rme hdsp 9632

Beatbrother

Stamgast
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
327
Locatie
België
Hey,

Ik heb mij vorige week een nieuwe studio pc gekocht
3GHZ en 1 GB Ram
Ik heb in de studio bijna altijd enkel met midi gewerkt omdat mijn pc het hele softsynth gebeuren enz, nie kon
trekken.
Nu heb ik mijn oude digitale geluidskaart (sekd - Prodif Plus) overgenomen, maar bij veelvuldig softsynth gebruik
geeft m tikken enz ...
Nu was ik aan het kijken voor een nieuwe geluidskaart die ik dan ook via Adat aan mijn O2R mengtafel kan koppelen en
die zeer goed is voor audio en softsynths.
Heeft er iemand ervaring met de RME HDSP 9632
Raden jullie deze aan ?
Zo nee ... welke dan wel ?

Thnx ...

Greetz ,
Bart
 
Hoi Bart,

Je moet wel ff uitkijken, de 9632 heeft i.t.t. zijn voorganger (die ik daarom heb gekocht) de 9636, maar 1 adat uitgang.
Als je alleen naar je O2r wilt (net als ik) en daarop wilt mixen is een oude hammerfall ook voldoende.

Heb zelf recent de overstap gemaakt en het werkt erg goed moet ik zeggen...als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
 
Hey Beepr,

Waar ik naartoe wil is dat ik alles in de pc ga opnemen en mixen ...
Dus ook de midi e.d. wil ik in audio gaan opnemen.
Verder wil ik de softsynths omzetten in audio en effecten e.d. toewijzen intern in de pc.

Als ik dan bv. een oudere hammerfall ga nemen, ga ik dan geen verschil merken in de opnames
of de latency's ? Daar heb ik zo een beetje de schrik voor omdat ik er zelf nooit mee bezig ben
geweest en ik ben van het gedacht : als het nieuwer is, dan zal het wel beter zijn ...

Welke oude kaart stelt ge dan voor ?
 
Hangt er sterk vanaf hoeveel Adat kanalen je wilt gebruiken van/naar je 02r.

Als ik jouw was zou ik voor de HDSP versie gaan. Die is veel sneller/stabieler (NOG stabieler) dan de oude. Niet dat die goed is maar de nieuwe kan langer mee.

En mocht je onverhoopt niet tevreden zijn over de microfoon voorsterkers van je 02r (een zwak puntje van die tafel) is wellicht een RME fireface 800 ook interessant. Alleen staat die nog niet op de RME website. En die werkt via firewire en is erg prijsgunstig. Een ander linkje http://messe.harmony-central.com/Musikmesse04/Content/RME/PR/FireFace-800.html
Nadeel is dat hij pas na de zomer verwacht wordt.
 
Origineel geplaatst door Beatbrother
Hey Beepr,

Waar ik naartoe wil is dat ik alles in de pc ga opnemen en mixen ...
Dus ook de midi e.d. wil ik in audio gaan opnemen.
Verder wil ik de softsynths omzetten in audio en effecten e.d. toewijzen intern in de pc.

Als ik dan bv. een oudere hammerfall ga nemen, ga ik dan geen verschil merken in de opnames
of de latency's ? Daar heb ik zo een beetje de schrik voor omdat ik er zelf nooit mee bezig ben
geweest en ik ben van het gedacht : als het nieuwer is, dan zal het wel beter zijn ...

Welke oude kaart stelt ge dan voor ?

Oh sorry, ik begreep dat je wel met de O2r wilde blijven werken.
Als je echt intern gaat mixen is een HDSP versie idd een stuk sneller en beter.
Daar kan ik je zelf weinig over vertellen ben ik bang.

Succes met de zoektocht!
 
Ik had juist iemand aan de telefoon en die vertelde me dat ik de HDSP eigenlijk niet gebruik omdat dat vooral goed is voor live-opnames intern af te mixen e.d.

Die HDSP heeft eigenlijk niks te maken met softsynths of de audio bewerking enz ...
Ze hadden me daarom de Hammerfall 9636 aangeraden ...

Klopt dit i.v.m. die HDSP ?
 
Ik heb zelf een 9632 en hij doet het goed.

Maar toch zou ik je een RME - DIGI 9652 HDSP aanraden omdat die én die DSP functionaliteiten heeft en een wordclock aansluiting.

Het HDSP gedeelte kun je gebruiken om mee te mixen. Maar dat dit speciaal voor live opnames zou zijn is een onzinverhaal. Sterker nog als je die software mixer gebruikt moet je dat met je muis doen en dat terwijl je (digitale) mixer hebt. Eens raden wat je fijner gaat vinden.
Maar het grootste voordeel van die DSP functionaliteit is het kunnen patchen van in en outputs. Om bijv heel makkelijk software FX te gebruiken voor je mixer zonder al teveel latency. Dat doe ik zelf ook redelijk vaak en dan is het kunnen patchen ontzettend handig.

