jupiter 8

cream

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2004
Berichten
1.751
Locatie
‎ ‎ ‎
Zag net een jupiter 8 bij interface staan voor 2200 euro.
Verbaas me echt hoe duur die oude dingen nog zijn en of iemand ze nog wil..
Kan je daar nou echt zulke unieke geluiden uithalen die je met geen andere synth kan?
 
Meer dan geluid alleen.
Dat is een levende legende hè.

(voor velen als ze er eindelijk eens het budget voor hebben, het overnemen waard als synthfreak, nostalgie..)
 
Re: jupiter 8

Origineel geplaatst door cream
Kan je daar nou echt zulke unieke geluiden uithalen die je met geen andere synth kan?

Eerlijk gezegd... ik denk van niet.
Ik heb een MKS-80 (broertje) en ik haal er geen 'unieke geluiden' uit, vergeleken met iets als een Nord Modular.
De Jupiter is een relatief eenvoudig opgezette 2-osc substractieve synth; de routings zijn fixed (hoewel selecteerbaar), de knoppen hebben een relatief beperkte 'range' en aantal golfvormen, de modulatiemogelijkheden zijn relatief beperkt.

Het punt is: de geluiden die een Juup maakt, klinken gewoon zo verrotte goed.
Oftewel, het hoeft niet altijd vernieuwend te zijn, het gaat ook om het uiteindelijke klankresultaat.

Verbaas me echt hoe duur die oude dingen nog zijn en of iemand ze nog wil..

Duur? Ja!
Of ik 'm wil? Ja!
Neem ik 'm? Nee... ;{
 
eens, maar wat zo uitblinkt, is dat de geluiden zo "realistisch" zijn, ze zijn direct inzetbaar in een mix, je hoeft geen eindeloze fratsen uit te halen zoals bv op een digtale synth om een power klank te krijgen, en het brengt je zo dichtbij de geluiden die je bij jaren 70/80 bands hoort, pink floyd, jarre etc. je hebt niets eens externe effecten nodig, zo goed en mooi klinkt het, ik heb heel wat synths beluistert, tot nu toe vind ik de jp-8 het meest praktische en mooist, tja als ik de euriez had :) voorlopige maar eerst een k2600r zoeken
 
is het nou zo dat een jp8 echt een pads en strings bak is, en niet echt een vette leadbak? dat is mij tenminste verteld...
als je em vergelijkt met een prophet 5, minimoog, nordlead en noem-eens-een-andere-vette-bak, wat maakt de jp8 dan anders (behalve de geweldige, imposante look)?
 
Ik heb dat ding een keer gehoord en was behoorlijk impressed. Maar het blijft verouderde techniek. Dus dan doel ik op de zaken er omheen en niet op de sound alleen.

Daarom zou ik, als ik zo'n sloot geld zou besteden, eerder voor een Andromeda gaan. Waarom? Ook vetjes... geloof niet dat er iemand op de dansvloer zou zeggen "humm... dezelfde sound uit de Jupiter doet deze Andromeda verbleken".

Daarnaast gewoon veel flexibeler door nieuwe technieken vermengd met alleen het goede uit de oude doos.

En nostalgie? Ach... dat kost alleen maar geld... het levert zo weinig op...
 
overigens-1, de mks-80 is er in twee versies. De oudere heeft anders chips dan de wat nieuwere. De oudere is beter.

overigens-2, de mks-80 is zeer waarschijnlijk een 8-stemmige jupiter-6 en de jupiter-8 is dus toch anders.
 
Origineel geplaatst door dekzster
overigens-1, de mks-80 is er in twee versies. De oudere heeft anders chips dan de wat nieuwere. De oudere is beter.

overigens-2, de mks-80 is zeer waarschijnlijk een 8-stemmige jupiter-6 en de jupiter-8 is dus toch anders.
beide dingen schijnen correct te zijn; over de JP6 ? / JP8 ? zijn er nogal wat discussies maar toch haalt de JP6 sound lichtjes de bovenhand hier (terwijl de goeie ouwe JP-8 toch een stuk beter klinkt hé)
 
Origineel geplaatst door dekzster
overigens-1, de mks-80 is er in twee versies. De oudere heeft anders chips dan de wat nieuwere. De oudere is beter.
overigens-2, de mks-80 is zeer waarschijnlijk een 8-stemmige jupiter-6 en de jupiter-8 is dus toch anders.

Mannen, die discussie is al zo oud als de weg naar de Roland-fabriek... ;)
In de volgende thread is dat uitgebreid besproken, en hebben enkele willekeurige leden zelfs een A/B vergelijking gehouden... https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=28091

is het nou zo dat een jp8 echt een pads en strings bak is, en niet echt een vette leadbak? dat is mij tenminste verteld...

Ik zou wel eens willen weten waar die 'regels' vandaan komen. Ik zie de bordjes al voor me (vastgeschroefd op het betreffende apparaat).

-"Deze synth is puur bestemd voor strings. Streng verboden te gebruiken voor leadsounds.
Art. 13 van de Synthwet"


-"Dr. Dre waarschuwt: deze drumcomputer dient niet te worden toegepast voor hip-hop beats.
Kan leiden tot ernstige schade aan de oren en de ongeboren vrucht!"


etc. etc. etc. :W
 
Deze synth verpulveren en oproken kan hallucinaties veroorzaken
Min. van Volksgezondheid en Mileu
 
Back
Top