Nederlandse bands en Vintage synths

ooooops zat niet op te letten
 
Origineel geplaatst door Hanz
Zo klinkt bij mij patch A-1...

We praten idd over dezelfde patch, dus ff tweaken om de juiste sound te krijgen...
Ik zal proberen een stukje jump op te nemen met de getweakte OBXa A1 en met de memorymoog.
 
Let niet op de timing he !
Als eerste de OBXa, enkele partij met wat delay en reverb
 

Attachments

  • sample 1.mp3
    565,1 KB · Bekeken: 107
En uit de memorymoog, nog slechtere timing, enkele partij, 3 vco patch, wat delay en reverb.

De OBXa haalt van zichzelf niet de helderheid in die bovenste accoorden zoals op de originele track, ook niet bij volledig geopend filter.
 

Attachments

  • sample 3.mp3
    551 KB · Bekeken: 108
Dingen die ik gespot heb:

Fay Lovski met een Mirage ("Even de japanner voeren" zei ze als er nieuwe samples in moest laden).
Natuurlijk Mathilde Santing met haar Elka begeleidings automaat (Behind a Painted Smile)
WAT met de Pro-one en geleende Linn LM2 (of Drumulator)
Helaas Mekanik Kommando nooit gezien.
Sammie America's MAM met eerst 808 en later 909 (ruim voor house) als drummer
Tent met Pro-one, juno's etc...
Clan of Xymox: veel Kurzweil K250 in de studio en live heb ik ze met een Akai S612 gezien (en Fostex A8 voor backings als ik me niet vergis...)

Stips is later Kurzweil K2000/K2500 grootgebruiker geworden. Brilliant moment bij Nits op Parkpop: Show begint, PPG doet niks. Draait zich om naar z'n minimoog, draait aan 3-4 knoppen en speelt de partij vervolgens daar op.

Voor de rest is het geheugen een beetje vaag...
 
Origineel geplaatst door Allert
Helaas Mekanik Kommando nooit gezien.

Pardon? Wie-wat-waar-hoe? Nederlandse zeuhl? Of een Magma-coverband? :{
 
Mekanik Kommando, nijmeegse band, toegeschreven aan de Ultra stroming, soort van new wave met veel electronica, oa 2 bassisten, absoluut Magma fans ja, "bandleider" Peter van Vliet heeft nu een bandje dat Use of Ashes heet, geeft les over geluidstechniek en doet FoH voor Guus Meeuwis. Drummer was een 808.
 
Origineel geplaatst door wouw
Let niet op de timing he !
Als eerste de OBXa, enkele partij met wat delay en reverb
Klinkt wel heel lekker !!!
 
Social Security uit Groningen live in 1985. :)
 

Attachments

  • socialsecuritylive1985.jpg
    socialsecuritylive1985.jpg
    56,4 KB · Bekeken: 106
Origineel geplaatst door 6 trak
hoe heet die gast ook alweer die een hitje had met de titel "ik voel me goed"...? die gebruikte een poly-800

ging zoiets als: "ik voel me goed, ik voel me goed... vraag me niet hoe ik dat doe" ...ofzo...


Alle geluiden uit die plaat zijn Prophet 5, hij trad op met een 800, omdat die gejat kon worden.
 
Dat was Johan Verminnen.
 
Ik ben ook even in mijn geheugen en ook in mijn platenkast gaan graven en kwam tot deze nog niet genoemde synths:

Bij Bram Vermeulen en de Toekomst werd gebruik gemaakt van een Oberheim (weet niet meer of dat een OBX(a) of een OB8 was). Toen Bram verder ging met De Neefjes stond er in ieder geval een Juno 60 op het podium.

Tijdens de eerste bezetting van Mo (ten tijde van "Fred Astaire" en "Nancy") hadden zij twee Fender Rhodes, een Clavinet en iets van Siel in gebruik (en natuurlijk ook de fagot!)

Massada had o.a. een Yamaha CS 30. Dat viel me toen heel erg op omdat dat destijds mijn enige synth was (heb ik nog steeds 8~)

Peter Schön speelde tijdens optredens van de Margriet Eshuijs Band op Fender Rhodes en Prophet 5.

Op de slechte fotootjes in het boekje van Young & Out van Gruppo Sportivo kom ik verschillende synths tegen. Ik herken alleen een PPG en een Korg M1.

En volgens het CD-boekje van het album Hobbel van MAM speelt Guy Roelofs op dit album een Ensoniq en op hun album Ontwik spelen Henk Hofstede en Robert-Jan Stips op PPG.

Ik ga weer verder graven.....
 
Snel uitgegraven dit keer:

Spinvis gebruikt in ieder geval een Yamaha TX81Z, een Roland XP50 en U20.

Bauer (nee, niet Frans) heeft volgens hum eigen site de volgende gear:
Akai S2000, Roland VP9000, piano's van Fender en Wurlitzer, van Moog de Mini D series en een Prodigy, Solina string ensemble, Nord Lead 2, Korg MS 2000 en Kaoss pad, Roland Sh 101 en VX 3080, Arp Oddysey en een Mellotron.

Coparck gebruikt in ieder geval een Yamaha CP 70 of 80, Wurlitzer, Fender Rhodes, Mellotron, Philicorda, Solina string ensemble, Roland DJ 70, Hohner Pianet, Korg MS 10 of 20 en iets waarvan ok denk dat het een Roland SH 5 is (maar ik kan me vergissen).

En volgens zijn eigen site heeft Ayreon het volgende staan: Nordlead 3, Mini Moog, Prophet 5, Oberheim OB8, Solina string ensemble, Roland MKS 80, Juno 60, Arp Pro Soloist, Korg MS 20, JP 8000, JV 1080, Akai S5000, Kawai K4 en Kurzweil 100 px.

Wie zei dat Nederlandse bands geen vintage gear meer gebruiken???? ;)
 
Origineel geplaatst door Hanz
Zit me altijd af te vragen wat voor synths door die Nederlandse jaren '80 bands werden gebruikt...
even op de grote hoop: Frank Boeijen groep

Weinig over te vinden!

Iig een S1100, want die staat nu hier :D
Ik heb hem ongeveer een jaar terug geruild met de toetsenman van F. Boeijen, aardige gast.
De samples van een aantal bekende nummers zitten er nog in.

http://www.ruuddegrood.nl/
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Keyzer Eric
Ik zag net in een oude clip dat de Frank Boeijen Groep in ieder geval ook een Prophet 600 had.


Juist
Prophet-600, DX7 en Juno-60.
Later ook een Rhodes Chroma.
 
Back
Top