RME Digiface / hdsp 9632 of 9652?

Ramon72

Ingeburgerd
Lid sinds
6 januari 2006
Berichten
29
Hallo!

Even een intro:
Zes jaar geleden heb ik mijn oude thuisstudio opgedoekt, maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het heen wil, dus begin ik opnieuw...

Een deel van mijn oude setup voor een indruk, waarmee ik zo'n 8 jaar een flink aantal platen heb mogen maken:
- Soundcraft Ghost 24 LE, heb ik nog steeds...
- Emu 6400 sampler, heb ik nog steeds...
- Logic 5.5 Windows
- TR909
- Juno 106
- SH101
- Nordlead 2
- JV-1080
- TC Finalizer 96k
- AKG Solid Tube
- en nog wat diverse randapparatuur.

Allereest kwam ik er achter dat Emu geen hardware samplers meer maakt. Jullie zullen wel denken: where have you been?!? Ook Akai heeft ze laten vallen. Emagic is opgekocht door Apple en ondersteunt geen Windows meer. Moet ik toch weer werken met Cubase... Toen kwam ik er achter dat de PC wel een hele prominente rol is gaan nemen in de project/thuis studio. Voor mij jammer, want ik heb mijn handen graag aan de knoppen, maar heb onder tussen wel weer de nodige oplossingen gezien in de vorm van controllers. Die waren in 2000 echt waardeloos. Kortom er is veel veranderd in 6 jaar...

Om het verhaal kort te maken:
Ik wil opnieuw beginnen met een (bijna) volledige digitale setup met de computer, waarna ik op den duur het mixen wil kunnen verzorgen met een digitale mixer en de midi-parameters wil kunnen aansturen met een controller.

Nu kwam ik op de RME geluidskaarten om mee te beginnen. Mijn oog viel op de Digiface, met name voor de 24 ADAT i/o's die ik later eventueel naar een digitale mixer wil gooien. Echter, deze heeft geen analoge ingangen. Die denk ik uiteindelijk wel nodig te hebben (vooral 2 ingangen). Die heeft de HDSP9632 wel, maar heeft weer geen 24 ADAT i/o's. Zou ik deze twee tegelijk kunnen gebruiken? En hoe zit het eigenlijk met de HDSP9652? Die lijkt min of meer toch het zelfde als de Digiface, maar dan zonder monitor uitgang?

Uiteindelijk wil ik dus beginnen met een setup die in ieder geval 2x analoog in, 2x analoog uit, 24x ADAT i/o, 1x SPDIF i/o en 1 stereo analoge monitor uit bevat in één computer. De rest komt later wel...

Wat vinden jullie?
Is de RME kaart de juiste keuze? Kwaliteit telt, maar de kosten uiteraard ook!
Kan de Digiface gecombineerd worden met een 9632? Of kan dit ook anders?

Schiet maar raak! Het help mij enorm.
Dank!
 
Laatst gewijzigd:
Wat denk je van de Motu 2408mk3?
Deze heeft acht analoge in en uitgangen, twee analoge uitgangen hebben een volume knop (voor monitor speakers), drie keer ADAT/TDIF in en uit, S/PDIF in en uit, en wordclock in en uit.
En dit Motu systeem is modulair: je kunt deze interface uitbreiden met nog drie interfaces uit deze serie op dezelfde PCI kaart. Er zijn drie verschillende interfaces die je door elkaar kunt gebruiken, en het mooie is dat ze allemaal als één systeem te gebruiken zijn.

http://www.motu.com/products/pciaudio
 
rme multiface niks voor je ramon?

heb je trouwens een pm'tje gestuurd ivm de 9632.
 
Heb je jezelf al afgevraagd of digitaal werken je wel gaat bevallen?
Als je toch een knoppenman bent en een ghost mixer gewend bent kan de overstap wel eens zwaar tegenvallen.
 
Dank voor jullie reacties!

Inflexus:
De Motu was me zeker niet ongemerkt voorbij gegaan. Kost wel 2x zoveel dan de RME, maar kan niet echt vinden of deze dat waard is. Iemand ervaringen?

Fuse:
Dit was inderdaad al een vraag in 1999. Toen moest ik er niet aan denken: geen hands-on control, maar 1 actie tegelijk doen, vensterje na venstertje openen... etc. Volgens mij maakt het je ook een stuk minder creatief. Juist door lekker aan de knoppen te draaien ontdek je goede effecten voor je tracks, maar misschien went dat. Daarnaast: analoog klinkt gewoon top (mijn mening). Ik weet nog wel dat ik mijn Ghost vergeleek met de 02 van Yamaha: man wat een koude bedoening!
Aan de andere kant: ik kan wel stug blijven hangen in een stukje nostalgie, maar dat werkt denk ik op den duur ook tegen me.
Het grootste voordeel dat ik nu zie is dat ik met relatief beperkte middelen en kosten (let wel: de nieuw waarde van mijn studio toen was ongeveer 25.000 euro, nu ongeveer met 2500 (schat ik) euro op te zetten) een oude "hobby" weer op kan pakken. Mocht het weer wat worden komen de tube compressors wel weer aan bod...

Mario:
De multiface heeft voor mij te weinig ADAT kanalen, wel een hoop analoge i/o's. Vandaar mijn keuze voor de Digiface.
Pmtje terug :-)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ervaringen met Motu maar vind (en dat is persoonlijk!!) de RME bter klinken.
 
Het wordt een RME HDSP9632, gecombineerd met een 9652 (ik begin met de 9632).

Ik lees verder dat veel gebruikers deze combineren met een Behringer DDX-3216. Van Behringer heb ik alleen nooit een hoge pet op gehad. Alleen de Composers werkten goed om de 909 me op te pompen...

Is deze mixer enigszins redelijk om mee te beginnen? Een andere tafel komt op z'n tijd als ik echt weer bezig ben.
Ik ben een Soundcraft Ghost 24 LE gewend en die is waanzinnig... hoe erg ga ik schrikken (of niet...)?
 
Hou voor de zekerheid die ghost maar achter de hand.
Die DDX is iig een leuke controller met ingebouwde ad/da.
 
Zo erg? Ik lees namelijk redelijk goede (engelse) reviews.
BTW... Enig idee wat een 2e hands Ghost 24 LE nog oplevert?
 
Zo erg is het nou ook weer niet hoor.
Alleen zo anders dan wat je waarschijnlijk gewend bent.
 
Ik heb laatst mijn Ghost 24 (NON-LE) gekocht voor 1250,- maar dat was volgens mij een masseltje.
Denk dat een LE dat ook nog wel mag opbrengen. Anders 1000 euro.

Als je hem verkoopt weet ik misschien nog wel iemand voor je.


Anyhow, mocht je hem houden (wat ik je aanraadt); je wil dan toch wel 24 analoge i/o's van en naar je compu. En wat dat betreft heb je niet veel keus. Je kan een 9652 pakken met 3 blehringers ada8000's (heb ik ook helaas, kwaliteit is okay maar naatje). Of met 3 adi's van RME. Maar dat laatste scheelt je pakweg 2500 euro en het verschil in kwaliteit is nihil. Okay betere vervormingscijfers maar zolang je geen klassieke muziek gaat mixen ga je dat niet horen.... Betere oplossing is misschien een motu 24i/o met een pci kaartje, dan heb je qua kosten en qua kwaliteit de gulden middenweg.

groetjes.
 
Back
Top