De grote 80's thread

Lijstje voor wat ik van de jaren 80 zag...(m'n jeugd)

Politiek:
Ronald Reagan.
Margaret Thatcher

TV
Flodder
Dallas
Dynasty
Falcon crest
De Fabriek
Top pop

Kinderseries:
De familie Knots
De zevensprong
klassenwerk
De poppenkraam
Er was eens… het leven
Berenboot
fabeltjeskrant
Sesamstraat
Barbapappa

Techniek:
De kennismaking van de Fairlight
walkman
CD
Smileys
Cassette
digitale Casio horloge
Windows
Floppydrive plus 2.5 MB floppy’s
Monitor
De pc en laptop
De eerste auto telefoondienst
Drum computers
Video\theek

Mode:
Jel
Schouder vulling
Permanent
grote oorbellen
sport school.
Punk
Rock
Pop

Dit is wat ik ongeveer wat van de jaren 8o weet.:koffie:
Nog iets vergeten zeker? Dat zal best wel...:?:okdan:
Je bent Doe Maar vergeten en spijkerbroeken met een witte bies.
 
ik was 16 toen de jaren 80 afliepen - ik vond het een verademing dat er weer ruimte was voor psychedelica en prog wat allemaal verboden leek in de jaren 80
pas vele jaren later ben ik de muziek van die tijd gaan waarderen - maar dat was vooral omdat ik toen via youtube allerlei ontdekkingen deed die toen nooit op de radio kwamen . In de jaren 80 luisterde ik voornamelijk mijn vaders platenkast aangevuld met Killing Joke, Van Halen en toen ik nog erg jong was Duran Duran .

en tsja ik waardeer nu ook wel sommige hitjes van die tijd - ik kan de muziek die nu op de radio is niet aanhoren - ik ben voor die ellende wel de supermarkt uitgevlucht, boodschappen laten staan.
maar het was natuurlijk wel mijn jeugd en heb toen veel leuke dingen meegemaakt en vind het zielig voor de kinderen van nu dat de wereld nu zoveel slechter is dan toen.
 


Vanaf 40 seconden zou deze klassieker uit 1982 gisteren kunnen zijn gemaakt. Dikke kick, dikke vocals.
 


Poème Electronique...

Het beste album dat ik afgelopen jaar kocht... In de 80's waren er maar enkele singletjes van hun uitgekomen, en een label heeft in 2009 een heel album van hun alsnog op de markt losgelaten...

Nieuwe old stock... Whiiiiiiiiiiiiiii!!!!
 


Poème Electronique...

Het beste album dat ik afgelopen jaar kocht... In de 80's waren er maar enkele singletjes van hun uitgekomen, en een label heeft in 2009 een heel album van hun alsnog op de markt losgelaten...

Nieuwe old stock... Whiiiiiiiiiiiiiii!!!!

die heb ik een paar jaar terug ook ontdekt - leuk :)
 
Het heeft ook een groot deel te maken met tijdsbeeld.

Als je pics van jezelf ziet in de 70's denk je: Oh my God, wat
zag ik er beroerd uit, of die of die...

Idem dito voor de eighties... Als je er later op terugkijkt...

Zelfs vandaag de dag denken we dat we er gewoontjes / cool /
funky bijlopen. Net zoals we van olifantenpijpen, gekke kapsels,
raar behang denken: Auw, hoe kan dat ooit mooi zijn geweest,
zo zullen we op een dag terugkijken op de "gewone" dag van
vandaag, de muziek van vandaag, de kleding van vandaag en de
leefwereld van vandaag. Op een dag zal deze moderne wereld
die bulkt van de GSM's, PC's, Hippe auto's en gladde songs even
hard ge-bweuhhhkd worden als de 70's en 80's nu...

Tijdsbeeld heet dat. En aangezien tijd een illusie is (gecreërd om
orde te scheppen in de chaos) is ook tijdsbeeld een illusie.

Axel
Hier zit ik dan... Als 43 jarige, mijn 23-jarige schrijfsel te bekijken...

Het klopt... Als ik er op terugkijk... PC's (deels gone, hoewel ik een All-in-one PC gebruik voor thuis, gsm's (nu is het een alleskunner... Dat was in 2004 nog rijzende... Toch zeker de kwaliteit waarin dit allemaal kon)...

Ik rij nog wel steeds een '97 prelude, ben eigenlijk wel blijven doen wat ik deed, bushokjes en heilige huisjes intrappen, alleen ben ik nu al weer een 16 jaar leerkracht ipv cnc-frezer...

Ik hou nog steeds van de eighties, maar inderdaad, ik kleedde me toen zooooooo 2004... Lange haren gegroeid toen... In 2009 pas afgeknipt. Zowel het laten groeien als afknippen gebeurde op twee vrij symbolische tijdstippen...

En nu... Zie ik, in bad, in de reflectie van mijn schermpje, een kale knikker en een leesbril...

Damn... Volgende keer dat ik dit doe ben ik 61...

Met wat geluk......
 
Laatst gewijzigd:
In Amerikaanse films die gemaakt zijn na de jaren '80 maar spelen ín de jaren '80 is alles maar dan ook alles jaren '80. Op jeugdkamers liggen de rubrikscubussen etc.
Maar eigenlijk zagen de jaren '80 er helemaal niet zo uit. Voor de jaren '80 had men namelijk de jaren '70 en '60
Niet heel de wereld ging op 1 januari 1980 hun jaren 70 interieur bij grofvuil zetten om het te vervangen voor een wit jaren 80 gebeuren.
Mensen brachten niet hun jaren '70 bak naar de sloop voor een Citroën CX .
Alleen kapsels en kleding konden redelijk snel naar het nieuwe decennium.

Ik zag vorig jaar een film die speelde in de jaren '80 de dat niet vergat - die de sfeer van de jaren '80 beter wist te raken dan wat ik ooit eerder gezien heb - als is het een chileense film. Inclusief gepiel met het nieuwe wonderapparaat de magnetron, waar mensen in die tijd echt dachten dingen in te kunnen doen.
Dat was deze film No (2012) - IMDb
N0 (2012)
 
rubrikscubussen etc.
In bepaalde landen is die Cubus nog steeds een rage!


Ook de Roemruchte VHS vs Philips 2000 video discussie en Atari en wederom Philips game consoles hysterie destijds...:dubbel::D

Atari games:
Atart 2600.jpg



En de Philips:
913c8f1d52abae0abcbff5b39e505be6.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top