De grote Jean Michel Jarre thread

Ja heb het. Is zeer de moeite waard! Het is natuurlijk niet een klassiek Jarre album dat met een centraal thema aan 1 stuk doorloopt, maar het zijn losse nummers, maar wel goede nummers. Wat ik echt goed vind is dat je zowel Jarre's stijl, als de stijl van de partner artiest hoort in de tracks. Bovendien is het hele album zeer goed geproduceerd en is het een genot om dit het met een goede koptelefoon te luisteren. Heel veel sounds die warm dik en breed zijn, maar toch de mix helemaal open laten voor andere sounds, zoals de saw pad in Rely on Me met vocals van Laurie Anderson die helderder klinken dan kristal, verbluffend.

Het is nog moeilijk favoriete tracks te kiezen want in de meesten kan ik wat waarderen. Als ik moest kiezen met wie hij een heel album zou maken dan zou ik Vince Clark kiezen, die tracks hebben ook de meest catchy melodie en zitten vol met kleine sublieme sounds. Maar de track met Air begint ook meesterlijk, met een sampleloop dat hij op een tapeloop, om een microfoonstandaard heen, gefabriceerd heeft. Dat kun je zien in een interview met, ik meen future music, waarin hij helemaal de opbouw an die track uitlegt in zijn studio. Echt supergave loop is dat en dan komen die typische strings en piano erin, helemaal goed.

Enfin, ik kan over de meeste tracks zo'n stuk schrijven. De track met Armin is een van de beste tranceplaten die ik in jaren gehoord heb, die track met Fuck Buttons heeft geweldige cold-space pads (die me aan chronologie 5 doen denken) waar een hele gave snijdende organische bewegende lead doorheen komt, de track met boys noize is een heerlijke album opener en zelfs de track met Lang lang werkt trgen verwachting in bijzonder goed. Het is ech een luistertrack waarin je telkens iets nieuws kunt ontdekken.

Anyway, you get the picture :)
 
Olé, Spotify staat op,, Maar euhmmm, die close you're eyes is pure bassic reincarnatie.... alé, vind 'k...
 
Even een track beluisterd, de samenwerking komt er inderdaad mooi uit. Het is echt een Armin trance track doorheen een champs magnetique saus. Niet kapot van de track an sich, maar zeker niet slecht.
 
idd, die van armin steekt er boven uit,,
Aan deze track moest ik denken, toen ik die close you're eyes hoorde: Precipitation Bassic.mp3
Ik vind 'm nergens terug,, Die komt nog van het mp3.com tijdperk,, Mss klopt de track naam "Precipitation" niet ??
 
Het meeste komt van het album Revolutions waarop hij laat horen hoe dominant een Roland D-50 /550 klinken.
En terecht, hele mooie digitale bak met een eigen karakter.

Alleen als je ook over de D-50 Revolutions sound beschikt :eureka:
Ik ben één van de gelukkige :okdan:
 
Ik heb er gisteren voor het eerst naar geluisterd en vandaag nog een keer.
Hij mag hier blijven.
Ik moet nog een paar keer luisteren voor ik een favoriet nummer heb, maar ik vind het toch wel weer een fijn album.
 
Heb de digitale download al binnen en wacht op een 2e bezorgpoging van FedEx voor de Fanbox.
Zoals eerder gezegd is de mix erg goed. Ruim in alle dimensies en er zitten veel subtiele elementen in die ervoor zorgen dat het album leeft en alles behalve saai is.
De track met Lauri en Gestaffelstein (Relyonme en Conquistador) kunnen me nog het minst bekoren / moet ik nog vaker luisteren om te zien of het misschien wel briljant is (net als Zoolook).
Verder vind ik Immortals met Fuckbuttons erg goed, het nummer met Air ook. En ja... Eigenlijk is alles weer zo anders en goed... Dikke Moog Taurus (The real one zoals ie in bovenstaand filmpje bij meerdere instrumenten steeds benadrukt), Stingensemble, Elka synthex (laserharp geluid) enz.
Ik vind ook vooral het verhaal achter het album mooi. De tracks hoeven van mij ook geen commerciële successen te zijn, maar zijn gewoon goed zoals ze zijn.
 