En een adat in/out is leuk maar als je je computer intensief wilt gebruiken dan wil je al snel meer adat verbindingen gebruiken. En aangezien die 02r 4 slots heeft zou je 4x adat kunnen gebruiken. Maar ik denk dat bij 16 a 24 kanalen wel genoeg hebt. En dan is die 9652 net zo handig omdat die 3x adat (dus 24 kanalen) in/out hebt. Dat is het verschil van 150 euro dubbel en dwars waard.
 
Hey Fuse,

Blijkbaar heb je er enorm veel verstand van, want je weet waarover je spreekt ... :okdan:
Het probleem is wel dat mijn O2R aansluitingen achteraan vol zitten ...
M2000 kaart, ADAT kaart en dubbel analoge in/out puts kaart

Je hebt gelijk dat het mixen op een mengtafel fijner is, dan met de muis,
maar is het niet zo dat ik dan met een omweg aan het werken ben ...

Stel nu :
Ik heb iets met een softsynth ingespeeld ...
Als ik dit dan moet routen naar bv. 2 kanalen op mijn mengtafel ... dan effect van mijn mixer erop zet
(delay & reverb ofzo) en als ik het dan wil opnemen, dan moet ik het terug helemaal opnieuw opnemen ...
Dus het signaal gaat uit de computer ... naar de mengtafel en dan terug in de computer ...

Klopt mijn redenering dat als ik hetzelfde inspeel met die softsynth
Wat effect op de mixer intern op de computer mixer zet (delay & reverb)
Dat ik dan enkel maar een bounce ofzo moet doen, waardoor het sneller gaat en alles intern verwerkt wordt.

Zo kan ik bv. alle softsynth tracks makkelijk naar audio omzetten zonder het volledig opnieuw op te nemen hè ...


- die software fx ... vreet dat aan je cpu ... is het hier waar die HDSP in tussen komt ...
Waardoor je veel minder latency hebt met bv. de HDSP 9632 kaart dan de hammerfall 9636 kaart ?

Ik wil gewoon niet het risico lopen dat ik daarna weer moet zeggen ... shit ... ik kan fx meer bijzetten, want dan gaat t kraken of ik kan geen softsynth meer bijplaatsen ...

Wat is eigenlijk die wordclock ?
Ik zie dat je deze ook optioneel kan bijkopen e.d. ... is dit belangrijk ?

Greetz,
Bart
 
Ik gebruik ook een HDSP 9636 en ben echt ZEER te spreken over deze kaart! Nog nooit problemen gehad en zeer lage latency. Gewoon installeren, laatste drivers downloaden en gaan met die banaan! Met het oog op een nog te kopen digitale mixer ben ik wel de 9652 aan het overwegen, ivm de 3 x adat in/uit ipv 1. Qua klank, snelheid en gebruiksgemak is de 9636 zeker een van de betere kaarten in deze prijsklasse!

Gr, Phontaq.
 
Weet verder niet of je die extra analoge inputs nodig hebt.

En qua softsynths kun je met een 3Ghz computer voldoende vooruit om 8 aparte softsynths te kunnen draaien real-time. Hoef je niets te bouncen of zo. Gewoon gebruiken via een midi spoor met de hand inspelen/automatiseren en via je mixer met evt effecten meemixen. Alsof je een losse module via Adat zou gebruiken zeg maar.

Je kunt zelfs een aux via adat naar je computer routen en daar een fx realtime gebruiken dat je weer terug routed naar je return. Bijv een bitcrusher of een multibandcompressor. Real time dus!

Maar wordclock is erg praktisch. Dat scheelt veel voor de stabiliteit met je Adat. Want ik mis het nu.
En ook voor je mixer zelf kan het via deze wordclock zelfs qua geluidskwaliteit schelen.
De wordclock's van RME zijn nl erg goed.
Eigenlijk is dat een kwestie van de wordclock configuratie instellen en dan kun je horen wat beter klinkt. En het kan goed zijn dat je 02r dan meer definitie in het hoog krijgt. (wat ik dus had met m'n oude 01v aan een RME kaart)

Normaliter zou je zeggen dat een HDSP9632 genoeg is. 1x adat in/out. Maar dan komt er nog een aparte wordclock bij. (die ik je echt van harte aan durf te bevelen) maar dan zit je al bijna op de prijs van een HDSP9652. Die heeft hetzelfde PLUS nog 2x adat in/out.

Mocht je dan nog willen kun je analoge uitbreidingen op je 02r vervangen voor adat uitbreidingen.

OF er nog aparte Adat converters bij aanschaffen om NOG meer analoge inputs te kunnen gebruiken.
Met als bijkomend voordeel dat je via de patchbay van die RME kaart je evt submixen van/naar je mixer naar die adat converters kan sturen. Bijv een monitor signaal voor een instrumentalist. Of je als als je omni outs van je mixer vol zitten je nog een extra hardware FX kan aansluiten via die patchbay.

Maw je kunt het je zo ingewikkeld mogelijk maken als je wilt.
 
Back
Top