Jouw visie mbt.audiokwaliteit,eq etc.

Als je wilt kun je het met effect horende het toch droog opnemen.
Of met een heel ander effect. Wellicht zinloos. Maar het kan wel.
 
Justin,


Ik geloof dat de meeste threadantwoorders je vraag nog niet begrijpen maar ik doe een poging.


Rechtstreeks met je geluidskaart opnemen geeft altijd de meest natuurgetrouwe sound.
Wat je er ook tussen stopt zal die sound kleuren.
Als je dus direct je synth op je geluidskaart inputs zet zul je de synthsound het meest natuurgetrouw opnemen. Het hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit van je geluidskaart maar dat was niet jouw vraag dus een andere discussie.

Gooi je je synthsounds eerst over een mixer dan zal deze mixer altijd een beetje kleuring meegeven afhankelijk van de mixer die je gebruikt.
Wil je dus de synthsound of whatever je op wilt nemen zoveel mogelijk behouden dan is rechtstreeks je geluidskaart in de beste manier. MAAR...., jawel, natuurlijk hier ook weer.
Als je je synthsound rechtstreeks op je geluidskaart aansluit moet je elke keer de input van je A/D conversie bijstellen want de ene synthsound is harder dan de andere. Is op zich niet erg maar het zal vaak voorkomen dat je te hard instuurt en je dus terug moet draaien. En dit regelmatig hard insturen is dus heel erg slecht voor je converters. Doe je dit maar vaak genoeg of ineens per ongeluk echt loeihard dan kan dit je converters kosten.
Bovendien, vind ik het persoonlijk handig om eerst een fatsoenlijke mix op een mengtafel te hebben alvorens ik de sounds ga opnemen. Ik neem aan dat je geen 16 inputs op je geluidskaart hebt en al je synths reeltime via je geluidskaart laat lopen... Je wilt toch immers eerst een productie hebben lopen alvorens je opneemt neem ik aan. Die outputs van die synths moeten toch op een of andere manier allemaal tegelijk te horen zijn dus een mengpaneel is bijna onontkoombaar.
Daarnaast kun je met je mengpaneel de kleuring meegeven die je wilt. Dit kan eq betekenen, distortion of compressie, whatever. Mocht je als je je productie hebt lopen toch bepaalde sounds zonder kleuring je A/D in willen sturen dan kan dat natuurlijk altijd.
Alhoewel ik niet te veel zou gaan patchen in je geluidskaart. Gebruik daar dan een patchbay voor waar je de boel patcht. En ja, natuurlijk zit er dan toch ook weer een extra lijntje tussen je sound en de geluidskaart maar het spaart je geluidskaart inputs.




gr. Tom
 
Je kan het geluid ook opnemen in je hardware sampler (als je die hebt en als je genoeg geheugen tot je beschikking hebt). Ik vind m'n sampie beter klinken dan m'n geluidskaart. Ik werk grotendeels analoog, maar via m'n sampler kan ik de data weer naar m'n HD van m'n compu bouncen en andersom. Ook m'n sample brouwwerkjes kan ik intern weer opnemen in m'n sampler (digitaal) en ze daarna eventueel versturen naar andere andere appraten of Logic. Dat scheelt weer tussenkomst van andere storende factoren.
 
Mensen die digitaal werken, streven om analoog te klinken :L

Zie een digitale opname als een kleurplaat die nog ingekleurd moet worden *D
 
Back
Top