Demoscene

cosmiq

www.cosmiq.nl
Lid sinds
12 mei 2004
Berichten
460
Locatie
Holland
Ik vraag me af of hier veel 'demosceners' zitten. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoud, even een korte uitleg:
De demoscene is een community van digitale artiesten, opgesplitst in drie categorieen:

Musicians: je raadt 't al, dit zijn muziekanten die met behulp van trackers of synths muziek in elkaar frutselen. Eigenlijk zo'n beetje iedereen die dit forum betreedt...

GFX-artists: mensen die grafisch sterk zijn en zowel 3d als 'analoog' plaatjes, textures of 3d-modellen maken.

Coders: échte computernerds die de graphics en music samenvoegen en er een soort benchmark (oftewel digitale videoclip) van maken. Dit gebeurt meestal in de vorm van een executable waarbij alles dus realtime op je computer wordt gerenderd. (Meestal een dikke videokaart vereist, vooral bij nieuwe 'releases'.) De wat oudere releases zijn echter ook zéér de moeite waard om te bekijken.

Er worden jaarlijks tientalle 'demoscene-partys' georganiseerd waarbij mensen een weekendje bij elkaar gaan zitten (net als een LAN), maar dan met competities voor de bovenstaande drie categorien. Deze zijn dan verder opgesplitst (bijvoorbeeld music-compos zijn opgesplitst in tracker-only en MP3/ogg-compos). Op zo'n party wordt dan het spul wat je gemaakt hebt afgespeeld in een soort bioscoophal (dus je mp3tje wordt dan voor ong. 300 tot 700 man afgespeeld), waarna mensen kunnen stemmen met een votingsysteem. Er hangen natuurlijk ook prijzen aan.

Ook zijn er veel retro-ers te vinden. Dit zijn gasten die nog steeds intro's / demo's / muziek maken voor oude platforms als C64 / atari. Ook komen er gasten die zelf wat geprogrammeerd hebben op hun X-box / PS2 of GBA. Uiteraard worden deze vette demos ook geshowed op een big-screen (erg vet onder het genot van een fakkel)...

Helaas is de laatste jaren de demoscene in Nederland een beetje doodgelopen. Voorheen hadden we Bizarre (etten-leur), Takeover (TU/eindhoven) en Ambience (de staay/venlo). Maar tegenwoordig zijn ze alleen nog in het buitenland te vinden (Breakpoint / duitsland, Assembly / Noorwegen)

Deze demo's en muziek en graphics kunnen uiteraard geheel gratis worden bewonderd op www.scene.org
Klik daar maar eens op 'viewing tips' en je zult versteld staan wat er allemaal uit je computer te halen valt. Vooral de 64k's zijn leuk (dit zijn kleine bestandjes die zeg maar 100x op een diskette passen, maar wel ultiem vette 'clips' zijn: Het beste voorbeeld vind ik nog altijd 'please the cookie thing' van aardbei : http://www.pouet.net/prod.php?which=232)

Oke, genoeg geleuterd. Ik zie wel of mensen het interessant vinden
 
Die demo's zijn altijd wel cool :D ik vind het vooral erg leuk om te zien hoeveel ze in 64k kunnen proppen, ik ben sinds kort bezig met het lezen van een assembly boek maar dat is nog best pittig. Mocht ik assembly goed onder de knie krijgen dan wil ik ooit eens in de toekomst ook 64k demos gaan maken maar voorlopig houd ik het nog even bij c++.
 
Hah! Cool dat je bezig bent met ASM.. Alleen dat heb je niet nodig om een 64k in elkaar te knutselen. Je moet gewoon gebruik maken van de Direct-X bibliotheek, en in Visual C++ zorgen dat er geen rotzooi wordt meegecompileerd. Verder zijn heel slimme texture-routines en een zelfgeprogrammeerde softsynthesizer een must!!
 
Ik gok dat Blinx demo's voor de C64 wil maken, of niet? :)
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Ik gok dat Blinx demo's voor de C64 wil maken, of niet? :)

Nope win32 in combo met opengl,

Wat betreft Visual C, het is mij nog niet gelukt om onder de 150K te komen voor een executable en dat was dan een programmatje met de ingenieuze tekst: "Hello World"
 
oh, maar moet het dan per se in 64k? of was dat meer een voorbeeldje? :confused: :)
 
Origineel geplaatst door Blinx
Nope win32 in combo met opengl,

Wat betreft Visual C, het is mij nog niet gelukt om onder de 150K te komen voor een executable en dat was dan een programmatje met de ingenieuze tekst: "Hello World"

Maar, 'hello world' kwam natuurlijk dan wel in 3D in 128 layers op het scherm voorbij zetten in 32 bits kleuren met gerenderd spiegelreflecties en realtime fractals als background toch ? niet? :D

Ik heb ook nog hele kewle 16k demo's op de A1200 staan! geinig hoor.
 