Gisteren voor het eerst de hele cd achter elkaar beluisterd. Wat me opvalt is dat de eenheid ontbreekt tussen de nummers, het voelt meer aan als een verzamel cd. Dat gezegd hebbende, ik vond het een weer eens een zeer goede verfrissende Jean Michel Jarre cd.

Wel vraag ik me af hoeveel er nu echt door Jean Michel Jarre zelf gedaan is. Ik heb de hele cd het gevoel gehad dat ik naar nummers van moderne artiesten zat te luisteren (in hun eigen stijl) met een jean michel jarre sausje eroverheen waardoor die oude Jarre feel gemoderniseerd terug komt. Dat pakt overigens wel fantastisch uit kwa resultaat!

De meeste nummers vind ik goed tot bovenmatig goed. De Lang Lang plaat vond ik niks, op zich vind ik dat een top pianist, maar deze track klonk meer als een onsamenhangende pianopingel plaat met wat synth padjes eronder. Opvallend vond ik de drumprogramming in de meeste nummers, die is fantastisch met heel veel variatie en opvallende beats erin. De synthex sound (laserharp) zit in een aantal nummers, dat had van mij niet gehoeven, die signature sound vind ik te veel afleiden van het nummer en klinkt meer als een jarre truuk dan dat het iets toevoegd aan het nummer.

mijn favoriete nummers van het album:
1. "The Time Machine" (with Boys Noize)
4. "Automatic. Pt. 1" (with Vince Clarke)
5. "Automatic. Pt. 2" (with Vince Clarke)
8. "Suns Have Gone" (with Moby)
11. "Zero Gravity" (with Tangerine Dream)
13. "Stardust" (with Armin van Buuren)

Beste nummer van de cd was voor mij Stardust, die steekt met kop en schouders boven de rest uit, Zero gravity vond ik ook erg goed uitgevoerd.

Al met al absoluut weer eens een Jarre album dat de moeite waard is om aan te schaffen!
 
Laatst gewijzigd:
Album net ook geluisterd. Zitten zeker wel wat lekkere nummertjes tussen. Maar met al die samenwerkingen blijf ik alsnog met de indruk zitten van een oude man die koste wat kost relevant probeert te blijven. Ik zou liever zien dat hij een oud tape-deck van zolder haalt en lekkere betekenisloze spacey muziek uit het Oxygene/Equinoxe era gaat maken, en de discomuziek overlaat aan de kinderen.
 
Naja, dat vind ik dus wel het leuke aan Jarre, dat ie toch steeds weer iets anders doet. Hoeveel er van hemzelf is en hoeveel van de meewerkende artiest... Ach ja, ik vind de verschillende combi's wel leuk en hoor op zich (van de artiesten die ik ken) evenveel van beiden.
Heb de Fanbox inmiddels binnen en vind het een mooi geheel! Mis alleen een boekje met wat leuke foto's en info, hoewel er op de platenhoezen wel een en ander staat. Moet ik nog lezen, maar zit nu natuurlijk braaf te werken voor de baas...
 
Als de Armin track de beste van het album is, vrees ik dat ik het album niet hoef te hebben. :) Zoals gezegd was ik er niet echt kapot van. Ik zal nog wat andere nummers een kans geven.

Ik was vorige week op de Minimoog bezig, haalde ik er per ongeluk het laserharp geluid uit. Die Jean-Mich stalkt mij ofzo. :D
 
De Minimoog heeft geen sync, maar ik kreeg een gelijkaardige klank (en een gelijkaardig effect aan sync) door osc 3 op audiofrequentie osc 1 zwaar te laten moduleren met pulse waveforms.
 
Zelfs bij dwdd vonden ze het vanavond de moeite even te laten weten dat Jarre een nieuwe cd heeft.
Ik had verwacht dat Mathijs er nog even op door ging, maar dat gebeurde niet.
 
Nee niet echt bij media mitrailleur Mathijs :D

Hij kondigde de cd aan,daarna even laten zien met filmpjes om wie het gaat,en hup, ander onderwerp.
Het was net of de uitleg erna er uit geknipt was.
 
Back
Top