatst door D-mike-E
De 01x (en in mindere maten de Tascam) zijn hier een wat vreemde eend in de bijt. DIt zijn namelijk niet seq controllers en liggen qua prijs dan ook hoger.

Ja klopt, deze apparaten hebben inderdaad een stuk meer in hun mars.
Ik wilde ze toch bij het lijstje zetten, omdat ze ook controller-functionaliteiten bezitten..


Origineel geplaatst door iCe-9
mogen we ook toetsen op zitten ?

Kom maar op! Ik had de MicroKontrol van Korg ook al in het lijstje gezet..
 
Vergeet ook niet de Novation series.

En de edirol uitvoeringen ook uiteraard.
 
...en de nieuwe alesis en esi units :)
 
Origineel geplaatst door trigg
Ja klopt, deze apparaten hebben inderdaad een stuk meer in hun mars.
Ik wilde ze toch bij het lijstje zetten, omdat ze ook controller-functionaliteiten bezitten..




Kom maar op! Ik had de MicroKontrol van Korg ook al in het lijstje gezet..

ah, dat wist ik niet :)
ik heb zelf een radium 49.
Ik had binnen 3 weken al twee toetsen kapot
 
Voor degenen met de tascam fw 1884, wordt er nog andere software meegeleverd behalve de drivers? zo ja welke/wat voor?
 
Origineel geplaatst door postman
hier een mackie control gebruiker. eigelijk is de controller een onmisbaar stuk gereedschap voor mij voor cubase. transport control is ideaal, evenals equalizing, muten en kanalen selecteren. scheelt echt een hoop RSI elende. even wennen om 'm onder de knie te krijgen maar als je er aan gewend raakt wil je niet meer zonder.

alleen jammer dat er niet meer potmeters op zitten om de vsti's te bewerken, maar er schijnt een uitbreiding te komen met 4 x 8 potmeters :)

Ik heb zojuist ook de Mackie Control aangeschaft...

nu effe aansluiten... jummie... :P
 
en de Radial SAC-2.2
 
zo en dan nu de wat oudere en onbekendere dingen maar best wel interresant en zeker handig:

Peavey PC 1600 (16 faders. 16 knoppen, ld display, wat controls en grote draaiknop. geen pots overigens)

JL Cooper CS10 (8 faders en nog wat knoppen en draaiknop)

Kenton control freak (8 faders, draainknoppen en wat knoppies)

Vestax MX1 (9 faders, 16 pots en wat knoppen)

Akai DL 16 (17 faders, 16 pots, 32 buttons (dus solo/mute) en nog wat andere controleurs)

hades music VMC 207 (een van de beste controllers... solo mute buttons per kanaal, volume fader, pan pots die nog aangewezen kunnen worden per kanaal. verder nog een groep van 8 pots die je ook weer per kanaal kan selecteren dus dit is voor bijvoorbeeld EQ, Sends, Inserts etc. Verder besturing voor transport panel met jog shuttle wheel, duidelijk en helder display, alles verlicht met leds etc en niet eens zo groot. enorm veel midi ins en outs... ideaal ding... en nog nieuw ook ;))

Roland MCR 8 (8 faders, wat pots en wat knoppies... ook wel leuk alleen de lelijke witte roland kleur van die tijd...)
 
naja zie dat gek genoeg m audio evolution niet eens genoemd word... maar iig de UC33 is dus ook een goede controller met 9 faders, en per channel 3 pots en ook nog eens een transport panel besturing )
 
brc2000 in een woord massive!!!:okdan:
 
Doepfer Drehbank

db_fp.gif

db_rp.gif


drehbank.jpg


64 rotary controls (rotary potentiometers)
Each knob can be assigned any MIDI event (e.g. Controller, Pitchbend, Aftertouch, Note on/off and so on) or any MIDI string (especially System Exclusive messages)
White label (21x8 mm) above each knob for manual inscription
Editor program for PC is provided free of charge (current new preset files)
System requirements: PC with Windows 3.1, 3.11, 95, NT and MIDI interface (or sound card with integrated MIDI interface)
Snapshot feature (= send off all 64 control positions)
2 user defined setups ("banks") available within the device (i.e. without the need of an PC)
8 factory setups: 2 x Rebirth, 2 x Rmx1, 1 x controllers 1-64 (MIDI channel 1), 1 x controllers 65-128 (MIDI channel 1), 1 x selected Controllers (MIDI channel 1), 1x GM mixer (MIDI channel 1-16)
MIDI In with merging feature, i.e. incoming MIDI events are merged with the MIDI data generated by Drehbank
MIDI Out
8 CV inputs for external control voltages 0...+5V (e.g. from A-100 modules) or foot controller, normalized 1/4" jack sockets at the rear panel, each external input in use switches off one of the 8 rotary controls at the right side of the front panel (i.e. the controls no. 15, 16, 31, 32, 47, 48, 63, 64), ext. inputs 1...4 are prepared for ext. CV 0...5V, ext. inputs 5...8 are prepared for foot controllers
dark grey desktop case, about 439x132x50 mm
19" support for rack mounting and 1 HU 19" blind panel (same varnish as DREHBANK), if mounted into a 19" rack about 1HU space is required above the DREHBANK because of the connections (MIDI, ext. CV, power supply)
light grey knobs (same as used in A-100, MAQ16/3, MS-404 and so on)
external AC adapter for power supply (AC adapter for 230V AC and European type of mains connector is included, adapters for other voltages or other mains connector types must be purchased by the customer in his country, 7...12V/300mA DC required)
P.S.: The German word "DREHBANK" means "TURNING LATHE"


Ik heb hem helaas niet, maar het lijkt me een heerlijk apparaat :).

Zelg gebruik ik een
M-audio keystation 61 (mag ik dit ook onder controllers rekenen?)
M-audio Radium 49
Evolution UC16
 
Ik heb een CME UF 6

Beetje jammer dat die faders niet groter en niet motorisch zijn.
Verder een heel relaxed dingetje.
Wat echt super is aan dat dingetje zijn de 2 knopjes om van instrument te veranderen in je VSTi's
klik pingel pingel pingel klik pingel pingel pingel.....
 
oi

bestaat er een (kleine) midi controller
waar ik snel een knop kan instellen (midichannel, CC)

om dan beetje aan die knop te draaien

en als ik zin heb een andere CC met die 1e knop aan te sturen
(die dan snel eens aan te passen)

(dus snel instellen van cc , hardwarematig, dus)

greetz
 
Back
Top