[track] Morning Twilight

Origineel geplaatst door foton
Nou ja programmeren wil ik het zelf niet echt noemen, maar meestal pak ik random een patch (Malstrom) en dan ga net zolang aan al die knopjes "freaken" totdat ik tevreden ben (misschien ook een vorm van programmeren :) ).
Nou dat 'freaken' vind ik ook al programmeren. Het hoeft niet noodzakelijkerwijs allemaal from scratch. Ik laat me ook wel door toevallige geluiden inspireren en zoek er dan bekende complementen bij. Het filmische spreekt mij ook wel aan. Ze zijn inmiddels al weer wat ouder, maar Funebre en Fuer Luise of Forbidden Planet zijn daar wel aardige voorbeelden van. Damn, ik moet nodig weer eens zoiets maken ...

maar het gebruik van samples in Reason is wel noodzakelijk (er zit niet voor niets twee cd's bij met samples).
Ja, dat had ik ook al gemerkt. Klinkt best aardig wat ik er van gehoord heb.

En van een track kunnen horen dat die in reason gemaakt is? Sluit ik niet uit, maar ik ken nog die verhalen van die lui die analoge van digitale geluiden konden onderscheiden en dat bleek ook tegen te vallen zodra je dat systematisch begon te testen. Maar ik dwaal af ....
 
Mooie sfeervolle muziek.

Als ik een paar opmerkingen mag maken.

Wat die "baslijn" betreft. Dat is aan het begin.
Ik denk dat het een lage "pad" is, die is een beetje zwaar.
De analizer laat nogal een piek zien tussen de 40 en 100 Hz, waardoor er een onrustig geluidsbeeld ontstaat.
Misschien iets zachter of een oktaaf hoger?

Wat de mix betreft, sluit ik me aan bij de tip om in (instrument)groepen te mixen.
De klankkleuren van de verschillende instrumenten liggen nogal dicht bij elkaar.
Daar is niks op tegen, maar het gevaar bestaat dat je "cancelations" ontstaan. (dat de verschillende frequencies in het spectrum elkaar opheffen.)
Je kunt het soms oplossen door van een van de track's de fase om te draaien. Daardoor wordt het geluisbeeld opener.

Maar zoals ik al zei. Mooie sfeervolle muziek.
 
Back
Top