Panning stand voor 2 kanalen (stereo)

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Vraagje....

Hoe hebben jullie de panning stand staan voor een synth die stereo is aangesloten op je mengtafel?
En wat is de beste keuze?

Is dat:

1. linker kanaal links en rechter naar rechts gepand

2. Alles in het midden

3. ik heb mijn synths mono aangesloten

4. ik heb het elke keer weer anders

Ik krijg wel de indruk dat als je de kanlen allebei naar 1 kant toe pand, dat dan alles wel wat meer stereo klinkt.
 
ik weet niet eens of ik dat wel kan veranderen?. .heb een cs1x ..
als ik opneem dan zet ik in cubase gewoon ene kanaal helemaal links en andere helemaal rechts..
soms dan neem ik maar op 1 kanaal op .. en copieer ik die gewoon en verplaats ik die 1 ms ofzo.. zo krijg je ook een mooi ruimtelijk en erg vol geluid..
 
Triton staat altijd links/links rechts/rechts en af en toe met pads in comb mode met de individuele outputs pannen tot het cool klinkt.
Analoge bakkies mono maar ook heel vaak recht in de triton.
Ik draai de pans trouwens nooit tot het einde maar altijd er net voor.
 
Origineel geplaatst door DJOOKbox!
ik weet niet eens of ik dat wel kan veranderen?. .heb een cs1x ..
als ik opneem dan zet ik in cubase gewoon ene kanaal helemaal links en andere helemaal rechts..
soms dan neem ik maar op 1 kanaal op .. en copieer ik die gewoon en verplaats ik die 1 ms ofzo.. zo krijg je ook een mooi ruimtelijk en erg vol geluid..

Ik denk dat je mijn vraag niet begrijpt. Ik bedoelde op je mengtafel en niet in je synth.

Als je een synth op een mengtafel aansluit heb je 2 kanalen nodig, dus eigenlijk je links en je rechts. Mijn vraag was dus : Doe je die kanalen pannen (links naar links en rechts naar rechts) of juist niet?!
 
Ik leg het misschien een beetje krom uit.... jammer dat ik nu niet thuis ben, want ik had het via een plaatje goed kunnen laten zien! Dat doe ik vanavond nog wel effe
 
ja..die pan ik inderdaad helemaal naar links en naar rechts..
lijkt me ook de meest logische optie?

als je een cd speler bv op je mengtafel hebt dan pan je de 2 kanalen toch ook helemaal links en rechts?
 
Dat was juist mijn vraag! Ik heb ze dus gewoon in het midden staan en ik vroeg me af of dat nou wel goed was of niet!

:confused:
 
dat lijkt me niet juist?.. dan tel je toch wat geluidsinfo bij elkaar op?.. stereobeeld is zowieso veel wijder en duidelijker als je hard links en hard rechts panned
 
Juist ligt eraan, als ik mijn synth stereo gebruik pan ik hard links en hard rechts!

Soms gebruik ik 2 timbres op mijn korg ms2000r en dan pan ik op de synth meestal de ene timbre rechts en de andere links. Op mijn meng paneel laat ik de 2 synthkanalen van mijn ms2000r dan gewoon in het midden staan! Zo heb je dus in feite twee mono synths in de korg :)

Maar in een stereo beeld is het niet meer dan logisch als je rechts reschts hebt en links links *D
 
Last edited by a moderator:
ik gebruik'm'n synths altijd stereo eigenlijk. Als ik een bet cheasy melodietje heb die erg naar voren moet komen pan ik ze BIJNA extreem links en rechts. Maar een basline bijvoorbeeld pan ik bijna helemaal in het midden net zoals m'n drums. Het ligt er bij mij dus aan hoe breed ik het instrument/sample in m'n mix wil hebben......Hmmmm ben ik de enige dan die alles in stereo doet of ben ik gek???? 8P
 
Ik pan ook (bijna) altijd alles links/rechts. Behalve dan bij de dingen die op een stereokanaal van mijn mengtafel binnenkomen. De muziek komt wel harder over voor de luisteraar als je iets minder hard links/rechts panned maar dan verlies je stereobeeld volgens mij..


Arv
 
dus de outputs van je geluidskaart zetten jullie ook zo? (Die heb ik nu ook gewoon stereo staan).

Ben blij dat ik dit even gevraagd heb, ik zet thuis gelijk alles weer anders!
 
Zal ik dan maar een voobeeld geven om e.e.a duidelijk te maken?

Als je je geluids kaart op twee mono kanalen aansluit (1*stereo is ten slotte 2*mono), bijv op kanaal 1 en 2. dan moet het kanaal dat op het linker kanaal van je geluidskaart is aangesloten (kanaal 1) helemaal links gepanned staan en de ander (kanaal 2) rechts.

Ditzelfde geld voor stereo synth, samplers etc.....

dit moet duidelijk zijn toch? :engel: 8)
 
Origineel geplaatst door Arveyman
Ik pan ook (bijna) altijd alles links/rechts. Behalve dan bij de dingen die op een stereokanaal van mijn mengtafel binnenkomen. De muziek komt wel harder over voor de luisteraar als je iets minder hard links/rechts panned maar dan verlies je stereobeeld volgens mij..


Arv

klopt.. je eigenlijk verneuk je het geluid gewoon dan :P
 
Origineel geplaatst door Traxopia
Zal ik dan maar een voobeeld geven om e.e.a duidelijk te maken?

Als je je geluids kaart op twee mono kanalen aansluit (1*stereo is ten slotte 2*mono), bijv op kanaal 1 en 2. dan moet het kanaal dat op het linker kanaal van je geluidskaart is aangesloten (kanaal 1) helemaal links gepanned staan en de ander (kanaal 2) rechts.

Ditzelfde geld voor stereo synth, samplers etc.....

dit moet duidelijk zijn toch? :engel: 8)

Zeer duidelijk! Thanks m8!
 
dat verhaal over bas en drums vind ik niet echt van toepassing hier.. omdat je die toch mono inspeelt?.. en die pan je dan inderdaad iets uit het midden..
 
Back
Top