External Audio Effects in Ableton Live 11

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Goed, misschien dat iemand hier me kan helpen… en geloof me, ik heb gezocht.

Ik ben een nummer aan het masteren in Ableton Live. In de masterketen wil ik graag een extern effect gebruiken – Thermionic Culture Vulture – dus heb ik een 'External Audio Effect' als insert op het masteringspoor gezet. De 'Audio To' gaat naar uitgang 3/4 van mijn geluidskaart – RME FF800 – en dan naar de ingangen van de Culture Vulture. De uitgang van de Culture Vulture gaat naar ingang 3/4 van diezelfde RME FF800, die ik in External Audio Effect heb ingesteld als 'Audio From' - zodat het geluid weer terugkomt in Ableton, waarna ik het verder wil bewerken.

Het spoor waar het nummer op staat gaat naar de Master-uitgang van Ableton, die via de uitgangen 1/2 van mijn geluidskaart en via mijn mengtafel naar mijn luidsprekers wordt gestuurd.

Als ik het zo afspeel, hoor ik alles dubbel – ik neem aan dat ik het 'droge' kanaal en het 'natte' kanaal – dus het kanaal via de External Audio Effects en de Culture Vulture – tegelijkertijd hoor. Maar ik a) snap niet waarom en b) weet niet hoe ik dit kan verhelpen. Ik weet dat ik iets verkeerd doe en dat het waarschijnlijk heel eenvoudig is, maar – zelfs na veel zoeken – kom ik er niet uit.

Iemand?

Alvast bedankt!
 
ik ken de RME FF800 niet, maar bij mij werkt het zo dat ik het kanaal op de audio interface zelf moet muten. Vermoedelijk heb je er wel een soort van virtuele mixer bij die ff800, en dan mute je dan channel 3/4
De audio hoor je dan alleen via ableton en niet meer dubbel door zowel je audio kaart als door de engine van ableton.
 
ik weet niet of het helpt maar: op mijn USB geluidskaart zit een "direct monitoring" switch, als ik die niet omswitch dan laat ie alle kanalen die binnenkomen direct naar de output doorlopen, zelfs zonder tussenkomst van een DAW. Soms handig, want zero-latency. maar voor dit soort toepassingen zit het in de weg. Zoek het eens in de settings van je geluidskaart ipv ableton. andere manier om dit te testen is het aansluiten van een audiobron op kanaal 3/4 zonder dat je ableton open hebt en kijken of er dan geluid doorkomt.
 
Top! Thanks... daar had ik nou nooit aan gedacht, dat ik in mijn geluidskaart moest zoeken i.p.v. in Ableton.

Even voor de volledigheid, de oplossing was niet zozeer het muten van kanaal 3/4 (toen ik dat deed, viel al het geluid weg), maar het solo'en van kanaal 1/2.

Nogmaals mijn dank!
 
Back
Top