Meerdere sporen synchroon laten lopen

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Ik stel een zeer basale vraag, mijn excuses als dit elders in een sticky of ander topic reeds behandeld is..

Ik wil meerdere sporen opnemen. De meest toegankelijke applicatie waarmee dat kan vind ik Audacity. Helaas biedt dat programma niet de mogelijkheid om als Midi Clock master of slave te dienen. Dus als je laag op laag opneemt loopt alles na een tijdje niet meer synchroon. Om te synchroniseren kan ik een click track opnemen van een van mijn muziekinstrumenten (synth bijvoorbeeld). Dan speel ik tijdens het overdubben die click track af op het linkerkanaal v/e stereo audio kabel. Het rechter kanaal moet dan alle "muziek" weergeven. Die audio kabel moet dan in de CV (control voltage) sync IN v/d synthesizer of drum computer, etc. Je zit dan met het rechter oor van je koptelefoon op (linker kanaal bevat immers de click track). Lijkt me niet erg fijn werken.

Is dit gebruikelijk? Of kan het makkelijker? Ik neem aan dat er DAW's zijn die wel de mogelijkheid hebben om als Midi Clock master te fungeren. Een goede gratis DAW is Ardour (vind ik vreselijk moeilijk). De DAW waar ik een beetje mee om kan gaan is LMMS maar die kan geen live tracks opnemen (alleen VST's enzo).

Hoe doen jullie dit?
 
scoor 'n demo versie van ableton? Kan handvol sporen samen in demo dacht ik. En later eventueel 2e hands een licentie scoren als je er zin in hebt, dan gebruik je een veelgebruikt en geliefd programma

Trial kan hier (maar demo is beter denk ik als je niet direct in de verleiding wl komen voor deze versie)

https://www.ableton.com/en/trial/
 
De DAW waar ik een beetje mee om kan gaan is LMMS maar die kan geen live tracks opnemen (alleen VST's enzo).
Kun je dat een beetje meer verklaren ?

Audacity is niet direct geschikt om (meerdere) midi sporen op te nemen of weer te geven. Dat is echter de meest gebruikte werkwijze : meer sporen opnemen/weergeven in midi en/of audio formaat. Samenvoegen doet men meestal als alle sporen klaar zijn.
 
Laatst gewijzigd:
@klinkske de software die hij vernoemt is Linux, dus met ableton komt ie wss niet verder.
Kun je dat een beetje meer verklaren ?

Audacity is niet direct geschikt om (meerdere) midi sporen op te nemen of weer te geven. Dat is echter de meest gebruikte werkwijze : meer sporen opnemen/weergeven in midi en/of audio formaat. Samenvoegen doet men meestal als alle sporen klaar zijn.
  • Ableton schijnt best aardig te draaien in de Windows emulator "Wine". Maar downloaden kan ik de trial niet, moet ik wellicht proberen op mijn kleine Windows tablet.
  • LMMS kan geen live tracks opnemen (via bijv. microfoon of jack van een synth). Je kunt wel wav-jes importeren enzo. Je moet LMMS vergelijken met FLStudio.
  • Audacity kan inderdaad geen Mido aansturen. Maar voor multi-tracken (overdubben) van live opgenomen audio is het wel geschikt (geloof ik).
Zou Ardour iets kunnen zijn?
 
Een DAW-software-pakket dat geen audio kan opnemen is meer een DW (DWijl). Het zou geen DAW mogen genoemd worden (A= AUDIO).
Ardour kan volgens mij zowel audio als midi opnemen en weergeven.
Via een emulator werken raad ik sterk af omwille van problemen met externe hardware (drivers etc.).

Mss is deze ook goed voor jou ?
 
Laatst gewijzigd:
Een DAW-software-pakket dat geen audio kan opnemen is meer een DW (DWijl). Het zou geen DAW mogen genoemd worden (A= AUDIO).
Ben ik het eigelijk wel mee eens.
Ardour kan volgens mij zowel audio als midi opnemen en weergeven.
Via een emulator werken raad ik sterk af omwille van problemen met externe hardware (drivers etc.).
Ik ben al aan het kijken op het Linuxmusicians forum of ze Ableton gebruiken en of de CPU belasting en latency niet te erg zijn.
Wow! ziet er goed uit. Oud en uitontwikkeld. De interface is niet bepaald gelikt, maar dat kan me niet schelen. Even goed de gebruiksaanwijzing lezen over Midi synchronisatie.
 
https://www.tracktion.com/ kan ook gratis en Linux,
Die heb ik op mijn compu staan. Klaagt de hele tijd over unlocken. Ik geloof dat dit pakket van Behringenr is. Het is voor Linuxers inderdaad gratis. Dan moet je even registreren. Maar wat ik ook doe: ik blijf foutmeldingen krijgen bij het registren (reeds een mail over gestuurd). De ene keer is de site zogenaamd down, de andere keer is mijn wachtwoord niet goed, etc, etc. Als het me lukt om het nag screen weg te krijgen kan ik het serieus uitproberen.

Overigens heb ik QTraction aan de praat gekregen met VST support. Tot zo ver bedankt allemaal voor de ideeën. :)
 
Back
Top