ik weet nog goed dat ik ergens in 1994 met open mond zat te kijken naar demo's van die scandinavische groepen 'Future Crew' en 'Triton' (de makers van fasttracker) op een 386...
fantastisch was dat, erg creatief met programmeren, graphics en muziek ook natuurlijk!
maar van moderne demo's weet ik niets, nou ja... 3dmark is eigenlijk ook een soort demo
 
Origineel geplaatst door Bahamut
ik weet nog goed dat ik ergens in 1994 met open mond zat te kijken naar demo's van die scandinavische groepen 'Future Crew' en 'Triton' (de makers van fasttracker) op een 386...
fantastisch was dat, erg creatief met programmeren, graphics en muziek ook natuurlijk!
maar van moderne demo's weet ik niets, nou ja... 3dmark is eigenlijk ook een soort demo

Jaaa... second reality enzo, skaven .. purple motion.. whoaa.. wat een nostalgie!!
 
klinkt zeer cool, maar ken er neit zo veel over.
werden er dan ook feestjes gegeven waar de muziek geheel geleverd werd door pc's met trackers?
lijkt me een heel erg maf idee! :)

(maf in positieve zin)
 
Origineel geplaatst door OnAcid
oh, maar moet het dan per se in 64k? of was dat meer een voorbeeldje? :confused: :)

Hoeft natuurlijk niet perse 64k maar gewoon met een zo klein mogelijke executable zo een groot mogelijke demo.
 
Nee hoor.. het kan nog kleiner.. Bekijk deze 256bytes compos maar :
http://www.256b.com/
Slechts 256 tekens in een bestandje.. poepklein dus, maar wel vette gfx!!

Het complete programma pas uitgeprint op een half A4tje, met lettergrootte 15 hahah!
 
Origineel geplaatst door cosmiq
Nee hoor.. het kan nog kleiner.. Bekijk deze 256bytes compos maar :
http://www.256b.com/
Slechts 256 tekens in een bestandje.. poepklein dus, maar wel vette gfx!!

Het complete programma pas uitgeprint op een half A4tje, met lettergrootte 15 hahah!

gaaff!!
 
Origineel geplaatst door cosmiq
Nee hoor.. het kan nog kleiner.. Bekijk deze 256bytes compos maar :
http://www.256b.com/
Slechts 256 tekens in een bestandje.. poepklein dus, maar wel vette gfx!!

Het complete programma pas uitgeprint op een half A4tje, met lettergrootte 15 hahah!

Mode 13h Rulez :D
 
Re: Demoscene

Origineel geplaatst door cosmiq
Ik vraag me af of hier veel 'demosceners' zitten. (...)
Er worden jaarlijks tientalle 'demoscene-partys' georganiseerd waarbij mensen een weekendje bij elkaar gaan zitten (net als een LAN), maar dan met competities voor de bovenstaande drie categorien. (...)
Oke, genoeg geleuterd. Ik zie wel of mensen het interessant vinden
He die cosmiq. Nu begrijp ik wat je bedoelt (toen ) en het klinkt interessant.

Maar ik ben van het type dat thuis zit te knutselen en alleen met het eindprodukt de hort op gaat. Maar het klinkt als iets dat ook in Nederland zou moeten plaatsvinden
 
Zit nog steeds bij Sound Alliance, een hardcore trackergroep die al sinds 92 actief is... Heb de tracker-scene tijden op de voet gevolgd, maar tegenwoordig bijna niet meer...

Owja, URL --> http://www.sound-alliance.nu
 
In mijn Amiga tijd(91/95) was ik heel aktief in demo's verzamelen, intro's, diskmags etc.
Ik deed toen heel aktief aan diskswapping. Via de post diskettes versturen naar alle denkbare landen. Best een dure hobby nog) Het was altijd weer spannend als de post kwam, tegenwoordig is alles zo makkelijk verkrijgbaar dankzij internet maar eigenlijk had het juist wel iets dat je dagen moest wachten op een nieuwe demo.

Ik krijg nog steeds kippenvel bij de demo's van Spaceballs (9fingers, state of the art), Kefrens(desert dream) en vele anderen.

Ik heb zelf als musician bij R.N.O. gezeten en zag pas nog dat ze nog steeds bestaan. :D

Soms mis ik het wel de kick van diskettes binnen krijgen en nieuwe demo's bekijken.
 
Ooh vet - Ik vond de muziek van desertdream 1 (laxity/kefrens) altijd ultiem wreed!! Die panfluit sample was superbrak maar hij deed er wel mooie kunstjes mee :)
 
Origineel geplaatst door cosmiq
Ooh vet - Ik vond de muziek van desertdream 1 (laxity/kefrens) altijd ultiem wreed!! Die panfluit sample was superbrak maar hij deed er wel mooie kunstjes mee :)
Hehe wat was ik blij toen ik die .mod in handen had en kon zien hoe hij dat gedaan had. Mooie tijden ... :)
 
Crapware rulez!!!

Crapware rulez!!!

Yep, ben ook ex-scener. Had er zelfs al een threadje over geplaatst een tijdje terug, met de zelfde vraag. Op mijn homepage kun je al mijn ouwe meuk downloaden...

hier dus...
 
Back
Top