Cubase sx en vst effecten

Mazeland

Ingeburgerd
Lid sinds
19 Maart 2004
Berichten
32
Ik heb een vraag die al meerdere keren is gesteld, onder andere hier of hier

Maar kom er helaas nog steeds niet uit... =(

Ik wil een vst (audio) effect over een appart MIDI-kanaal zetten...
Dit is uiteraard mogelijk (lijkt mij), want als ik master effecten gebruik kan ik ook audio effecten direct over MIDI zetten...
Als ik bij inserts kijk op een MIDI-kanaal kan je maar uit een beperkt aantal MIDI effecten kiezen...
Bij een audiokanaal is dit niet het geval en kan je kiezen uit meerdere o.a. door mij geinstalleerde effecten...
Is dit dus mogelijk over alleen een MIDI kanaal?

Ik gebruik alleen softsynths en heb een audiophile als geluidskaart (weet niet of dat uitmaakt)
Iemand zei in één van de hierboven vermelde trheads namelijk iets over een multi I/O kaart bij softsynthgebruik..

Ik heb geprobeerd er met de handleiding uit te komen, maar kan ook hier geen antwoord op mn vraag vinden...

Wie weet hoe dit moet...??

Alvast bedankt

Greetz Ruud
 
Re: Cubase sx en vst effecten

Origineel geplaatst door Mr. Dezz
Ik heb een vraag die al meerdere keren is gesteld, onder andere hier of hier

Maar kom er helaas nog steeds niet uit... =(

Ik wil een vst (audio) effect over een appart MIDI-kanaal zetten...
Dit is uiteraard mogelijk (lijkt mij), want als ik master effecten gebruik kan ik ook audio effecten direct over MIDI zetten...
Als ik bij inserts kijk op een MIDI-kanaal kan je maar uit een beperkt aantal MIDI effecten kiezen...
Bij een audiokanaal is dit niet het geval en kan je kiezen uit meerdere o.a. door mij geinstalleerde effecten...
Is dit dus mogelijk over alleen een MIDI kanaal?

Nee, je kunt op een MIDI-kanaal geen audio-effecten gebruiken . Dat heeft ook volstrekt geen zin, want MIDI is puur informatie over noten, controllers en aanverwanten. Deze informatie wordt vervolgens weer gestuurd naar je VST-plugins, die elk weer hun eigen audio-uitgang hebben... waar je vervolgens *wel* audio-effecten op kunt zetten.

Het enige wat je op een MIDI-kanaal kunt zetten zijn MIDI-effecten (ook wel MIDI FX). dat zijn dus plugins die MIDI-informatie genereren, al of niet naar aanleiding op inkomende MIDI-noten (bijvoorbeeld via je toetsenbord). Er zijn nog niet zo heel veel MIDI FX beschikbaar, maar Musiclab maakt er een paar, o.a. Slicy Drummer.


Ik gebruik alleen softsynths en heb een audiophile als geluidskaart (weet niet of dat uitmaakt)
Iemand zei in één van de hierboven vermelde trheads namelijk iets over een multi I/O kaart bij softsynthgebruik..

Dat heeft er dus niets mee te maken. Je moet gewoon het verschil weten tussen MIDI FX en audio effecten
 
misschien begrijp ik het niet goed, maar als je Cubase SX gebruikt en je gebruikt alleen
softsynths, dan heeft elke softsynth sowieso z'n eigen audio-output op je mixer

Op het audio kanaal van de betreffende plugin kan je VST effecten naar believe toevoegen
en dmv Automation (bij VST Instruments) mee doen wat je maar wil!

Je gebruikt dan je effect niet direct op je MIDI-spoor, maar op de plugin die aan het
midi-kanaal vastzit.
 
Links van de kanaalfaders in je mixer het audio symbooltje (pianotoetsjes) aanklikken. (je kan het midi symbooltje uitklikken om een beetje overzicht te houden) Nu zie je dus alle audiokanalen van je vsti's waarover je alle fx kan gebruiken...

suc6 :D
 
Back
Top